چمران:

حاشیه‌نشینی بلای جان کلان‌شهرهاست

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: بسیاری از شهرها و کلان‌شهرها از جمله تهران و به ویژه کلان‌شهر مشهد با معضل حاشیه‌نشینی روبرو هستند.
کد خبر: ۲۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰ - 07August 2014

حاشیه‌نشینی بلای جان کلان‌شهرهاست

به گزارش دفاع پرس، "مهدی چمران" رییس شورای عالی استانها روز پنجشنبه در جلسه شورای اسلامی شهرها افزود: مشکل اساسی در معضل حاشیهنشینی، اشتغال است و اشتغال چیزی نیست که به دست شهرداریها رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: نبود کار در روستاها موجب میشود افراد به تدریج به شهرهای کوچک و سپس حاشیهنشینی شهرهای بزرگ روی آورند.
 
رییس شورای عالی استانها تاکید کرد: حاشیهنشینی بلای بزرگ شهرها بوده و مسایل امنیتی را در کشور بهوجود آورده است.
 
چمران اضافه کرد: حاشیهنشینی مساله کشورهای جهان سوم است و سازمان ملل متحد نیز در این باره بحث داشته است.
 
وی گفت: آبادانی شهرها از روستاها میگذرد و اگر روستاها بتوانند درآمدزا باشند مهاجرت به کلانشهرها صورت نمیگیرد.
 
رییس شورای عالی استانها اظهار داشت: اگر کشاورزی و دامداری برای روستاییان سودآور باشد مهاجرتی صورت نخواهد گرفت و امید است دولت این مسایل را توسعه دهد.
 
وی در ادامه به منابع مالی درآمدهای پایدار شهرداریها اشاره کرد و گفت: لایحه مربوط به این حوزه از سال 61 باقیمانده و امیدواریم در دولت تصریح شده و به مجلس شورای اسلامی برود تا دیگر شهرداریها در کلانشهرها به تراکمفروشی و شهرداریهای شهرهای کوچک به دیگر مسایل نپردازند.
 
چمران در ادامه به معضل بیمه اشاره کرده و گفت: معضل مهم دیگری که لازم است در مجلس شورای اسلامی رفع شود مربوط به بیمهها است؛ چرا که اکنون شهرداریها در شهرها به دلیل پول حق بیمه کارگران از ابتدای سال تا حالا به اندازه انگشتان دست، پروانه ساختمانی صادر نکردهاند.
 
وی تصریح کرد: پول بیمه کارگران از عوارض شهرداریها بیشتر است؛ بنابراین ساختمانها بهطور خلاف و خیلی سریع ساخته شده و با یک زلزله خراب میشوند.
 
وی اضافه کرد: مشکل بیمه را در مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم که کمیسیون شوراها و کمیسیون عمران با آن موافق است، اما کمیسیون بهداشت در این زمینه فشار میآورد.
 
وی گفت: الزام بیمه کارگران فقط موجب شده تا ساخت و سازها متوقف شوند، راه تخلف باز شود و بقیه هم پول بگیرند، اما کارگران بیمه نشوند.
نظر شما
پربیننده ها