واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به تصمیم اربیل برای جدایی از بغداد

شخصیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، همراه با رهبران عراقی، در مورد خطر تجزیه کردستان عراق برای این کشور و دیگر کشورهای منطقه هشدار دادند.
کد خبر: ۲۴۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ - 16July 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «سید عمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی عراق در سخنانی با تاکید بر حفظ یکپارچگی این کشور اعلام کرد که اصرار کردها برای همه پرسی پیرامون استقلال منطقه کردستان عراق، منطقه را در معرض سونامی تقسیم قرار خواهد داد.

وی همچنین آمریکا و کشورهای همسایه و جهان را به تاکید بر یکپارچگی عراق از طریق سازوکارهای واضح و عدم اکتفا به اظهارات صرف دعوت کرد.

عمار حکیم افزود که استقلال کردها دارای مبنای قانونی نیست و کردها دو بار در سال های 1917 و 2005 با رأی به عراق فدرال یکپارچه، باقی ماندن در عراق را انتخاب کردند.

در همین حال مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز شنبه ضمن حمله شدید به دولت مرکزی، مجددا از وقوع جنگ‌های خونین، در صورتی که این اقلیم مستقل نشود، خبر داد.

رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن تاکید بر برگزاری همه پرسی در موعد مقرر اعلام کرد: بازگشتی از همه پرسی 25 سپتامبر در کار نخواهد بود.
 
تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی با مخالفت‌های گسترده در سطح بین‌المللی مواجه شده است. در برابر این تصمیم کشورهای مختلف حمایت خود را از وحدت سرزمینی عراق اعلام کرده‌اند.

واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر تصمیم اربیل برای جدایی از بغداد
روسیه بر وحدت سرزمینی عراق و حل و فصل اختلافات بین دولت محلی اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور تأکید کرده است.

آمریکا نیز از این تصمیم اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی کرده و آلمان درباره اتخاذ گام‌های یک‌جانبه در این پرونده هشدار داده است.

ایران نیز بر وحدت سرزمینی عراق و حل‌وفصل اختلافات در چارچوب قانون اساسی این کشور تأکید کرد.

دولت عراق نیز اعلام کرد که قانون اساسی این کشور، فصل‌الخطاب در این پرونده به شمار می‌رود.
 
تلاش کردهای عراق در حالی صورت می‌گیرد که شبه‌نظامیان کرد سوری هم‌پیمان با اربیل، در تلاش برای افزایش گستره سرزمینی و قدرت سیاسی خود در سوریه طی عملیات پاکسازی شهر رقه از لوث تروریست‌های داعش هستند. 
 
علی‌رغم تأکید آمریکا بر وحدت سرزمینی عراق، این کشور از کردهای تجزیه‌طلب در سوریه حمایت می‌کند. این موضوع بار دیگر نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا از معیارهای دوگانه‌ای در برخورد با ملت‌های منطقه استفاده می‌کند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار