یادداشت؛

فراتر از دیپلماسی

آن‌چیزی که در عراق و موصل و در نگاه منطقه‌ای موجب پیروزی رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی شد، فراتر از دیپلماسی و چانه‌زنی‌های سیاسی بود؛ بلکه صمیمیتی که در بین کشورها و گروه‌های جبهه مقاومت به وجود آمد عامل این پیروزی مهم و راهبردی شد.
کد خبر: ۲۴۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ - 14July 2017

فراتر از دیپلماسیگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ در رابطه با چرایی آزادی موصل تحلیل‌های بسیاری ارائه شده است که بیشتر این تحلیل‌ها بر موفقیت بسیج مردمی عراق و مرجعیت شیعی در کنار ارتش این کشور تاکید دارد. اما فراتر از نگاه ملی و در نگاه منطقه‌ای، وحدت و صمیمیتی که در بین کشورها و نیروهای جبهه مقاومت به وجود آمد توانست در کنار دیپلماسی و فراتر از آن نقش آفرینی کند.

پیوندی که طی سال‌های اخیر در منطقه و در بین گروه‌ها و کشورهای جریان مقاومت اسلامی به وجود آمد، چیزی نبود که بتوان تنها با پول و دیپلماسی به دست آورد. شکل گیری جبهه‌ای از مدافعان حقیقی اسلام از افغانستان و پاکستان تا شرق دریای مدیترانه، برگرفته از آرمانی مشترک است. آرمانی‌ که ایران اسلامی، حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق، بسیج مردمی سوریه، انصارالله یمن، لشکر فاطمیون افغانستان، تیپ زینبیون پاکستان و سایر مدافعان اسلام ناب محمدی (ص) برای تحقق آن تلاش می‌کنند. تلاشی که در برهه کنونی، لازمه‌ی آن مبارزه با تروریسم و اسلام آمریکایی است.

صمیمیتی که در راستای تحقق آن آرمان والا در جبهه مقاومت اسلامی ایجاد شده، باعث شد تا رزمندگان این جبهه بتوانند در سوریه به پیروزی‌هایی دست یابند و در عراق با آزادسازی موصل، ناقوس مرگ داعش را به صدا درآورند.

با نگاهی به تاریخ دفاع مقدس نیز می‌توانیم، این صمیمتی که منجر به پیروزی رزمندگان شد را مشاهده کنیم؛ نخست صمیمیتی بود که در بین مردم و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج به وجود آمد و دوم حضور رزمندگانی از دیگر کشورها در ایران اسلامی برای دفاع از مرزهای اسلام بود. در دفاع مقدس بسیاری از مردم و شیعیان عراق در قالب لشکر بدر که امروزه به عنوان سازمان بدر در عراق شناخته می‌شود، علیه رژیم بعث حاکم بر کشور عراق ‌جنگیدند. همچنین بسیاری از افغانستان، پاکستان و یمن در طول دوران دفاع مقدس و در جبهه‌های ایران اسلامی به شهادت رسیدند.

در جبهه‌ی حامیان تروریست‌ها یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی از کشورهای عربی منطقه، آنان تلاش کردند تا با استفاده از پول و قدرت رسانه‌ای و تبلیغی، مسلمانان بسیاری را از ملیت‌ها و کشورهای مختلف در عراق و سوریه جمع کنند، اما آن چیزی که مانع موفقیت آنان شد پیوند آرمانی جبهه مقاومت اسلامی بود که برای دفاع از اسلام حقیقی در برابر تروریست‌های اجاره‌ای سینه سپر کردند.

انتهای پیام/211


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار