محمدتقی فهیم در برنامه سینما روایت؛

سینمای ایران در اختیار سیاست‌های کشور نیست/ سوژه‌های مستندسازی زیادی بر زمین مانده

یک منتقد سینما با اشاره به اینکه سینمای ایران در اختیار سیاست‌های کشور نیست، گفت: سوژه‌های مستندسازی زیادی بر زمین مانده که باید جوانان مستندساز نسبت به آن‌ها حساسیت نشان دهند.
کد خبر: ۲۴۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰ - 16July 2017
سینمای ایران در اختیار سیاست‌های کشور نیست/ سوژه‌های مستندسازی زیادی بر زمین مانده
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سینما روایت در یکصدونوزدهمین برنامه، فیلم مستند «پرزیدنت آکتور سینما» را با حضور  «محمدرضا بورونی» کارگردان و نویسنده و «محمدتقی فهیم» منتقد سینما، اکران، نقد و بررسی کرد.

فهیم در ابتدای این نشست با بیان اینکه مستند «پرزیدنت آکتور سینما» یک اثر صریح با موضوع آشکار است، اظهار داشت: این مستند کاملاً متکی بر پژوهش و با هدف از پیش تعیین شده بود. هدف مستند قبل از تولید تعریف شدع و تعیین شده بوده که بیانگر آن است ما در کشورمان رخدادهایی داریم که نمونه تاریخی در روسیه داشته است.

وی افزود: روسیه با وجود احزاب متعدد در کشورهای دنیا که اردوگاه‌های قدرتمند و با شکوهی ایجاد کرده بود، توسط آمریکا فروپاشانده شد. فیلم مستند «پرزیدنت آکتور سینما» به دنیال تصویرسازی از این واقعیت است که هر کشوری که در برابر آمریکا قرار گیرد و افراد مرعوب و تجزیه طلب در درون داشته باشد، حتماً مورد فروپاشی توسط آمریکا قرار خواهد گرفت تا دنیا را در راستای یک دست سازی پیش ببرد.

این منتقد سینما عنوان کرد: پروژه‌های انقلاب‌های رنگین از جمله پروژه‌های بود که آمریکا در دستور کار خود قرار داد. فیلم اساساً می‌خواهد هشدار دهنده باشد و نمونه‌هایی از کشورهای مرعوب را به ما نشان دهد و تصویری از واقعیت‌های جهان را در برابر نخبگان و مسئولین قرار دهد تا دچار سرنوشت گورباچوف نشوند.

فهیم«پرزیدنت آکتور سینما» را در قالب یک کار تلویزیونی دانست و بیان کرد: آفت این مستند تکیه بر متریال آرشیوی است. مستندسازی جهان امروز به سمت تولید محور است و کمتر به منابع آرشیوی توجه می‌کند و به شدت روایت‌شکن و به دور از نوع روایت‌های سنتی است.

وی تاکید کرد: مستند، هنر خلاقانه ارائه کردن واقعیت است. یعنی مستندساز براساس تحلیل، سوژه و هدف و واقعیت را در کنار هم قرار دهد تا مستند شکل گیرد. سینمای موفق دنیا در مسائل مختلف پیشرو است و قبل از هر اتفاقی به میدان می‌آید و از آینده سخن می‌گوید.

نمونه این مسئله سینمای آمریکاست که قبل از حمله به عراق و افغانستان سینما زمینه سازی می‌کند. سینمای هالیوود در کنار سیاست‌های آمریکا در راستای فروپاشی شوروی همپای سیاستمداران حرکت کرد.

این منتقد سینما گفت: سینما در آمریکا در خدمت سیاستمداران است و قبل از اقتصاد و مسائلی همانند بازار اقتصادی نفت به کمک سیاست کشور می‌رود در صورتی که سینمای ایران در تحقق اهداف کشور الکن است و در راستای تحقق آرمان‌های کشور نیست. سینمای روشنفکرزده امروز ایران در کنار سیاست‌های کشور نیست. امروز سوژه‌های زیادی برای مستندسازی بر زمینه مانده است که باید جوانان مستندساز نسبت به آن حساسیت نشان دهند.

«محمدرضا بورونی» نویسنده و کارگردان مستند «پرزیدنت آکتور سینما» اظهار داشت: وقایع این مستند شبیه سازی نشده است و خودمان نیز هرگاه به شباهت‌های موجود در کار می‌رسیدیم ذوق زده می‌شدیم و اصلا بدنبال شبیه‌سازی شخصیت‌های درون فیلم با واقعیت‌های امروز نبودیم.

وی افزود: مستند «پرزیدنت آکتور سینما» اکران‌های خصوصی برای شخصیت‌ها و پژوهشگران داشته و فروش اینترنتی آن نیز شروع شده که در ادامه قصد داریم آن را برای اکران در دانشگاه‌ها آماده کنیم.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها