نبی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

راه مقابله با «بدحجابی» تبیین مقام زن در جامعه است

روانشناس و استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه زن در جامعه ما فکر می‌کند که حقوق او تضعیف شده است و باید با بدحجابی و آرایش زیاد خود را نشان دهد، گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید به تبیین مقام و جایگاه زن در جامعه بپردازند.
کد خبر: ۲۴۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ - 16July 2017
یکی از دلایل بدحجابی عدم دیده نشدن است/  آن‌گونه که باید جایگاه زن در جامعه تعیین نشده است«علیرضا نبی» روانشناس و استاد دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، در رابطه با بدحجابی، اظهار داشت: مساله بدحجابی ریشه در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دارد و در عین حال باید بد‌حجابی را به عنوان یک به هم ریختگی و شلختگی فکری دانست.

این استاد دانشگاه افزود: باید به این اشاره کرد که بروز آسیب‌های اجتماعی را در قالب بدحجابی می‌بینیم و نه اینکه خود بدحجابی یک عارضه باشد و مجموعه عوارضی که در درون فکر، روح و روان فرد وجود دارد در قالب ناهنجاری به نام بدحجابی بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ اگر بخواهیم در فردی موضوع بدحجابی را درمان کنیم باید به خیلی از ریشه‌های این درخت نامبارک بپردازیم و توجه کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عمده دلایل بدحجابی و بدانگاری در جامعه احساس عدم امنیت نسبت به دیده نشدن، مهم نبودن و حذف شدن از دایره توجه کسانی است که اطراف آن فرد زندگی می‌کنند.

نبی افزود: اگر بخواهیم بگوییم چرا بدحجابی در خانم‌ها و یا آقایان شکل ناهنجاری در جامعه به خود گرفته است باید به درون خانواده و احساس عدم امنیت در شخص مراجعه و آن را بررسی کنیم.

این روانشناس در ادامه گفت: ریشه دوم که ریشه برجسته‌ای در ایجاد بدحجابی است، اعتراض به نوع رفتارهای اجتماعی می‌باشد که افراد با بدحجابی اعتراض خود را نسبت به مسائل بیان می‌کنند و این موضوع در گذشته هم بوده است. در سال 1930 تا 1943 افراد توسط یک نوع رفتار پوششی نسبت به معضلات جامعه اعتراض می‌کردند؛ به عنوان مثال یک روز همه یک لباس یک رنگ بر تن می‌کردند.

نبی با اشاره به اینکه نکته دیگری که باعث بروز بدحجابی در جامعه می‌شود و رشد می‌یابد، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که امروزه باعث روند رو به رشد بدحجابی در جامعه شده است، عدم هماهنگی در بین دستگاه‌های متولی فرهنگی و نبود برنامه مشخص برای دادن خوراک لازم به جامعه است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مهمترین دلیلی که باعث شده برنامه‌هایی که در حوزه جلوگیری از بدحجابی در جامعه اثر گذار نباشد، موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی کشور است؛ بعضی از افراد هنوز هم ارزش‌های جامعه را درک نکرده‌اند برای همین است که فکر می‌کنند آرایش کردن زیاد و پوشیدن لباس ناهنجار یک نوع ارزش است.

وی در ادامه افزود: نهاد‌های فرهنگی هنوز نتوانسته‌اند که ارزش‌های یک زن در جامعه را معرفی کنند؛ به عنوان مثال زمانی که خانه خدا را طواف می‌کنیم دور قبر حضرت هاجر (س) هم طواف می‌کنیم. یا پیامبر زمانی که می‌خواهند موعظه کنند به درب خانه حضرت فاطمه زهرا (س) می‌روند و دست ایشان را می‌بوسند؛ این مقام زن است. نگاه پیامبر به حضرت خدیجه (س) را ببینید؛ این‌ها ارزش‌های زن است و ما چقدر به آنها پرداخته‌ایم.

این روانشانس خاطرنشان کرد: اگر به زندگی امام خمینی (ره) نیز نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که ایشان چگونه ارزش زن را بیان می‌کنند و ما می‌بینیم که امام در نامه‌ای که از بیروت به همسر خود می‌نویسند، آورده است: «هیچ ملالی نیست جز اینکه من این صحنه‌های زیبا را بدون شما می‌بینم». این را شخصی می‌نویسد که در حال مبارزه با ظلم و استبداد است.

نبی در ادامه تاکید کرد: زمانی که ما نتوانیم ارزش‌ها را در جامعه معرفی کنیم، ضد ارزش‌ها ارزش می‌شوند و کثرت پیدا می‌کنند و زمانی که دستگاه‌های متولی نتوانند در این حوزه به خوبی عمل کنند، مقام معظم رهبری دستور آتش به اختیار می‌دهند؛ آتش به اختیار در حوزه فرهنگی یعنی اینکه باید با تمام توان در این حوزه وارد شویم و برنامه‌ریزی داشته باشیم و جلوی بی‌بند و باری‌ها را بگیریم.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه افزود: بدحجابی نمادی از مجموعه آسیب‌ها در درون فرد است، این آسیب‌ها روانی، اجتماعی، فردی، تربیتی است؛ اگر بخواهیم فرانسه را مثال بزنیم فرانسه کشوری است که در مصرف لوازم آرایشی رتبه 40 جهان را داراست اما در تولید آن رتبه اول را دارد و اما ایران رتبه اول در مصرف مواد آرایشی را دارد و هیچ سهمی در تولید آن ندارد و در سال 93 طبق آمار سازمان گمرک 4 هزار میلیارد دلار لوازم آرایشی وارد کشور شده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانستیم زن را به جایگاه و کرامتی که دارد متوجه کنیم و بگوییم شما جایگاه مادر را در جامعه دارید. زن در جامعه ما فکر می‌کند که حقوق او تضعیف شده و باید با بدحجابی و آرایش زیاد خود را نشان دهد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار