امیرعبداللهیان:

سردار «سلیمانی» شجاعانه «اربیل» را نجات داد

چند روز پس از آزادسازی موصل از دست عوامل تکفیری تروریستی داعش، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی به بیان ناگفته‌هایی از تسلط داعش بر برخی نقاط عراق پرداخت.
کد خبر: ۲۴۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲ - 12July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «حسین امیرعبداللهیان»، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی که در زمان اشغال موصل، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه بود و از نزدیک در جریان تحولات این کشور قرار داشت، از خیانت مدیران شهری و بویژه اقلیم کردستان عراق در سقوط موصل گفت.

امیرعبداللهیان این را هم گفت که داعش به اقلیم کردستان هم رحم نکرد و اگر حضور بموقع قاسم سلیمانی  نبود، اتفاقات دیگری در این اقلیم می‌افتاد. او از تماس سرکنسول ایران با تهران خبر داد و گفت که براساس گفته‌های این فرد، با حمله داعش مردم و حتی تمام خاندان بارزانی از شهر فرار کردند. پس از آن بود که بارزانی بیش از 5 بار به آمریکا پیام داد و از آنها خواست که نیروی هوایی خود را به کمک بفرستند اما آمریکایی‌ها هیچ اقدامی برای نجات اربیل نکردند تا اینکه وی از ایران تقاضای کمک کرد و ایران بلافاصله برای کمک به مردم کرد وارد معرکه شد.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی به نقش ویژه سردار «سلیمانی» در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: حضور سردار سلیمانی در این اقلیم در شرایط اوج خیانت عربی- عبری- غربی بسیار شجاعانه‌ بود. امیرعبداللهیان اشاره‌ای نیز به سوریه و تسلط داعش بر دمشق کرد و گفت: زمانی‌که دمشق در حال سقوط بود و بسیاری از بزرگان در جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی‌شود کاری کرد، رهبر انقلاب تذکری جدی در آن جلسه که در سطح عالی شورایعالی امنیت ملی برگزار شد، دادند و گفتند تصور نکنید اتفاقی که در سوریه می‌افتد فقط در سوریه است. این دعوا سر مواضع جمهوری اسلامی است و باید حواس‌تان باشد که دشمن چه مواضعی اتخاذ می‌کند.

براساس این گزارش، مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در برنامه «جهان‌آرای» شبکه افق که (دوشنبه‌شب) با موضوع تحولات منطقه از جنگ موصل تا تحریم قطر پخش شد، ضمن تبریک به مردم ایران و عراق به‌خاطر آزادسازی موصل، با بیان اینکه داعش مورد شناسایی سرویس‌های امنیتی آمریکا، اسرائیل و برخی سرویس‌های منطقه قرار گرفت و این سرویس‌ها سوار بر این موج شدند، به برشمردن شاخص‌های این موج‌سواری پرداخت و تصریح کرد: هیچ‌جا نمی‌شنوید داعش علیه منافع اسرائیل اقدام کرده باشد و این کاملاً در تعارض با اهداف و شعارهای اولیه‌ای است که اینها در بحث خلافت اسلامی سر می‌دادند و حتماً رژیم صهیونیستی باید یکی از بخش‌های مورد هدف داعش باشد، ولی هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد.  مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چگونه داعش به‌صورت برق‌آسا موصل را تصرف کرد، ابراز داشت: از ماه‌ها قبل از جهات مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی روی این موضوع برنامه‌ریزی و تلاش کرده بودند تا آخرین لحظه طراحی‌های این موضوع محرمانه بماند. سطح اول این طراحی به آمریکا بازمی‌گشت. فراموش نمی‌کنم آمریکایی‌ها فشار زیادی را از مدت‌ها قبل شروع کرده بودند که نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق باید تغییر کند و به جریانات مختلف در عراق فشار می‌آوردند. مطلوب آمریکایی‌ها این بود که یک نخست‌وزیر مورد علاقه آنها در عراق روی کار بیاید که روند انتخاباتی در عراق خلاف این را نشان داد و فردی به نام المالکی انتخاب شد.

 امیرعبداللهیان با طرح این سوال که در طراحی برکناری نوری المالکی، آمریکا در کجای این معادله قرار گرفت، تصریح کرد: در جایی‌که آمریکا فکر کرد عراق عملاً از دستش خارج شده و نیروهای نظامی مجبور به ترک عراق شدند، آمریکایی‌ها احساس کردند باید کاری کنند که هم زمینه بازگشت‌شان به عراق فراهم شود و هم نگذارند بویژه جریانات مرتبط با جمهوری اسلامی و جریانات اصیل ملی و انقلابی در عراق یک پایگاه قوی پیدا کنند.  وی به سفر خود با آقای شمخانی به عراق در زمانی‌که آقای المالکی تحت این فشارها بود و موصل سقوط کرده بود، اشاره کرد و گفت: با هر مقام عراقی که صحبت می‌کردیم، آمریکایی‌ها به آنها گفته بودند که کمک کنید المالکی کنار برود تا فرد دیگری جای وی بیاید و به آنها قول داده بودند که در ازای برکناری المالکی به‌سرعت داعش را از موصل بیرون خواهند کرد.

معاون سابق وزیر امورخارجه افزود: یک‌سال و نیم پیش بود که جلسه‌ای بین‌المللی با موضوع سوریه در نیویورک داشتیم که در آن جلسه وزرای خارجه عربستان و ترکیه، هیات ایرانی، عراقی و عمانی را مخاطب قرار دادند و گفتند شما از بشار اسد حمایت نکنید و بگذارید حذف شود تا مشکلات حل شود و به طور علنی اعلام کردند اگر بشار اسد بخواهد در سوریه به این وضعیت ادامه دهد ما حمایت‌های همه‌جانبه خود را از شورشیان مسلح ادامه خواهیم داد. وی به پاسخ ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق به این هیات و همچنین اظهارات جان کری که قول داده بود در صورت عدم حمایت از بشار اسد برای بیرون راندن داعش کمک کند، اشاره کرد و گفت: جعفری گفت ما فراموش نمی‌کنیم چند ماه قبل شما فشار زیادی را وارد کردید که آقای نوری‌المالکی از قدرت کناره‌گیری کند و گفتید این کار باعث وحدت و انسجام در عراق می‌شود و ما ائتلافی تشکیل می‌دهیم تا در کوتاه‌ترین زمان داعش را از عراق خارج کنیم. الان بیش از 14 ماه از سقوط موصل توسط داعش می‌گذرد، خود عراقی‌ها اقدامات جدی کردند، ولی آمریکا هیچ اقدامی برای عراق نکرد. شما می‌خواهید همین را در سوریه تکرار کنید؟

 مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اهمیت نقش عربستان، قطر و ترکیه در حمایت از داعش در ماجرای سقوط موصل، درباره خیانت‌های داخلی شکل‌گرفته در این شهر ‌گفت: یک سطح از خیانت توسط مدیران شهری در موصل رخ داد، ولی سطح دوم همراهی مربوط به بخشی از حکومت اقلیم کردستان عراق بود. جالب است بدانید بیانیه رسمی داعش توسط یکی از شبکه‌های رسمی تلویزیون اربیل پخش شد که البته به‌سرعت داعش به‌سمت اربیل هم حرکت کرد که اگر حضور به‌موقع جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی برای کمک به اربیل نبود اتفاقات دیگری می‌افتاد. جمهوری اسلامی همان‌گونه از اربیل دفاع کرد که از نجف و کربلا دفاع کرد.  امیرعبداللهیان در موضوع سقوط اربیل با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که همواره تأکید دارند هر کاری در عراق انجام می‌شود نفع آن باید به همه مردم با هر دین و آیینی برسد، اظهار داشت: در این موضوع سرکنسول ما از اربیل تماس گرفت و گفت همه در حال فرار از این شهر هستند و جالب است که تمام خاندان بارزانی هم این شهر را ترک کردند. بارزانی بیش از 5 بار به آمریکا پیام داده بود و از آنها کمک خواست نیروی هوایی خود را بفرستید که داعش در حال هجوم به اربیل است. آمریکایی‌ها هیچ اقدامی برای نجات اربیل نکردند.

 وی ادامه داد: بارزانی وقتی متوجه شد که آمریکایی‌ها کمکی نخواهند کرد، بلافاصله همین پیام را به ایران داد که ایران بلافاصله برای کمک به مردم کرد وارد معرکه شد. این کار بسیار شجاعانه‌ای بود که در شرایط اوج خیانت عربی- عبری- غربی، سردار سلیمانی از خود نشان داد.

تذکر جدی رهبر انقلاب برای حفظ سوریه

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای نیز به بحران سوریه داشت. وی با اشاره به سال‌های ابتدایی اشغال سوریه توسط معارضان و تروریست‌ها اظهار کرد: زمانی‌که دمشق در حال سقوط بود و بسیاری از بزرگان در جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی‌شود کاری کرد، رهبر انقلاب تذکری جدی در آن جلسه که در سطح عالی شورایعالی امنیت ملی برگزار شد، دادند و گفتند تصور نکنید اتفاقی که در سوریه می‌افتد فقط در سوریه است. این دعوا سر مواضع جمهوری اسلامی است و باید حواس‌تان باشد که دشمن چه مواضعی اتخاذ می‌کند. رهبر انقلاب به ما و به همه مراجع ذی‌ربط نظام ابلاغ کردند که اولاً سوریه نباید تجزیه شود، ثانیاً تروریست‌ها نباید برای آینده سوریه تصمیم بگیرند و ثالثاً به مردم سوریه اعم از علوی و کرد و مسیحی و اهل سنت باید کمک کنید که تمامیت ارضی حفظ شود.

 امیرعبداللهیان به خاطره‌ای از دیدارش به همراه ظریف با آیت‌الله العظمی سیستانی اشاره کرد که در آن آیت‌الله سیستانی گفته بودند دشمنان اگر بتوانند یک روستا را هم در بلاد اسلامی تجزیه می‌کنند. امیرعبداللهیان اضافه کرد: این رویکرد را رهبر معظم انقلاب هم دارند که کشورهای اسلامی باید در مقابل تجزیه مقاومت کنند. آمریکایی‌ها در قبال عربستان هم برنامه دارند که بنیه عربستان را تضعیف کنند تا در نهایت تجزیه شود. وی در همین باره ادامه داد: در آخرین دیداری که قبل از فوت حسنین هیکل با ایشان داشتم، درباره آینده عربستان‌سعودی در زمانی‌که هنوز ملک سلمان روی کار نیامده بود پرسیدم که پاسخ داد: من با فهم عربی برای تو توضیح می‌دهم که عربستان در مسیر درگیری داخلی تا تجزیه پیش می‌رود. البته نمی‌توانم بگویم این 2 سال دیگر کلید می‌خورد یا 10 سال دیگر.

منبع: وطن امروز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار