جدیدترین تحولات فلسطین؛

طرح صهیونیست‌ها برای اخراج 100 هزار فلسطینی از قدس/ 2 جوان فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند

طرح اخراج 100 هزار فلسطینی از قدس و جایگزینی 150 هزار شهرک‌نشین توسط یک وزیر صهیونیست به کنست ارائه شد.
کد خبر: ۲۴۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ - 12July 2017
صهیونیست‌ها خواهان اخراج ۱۰۰ هزار فلسطینی از قدس شریف هستند
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، پیش‌نویس قانونی که حزب «خانه یهودی» به رهبری «نفتالی بنت» وزیر آموزش‌وپرورش رژیم صهیونیستی سعی در ارائه آن به کنست به منظور رأی‌گیری بر سر آن و اصلاح قانون مربوط به ماهیت اصلی شهر قدس را دارد، باعث نگرانی شدید فلسطینیان نسبت به تبعات و پیامدهای این سیاست بر آینده شهر قدس شده است؛ به طوری که رژیم صهیونیستی سعی در تحکیم سیطره خود بر این شهر از طریق تصویب برخی قوانین دارد.

در کنار پیش‌نویس این قانون، پیش‌نویس قانون دیگری هم به زودی توسط یکی از وزرای دولت صهیونیستی و نماینده کنست ارائه خواهد شد که به موجب آن باید بیش از 100 هزار فلسطینی ساکن قدس از این شهر اخراج شده و 150 هزار شهرک‌نشین صهیونیست جایگزین آن‌ها شوند.

پیش‌نویس قانون صهیونیستی جدید که حزب خانه یهودی سعی دارد آن را در کنست به رأی بگذارد، بر این مسئله تاکید دارد که هر توافق صلحی که مستلزم عقب نشینی یا واگذاری بخشی از قدس اشغالی به طرف فلسطینی باشد، باید رای اکثریت 80 نماینده از کل 120 نماینده کنست را کسب کند. این قانون قدس را «پایتخت ملت یهود» قلمداد کرده است که نمی‌توان از هیچ بخشی از آن چشم‌پوشی کرد؛ حتی اگر چنین توافقی در جریان همه‌پرسی، رأی اکثریت را هم به دست بیاورد.

در همین راستا، زیاد حموری مدیر مرکز حقوق اجتماعی و اقتصادی قدس در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اعلام کرد که پیش‌نویس قانون ارائه شده شامل ابعادی سیاسی است که به آینده قدس مربوط می شود و علاوه بر این، ابعاد جمعیتی را هم در کانون توجه خود قرار داده است که جز در سایه اکثریت یهودی و تبدیل فلسطینیان به اقلیت که از بین بردن و محروم کردن آن‌ها از هر نوع حقوق سیاسی یا حاکمیت‌شان بر قدس تسهیل شود، محقق نخواهد شد.

حموری تصریح کرد که گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های گروهی رژیم صهیونیستی که به پیش‌نویس قانون دیگری که وزیر صهیونیستی و نماینده حزب لیکود در کنست سعی در ارائه آن را دارد، اشاره دارند، این حرف‌های ما را تایید می‌کنند. هدف از این قانون جدید، کاهش جمعیت شهروندان فلسطینی در قدس و افزایش جمعیت شهرک‌نشینان صهیونیست در این شهر است.

وی افزود: این قانون سعی در تبدیل قدس اشغالی و منطقه اطراف آن به «کلان شهر» دارد که با الحاق 5 شهرک بزرگ واقع در کرانه باختری؛ «معالی ادومیم، گیوعات زئیو»، «گوش آتصیون»، «افرات» و «بیتار عیلیت» به آن، 150 هزار شهرک‌نشین صهیونیست را در خود جای داده باشد.

علاوه بر این، به موجب پیش‌نویس این قانون باید اردوگاه‌های آوارگان «شعفاط»، «کفر عقب» و «عناتا» در شمال قدس از دایره استحفاظی شهر قدس خارج شوند. این سه اردوگاه بیش از 100 هزار فلسطینی را در خود جای داده‌اند و با اخراج آن‌ها از محدوده شهر قدس، حل مشکل برتری جمعیتی و ایجاد برتری به نفع صهیونیست‌ها بسیار آسان خواهد شد و در عین حال، تصویب پیش‌نویس قانون مربوط به ممانعت از واگذاری قدس را هم تسهیل خواهد کرد؛ چرا که در این صورت اکثریت جمعیت قدس یهودی خواهند بود.

حموری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرده است که فلسطینیان باید بر مواضع سیاسی خود در این زمینه پافشاری کنند؛ چرا که تصویب این قوانین نژادپرستانه به معنای بر باد رفتن رویای آن‌ها در زمینه تشکیل کشوری به پایتختی قدس خواهد بود.

در همین حال، حاتم عبدالقادر از رهبران جنبش فتح نیز ارائه پیش‌نویس این قانون از سوی حزب خانه یهودی را ناشی از نگرانی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: «آن‌ها می‌توانند هر ساعت پیش‌نویس چند قانون را مطرح کنند، اما این قوانین باطل به مرحله اجرا نخواهند رسید؛ حتی اگر این مناطق را با شهرک‌های صهیونیست‌نشین و پایگاه‌های نظامی پرد کنند و در اطراف آن دیوارهای نژاد پرستانه احداث کرده و ده‌ها ایست بازرسی نظامی بگذارند.»

وی افزود: واضح است که طرح پیش‌نویس چنین قانونی باعث تداوم و تشدید سیطره رژیم صهیونیستی بر قدس در هر گونه مذاکرات صلح در آینده خواهد شد؛ به ویژه که کشورهای عربی امروز تمایل زیادی از خود برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند و مقامات صهیونیستی هم به نفوذ خود در جهان عرب افتخار می‌کنند.

از سوی دیگر، عدنان حسینی وزیر امور قدس و استاندار آن هم در گفت‌وگو با «العربی الجدید» خاطر نشان کرد که پیش‌نویس قانون اخیر، نژاد‌پرستانه و تلاشی برای تشدید سیطره رژیم صهیونیستی بر شهر قدس است که فلسطینیان به شدت با آن مخالف هستند؛ چرا که قدس یک شهر عربی و فلسطینی بوده و هست و پایتخت کشور فلسطین خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تمامی این اقداماتی که با سوء‌ استفاده از قانون صورت می‌گیرند، باطل هستند و نمی‌توانند وضعیت شهر قدس را تغییر دهند، تاکید کرد که این یکی از ده‌ها قانونی است که نمایندگان نژاد‌پرست و راست‌گرا و تندروی رژیم صهیونیستی سعی در تصویب آن‌ها دارند. آن‌ها که الان در اسرائیل در راس کار هستند، سعی در تبعیض نژادی علیه ساکنان بخش شرقی قدس و حتی ساکنان اراضی اشغالی سال 1948 دارند.
 
همزمان با اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در تلاش برای یهودی‌سازی قدس شریف، نیروهای رژیم صهیونیستی با بیش از 15 خودروی نظامی از محور پادگان معسکر دوتان به شهر و اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری رود اردن یورش بردند و به تفتیش و بازرسی خانه‌ها پرداختند.

در مقابل، جوانان فلسطینی نیز به مقابله با یورش نیروهای اشغالگر پرداخته و با آن‌ها درگیر شدند که در جریان آن، دو جوان فلسطینی به نام‌های «سعد ناصر حسن عبدالفتاح صلاح» 20 ساله اهل محله شرقی شهر جنین و «اوس محمد یوسف سلامه» 17 ساله اهل اردوگاه جنین شهید شدند.

در این حمله، تعداد دیگری از فلسطینی‌ها نیز زخمی شدند.

اشغالگران همچنین 21 شهروند فلسطینی از جمله یک آزاده را بازداشت کردند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار