کنعانی مقدم در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«شورای نگهبان» انقلاب را از بحران‌های بسیاری به سلامت عبور داده است

مسئول کمیته طرح و برد مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ماموریت‌ها و نقش شورای نگهبان، گفت: این شورا، انقلاب اسلامی را از بحران‌های بسیاری به سلامت عبور داده است.
کد خبر: ۲۴۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ - 19July 2017
شورای نگهبان باید به گونه‌ای عمل کند که وام دار جناحی نباشد

«حسین کنعانی مقدم» مسئول کمیته طرح و برد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس اظهار داشت: بر اساس قانون، شورای نگهبان نقش نظارتی بر مصوبات مجلس شورای اسلامی دارد و به منظور کنترل آن که مصوبات بر اساس شرع مقدس اسلام باشد، شورای نگهبان از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است؛ همچنین این شورا نقش نظارتی مهمی در انتخابات‌ها دارد که نظارت استصوابی می‌تواند یکی از شاخصه‌های مهم در تامین سلامت انتخابات باشد. از دیگر مسئولیت‌های شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است.

وی ادامه داد: یکی از نواقصی که در دوران مشروطه وجود داشت و شاید منجر به شکست مشروطیت شد، نبود جایگاهی برای تفسیر و نظارت بر قانون اساسی بود. در دوره کنونی با وجود شورای نگهبان آن خلا رفع شده است.

کنعانی مقدم با اشاره به نقش شورای نگهبان در انتخابات و هجمه‌هایی که به این نهاد انقلابی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در هر جای دنیا که نگاه کنیم مکانیزمی برای نظارت بر انتخابات وجود دارد و افرادی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام می‌کنند شرایط آ‌ن‌ها بر اساس قانون بررسی می‌شود.

وی در ادامه گفت: در قانون شرایطی برای نامزدهای انتخاباتی آمده است که شورای نگهبان بر آن نظارت دارد. در پی این نظارت بسیاری از افراد رد صلاحیت می‌شوند یا صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود در نتیجه برخی از همین افراد به دلیل نگاه سیاسی که دارند، به شورای نگهبان هجمه می‌کنند. لذا ما همواره شاهدیم که برخی از جناح‌های سیاسی وقتی منافعشان تامین نمی‌شود به شورای نگهبان حمله می‌کنند و آن وقتی که تایید می‌شوند، سکوت اختیار می‌کنند و این رفتار گروه‌های سیاسی مغایر قانون است.

وی اظهار داشت: با توجه اینکه شورای نگهبان صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را بررسی می‌کند از جایگاه حساسی برخوردار است، شورای نگهبان اگر در این زمینه کوتاهی کند خطرهای بزرگی متوجه کشورمان خواهد شد. در 37 سال گذشته که انتخابات‌های بسیاری در کشور برگزار شده است، شورای نگهبان به خوبی عمل کرده و توانسته است انقلاب را از پیچ و خم‌های بحرانی عبور دهد.

کنعانی مقدم افزود: جایگاه شورای نگهبان به گونه‌ای است که نباید درگیر مسائل جناحی و سیاسی شود و باید طبق قانون اساسی عمل کند. این شورا باید مدافع شریعت اسلام و مبانی اسلام باشد و وام‌دار هیچ حزب و جناحی نباشد. فراجناحی بودن شورای نگهبان باید همواره رعایت شود تا سلامت انتخابات‌ها تامین گردد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار