«سیدحسن نصرالله» به مناسبت آزادسازی موصل:

فتوای مرجعیت در عراق عامل اساسی پیروزی‌های بزرگ است/ مبارزه باید تا ریشه‌کن شدن داعش ادامه یابد

دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت آزادسازی موصل گفت: فتوای مرجعیت در عراق عامل اساسی پیروزی‌های بزرگ است. پیروزی که «العبادی» اعلام کرد نمی‌توان از عظمت آن کاست و این پیروزی نتیجه پیروزی‌های پی‌در پی است.
کد خبر: ۲۴۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵ - 11July 2017
فتوای مرجعیت در عراق عامل اساسی پیروزی‌های بزرگ است/ مبارزه باید تا ریشه‌کن شدن داعش ادامه یابدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره آزادسازی «موصل» و تازه‌ترین تحولات منطقه آغاز شد.

نصر الله در آغاز سخنان خود گفت: پیروزی در موصل بسیار با عظمت و بزرگ است، گرچه برخی از اهمیت آن کاستند.

وی تاکید کرد: آنچه در عراق و موصل رخ داد فقط به سرنوشت عراق و ملت این کشور مربوط نمی شود، بلکه سرنوشت امت و ملت‌های منطقه به آن گره خورده است.

دبیر کل حزب الله درباره نقش مرجعیت دینی در تحولات اخیر گفت: فتوای مرجعیت در عراق عامل اساسی پیروزی‌های بزرگ است. پیروزی که العبادی اعلام کرد، پیروزی بزرگی است و نمی‌توان از عظمت آن کاست و این پیروزی، نتیجه پیروزی‌های پی‌در پی است.

سیدحسن نصرالله افزود: فتوای مرجعیت، به سرگردانی عراقی‌ها پایان داد و هویت دشمن و تهدیدی که می‌بایست با آن مبارزه شود را مشخص کرد. فتوای آیت‌الله سیستانی به آغاز پیروزی‌ها منجر شد، زیرا این فتوا به سرگردانی عراقی‌ها پایان داد. فتوای مرجعیت عراق مورد تایید علمای شیعه و اهل تسنن قرار گرفت.

وی ادامه داد: فتوای مرجعیت، روحیه نیروهای عراقی را بالا برد و موجب شد که هزاران عراقی به جبهه‌های نبرد بپیوندند و برای نبرد اعلام آمادگی کنند که این خود به تاسیس حشدالشعبی منجر شد.

به گفته نصرالله عراقی‌ها منتظر قطعنامه‌های عربی، اسلامی یا آمریکایی‌ نماندند و گزینه خود را که همان مبارزه بود انتخاب کردند. رهبران سنی عراق، مواضعی استثنائی در قبال جنگ با داعش اتخاذ کردند.  برخی تلاش کردند که درگیری در عراق را درگیری بین اهل تسنن و شیعیان جلوه دهند.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: ایران در کنار دولت عراق، مواضع قاطعانه‌ای اتخاذ کرد و نیروهای سپاه پاسداران در بغداد حاضر شدند و برای کمک اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه مواضع شجاعانه علمای اهل سنت، فتنه را خنثی کرد، گفت: پایگاه مردمی نیروهای مسلح عراق، عامل مهمی در پیروزی بود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: برخی از قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی که داعش را به وجود آورده و از آن حمایت کردند و تسلط این گروه را بر سوریه و عراق، تسهیل کردند، دست به توطئه زدند.

نصرالله افزود: یکی از عوامل پیروزی در موصل، دل نبستن به بیگانگان بود، زیرا بیگانه برای ضربه زدن به اراده عراقی‌ها تلاش می‌کرد، در حالی که آن‌ها برای مبارزه با داعش به وحدت نیاز داشتند.

وی ادامه داد: اگر اراده بین‌المللی وجود داشته باشد، شکست داعش، به سالهای زیادی نیاز ندارد. اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه شکست داعش سالها زمان می‌برد، بیانگر نقشه‌های آنها برای منطقه است.

دبیرکل حزب الله درباره نیروهای مردمی عراق نیز گفت: حشدالشعبی، نیرویی ملی و مردمی است که بسیاری عضو آن هستند و در میدان حضور فراگیری دارد.

نصرالله همچنین به عوامل ظهور داعش اشاره کرد و گفت: اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که این کشور داعش را به وجود آورده و خود مسئول آن است. آمریکایی‌ها از این جهت مسئول هستند که در به وجود آوردن داعش و حمایت از این گروه از طریق باز کردن مرزها برای آن و فروش نفت‌هایش در مرزهای ترکیه و اردن، نقش آفرینی کردند. برخی تلاش می‌کنند که چنین جلوه دهند پیروزی اخیر، به لطف آمریکا محقق شده است، اما این امر صحت ندارد.

مقام ارشد حزب الله لبنان افزود: ما آزادسازی موصل را به آیت‌الله سید علی سیستانی و مرجعیت دینی در نجف اشرف و سایر مراجعی که از این نبرد حمایت کردند و همه رهبران سیاسی و نظامی تبریک می‌گوییم. 

وی با بیان اینکه آزادسازی موصل گامی عظیم در راه از بین بردن داعش است، تاکید کرد: موصل بزرگترین شهری بود که داعش آن را تحت اشغال خود داشت و این شهر پایتخت خلافت خود خوانده داعش بود. آزادسازی موصل، یک دستاورد است و نتایج آن برای همه جهانیان نتایج بزرگی است.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: اولویت عراقی‌ها باید آزادسازی سرزمینشان از لوث داعش باشد. باید داعش ریشه کن شود و هرچند برخی تلاش می‌کند که عراقی‌ها را از انجام این کار منصرف کنند. نباید به داعش فرصت داده شود که دوباره برگردد و مجددا جلب حمایت کند.

انتهای پیام/





نظر شما
پربیننده ها