یک استاد دانشگاه:

آزادی موصل نماد پیروزی مقاومت بر مستکبران بود

مهدی فراهانی آزادی موصل را نماد پیروزی مقاومت بر تروریست‌ها و مستکبران دانست.
کد خبر: ۲۴۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ - 15July 2017
آزادی موصل نماد پیروزی مقاومت بر تروریست‌ها و مستکبران بودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مهدی فراهانی استاد دانشگاه علمی‌ کاربردی در گفت‌وگویی به تحلیل آزادسازی موصل، تأثیرات شکست داعش در منطقه و تحولات منطقه پرداخت.

فراهانی در رابطه با آزادسازی موصل و تأثیر این شکست سنگین بر نبرد با داعش، اظهار داشت: «موصل در کشور عراق از اهمیت های فراوانی برخوردار است. این شهر دومین شهر بزرگ از لحاظ جغرافیایی و جمعیتی در عراق است. از طرفی به دلیل راه های ارتباطی گسترده‌ای که استان های دیگر را به هم متصل می‌کند از یک موقعیت کلیدی در منطقه بهره می‌برد. این شهر طی ۳ سالی که دست داعش افتاده بود، صدمات و ویرانی های زیادی را متحمل شده بود و بیشتر مردم آن به شهرهای دیگر عزیمت کرده بودند. لذا این پیروزی بزرگ متعلق به کل کشورهای حامی مقاومت در منطقه بود و شکست سنگینی برای آمریکا و یاران او در منطقه به شمار آمد. به عقیده من پس گرفتن موصل نماد پیروزی مقاومت بر اقدامات تروریستی و ظالمانه به رهبری مستکبران بود».

وی درخصوص دیدار اخیر ترامپ و پوتین درباره تحولات منطقه به خصوص وضعیت سوریه و بشار اسد، تصریح کرد: «باتوجه به اقداماتی که در این چند سال کشورهای مختلف در مبارزه با داعش داشتند، می‌توان روی صحبت های پوتین و روسیه حساب باز کرد چون به صورت عملی و حضوری در منطقه به مبارزه با داعش پرداختند اما آمریکایی ها در این زمینه هیچگاه قابل اعتماد نبودند. آنها همیشه به صورت لفظی تروریست را محکوم می‌کنند اما خودشان جزء حامیان تروریست و آتش‌افروزان منطقه هستند».

فراهانی درباره آینده تنش های بین قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در رأس آن عربستان، عنوان کرد: «در حال حاضر، این تنش از اهمیت بالایی برخوردار نیست. بلکه باید به میزان تأثیرگذاری عربستان در منطقه توجه کنیم. متاسفانه سعودی ها با اقدامات نابخردانه‌ای که در منطقه آغاز کردند، آتش جنگ را شعله‌ور کردند. برای مثال آنها به طور مستقیم با مردم یمن وارد جنگ شدند و در مقاطع مختلف از داعش در عراق و سوریه با کمک های مالی و تسلیحاتی حمایت کردند. لذا عربستان با این اقدامات و در آخر با انتخاب ولیعهدی جوان و خام به نام بن‌سلمان مرتکب خطای بزرگی شد و مطمئن باشید، به مرور زمان مقبولیت خود را در منطقه و کشورهای عربی نیز از دست خواهد داد. آنها در داخل نیز دچار درگیری های قبیله‌ای هستند و هر لحظه ممکن است دچار جنگ داخلی بشوند».

وی در پایان درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات اخیر، اضافه کرد: «کشور ما در جریان اتفاقات اخیر یکی از نقش های کلیدی را داشته و قطعاً حمایت های ما از جریان مقاومت بوده که چنین پیروزی هایی به ثمر نشسته است. به عقیده من، حمله موشکی سپاه به مواضع داعش نیز یکی از تأثیرگذاراترین اقدامات اخیر بود که پیام قاطعی را برای کشورهای ماجراجو در منطقه صادر کرد. در نهایت باید عرض کنم داعش و انصارش طبق فرمایشات حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه همان خوارج و اسلام‌نمایان هستند. ایشان خوارج را به قارچ های سمی تعبیر کردند که هرچقدر هم آنها را از بین ببرید باز از نقطه دیگری رشد خواهند کرد».
 
منبع: استادنیوز
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار