شیخ عبدالله الدقاق:

آل‌ خلیفه زیر چتر حمایت آمریکا است/ روابط مشکوک منامه با تل‌آویو

فعال سیاسی بحرینی گفت: آل خلیفه تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا قرار دارد و از مقامات این کشور تبعیت می‌کند. علاوه بر وجود روابط نزدیک و تنگاتنگ میان منامه و واشنگتن، روابط بسیار مشکوکی نیز میان آل خلیفه و رژیم صهیونیستی وجود دارد.
کد خبر: ۲۴۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ - 17July 2017
آل‌ خلیفه زیر چتر حمایت آمریکا است/ روابط مشکوک منامه با تل‌آویوبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌خلیفه از آنها سلب کرده بود، قیام کردند. در طول تمامی روزها، ماه‌ها و سال‌هایی که از قیام مردم در بحرین سپری می‌شود، انقلابیون هیچگاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند.
 
این درحالی است که در طول این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌های قرون‌وسطایی، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند. اما هیچیک از این فشارها تاکنون موفق به متوقف ساختن قطار درحال حرکت انقلاب مردمی در بحرین نشده است.

علت و یا علت‌های تشدید فشارهای رژیم آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی را می‌توان به نوعی در موفقیت انقلاب این کشور جستجو کرد. بدون شک اگر انقلاب مردمی در بحرین، با ضعف و سستی مواجه بود، آل‌خلیفه برای مقابله با آن به اتخاذ چنین تدابیر سختگیرانه‌ای مبادرت نمی‌ورزید. بنابراین، تداوم انقلاب بحرین به صورت مسالمت‌آمیز طی سال‌های گذشته موجب شده تا نوعی ترس و وحشت در صفوف خاندان آل‌خلیفه رخنه کند؛ وحشتی که اکنون نتیجه آن به تشدید فشارها علیه انقلابیون منتهی شده است. آل‌خلیفه از این طریق به دنبال آن است تا از گسترده‌تر شدن بیش از پیش دامنه انقلاب مردمی در بحرین ممانعت به عمل آورد؛ حال آنکه انقلابی که تاکنون خون صدها تَن از عزیزانش را در این مسیر تقدیم کرده است، زیر یوغ ظلم و تیغ شمشیر سر خم نخواهد کرد. جای هیچ شکی وجود ندارد که اگر آل‌خلیفه قادر به مقابله با انقلابیون بود، هیچگاه به متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود همچون عربستان سعودی و انگلیس برای سرکوب شیعیان بحرین، متوسل نمی‌شد.

در همین ارتباط گفتگویی را با «شیخ عبدالله الدقاق» فعال سیاسی بحرینی انجام داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

علت یا علل اصلی اقدام خصمانه آل خلیفه در اتخاذ تصمیم حصر خانگی شیخ عیسی قاسم چیست؟ آیا با وجود اینکه حدود یک ماه از اقامت اجباری شیخ عیسی سپری می‎‌شود، خبری از وضعیت جسمانی وی در دست است؟

واضح است که آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر عالی شیعیان بحرین، «پدر معنوی» مردم این کشور محسوب می شود. شیخ عیسی قاسم بزرگترین رهبر و مرجعیت دینی و سیاسی در سطح کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می رود. همین جایگاه والای شیخ عیسی موجب شده است تا رژیم آل خلیفه وجود وی در عرصه سیاست را برنتافته و دست به اتخاذ اقدامات خصمانه علیه وی بزند. آل خلیفه با هدف دور نگاه داشتن شیخ عیسی از مردم و کسانی که او را دوست می دارند، وی را تحت اقامت اجباری قرار داده است. ما از وضعیت جسمانی شیخ عیسی قاسم اطلاعی نداریم اما به ضرس قاطع اعلام می کنیم که مسئولیت هرگونه اتفاق روحی و یا جسمی که برای شیخ عیسی بیفتد، با آل خلیفه است.

اخیرا شاهد آن هستیم که نظامیان آل خلیفه فشارهای خود علیه انقلابیون و علمای بحرینی را تشدید کرده اند. علت اصلی تشدید این فشارها علیه شخصیت‌ها و جریان‌های انقلابی بحرینی در برهه کنونی چیست؟

اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه به دلیل عملکرد موفقیت آمیز انقلابیون و فعالان سیاسی بحرینی، تشدید شده است. آل خلیفه زمانی اقدامات خصمانه خود علیه انقلابیون و فعالان سیاسی را تشدید کرد که آنها با تلاش های خود، این رژیم را مستأصل کردند. فعالیت های گسترده انقلابیون و فعالان سیاسی بحرینی موجب شد تا بسیاری از توطئه های رژیم آل خلیفه برای افکار عمومی عیان شود.

در صورت تداوم سیاست های سرکوبگرانه و خصمانه نظامیان رژیم آل خلیفه علیه انقلابیون بحرینی آیا ممکن است که انقلابیون در آینده به اتخاذ گزینه «مقاومت مسلحانه» متوسل شوند؟ این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟

تمامی گزینه ها در آینده روی میز خواهد بود و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد غالبیت ملت بحرین، شیخ عیسی قاسم را به عنوان رهبر خود می شناسند و دستورات خود را از وی می گیرند. درحال حاضر خواست و اراده شیخ عیسی مبنی بر آن است که اعتراضات مردمی به صورت مسالمت آمیز پیش رود. هم اکنون هیچ سخنی از اقدام مسلحانه و متوسل شدن به گزینه مقاومت مسلحانه در میان نیست. با این حال، باید گفت که تمامی گزینه ها در آینده روی میز خواهد بود و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

نقش عربستان سعودی در تحولات بحرین را چگونه ارزیابی می کنید؟ در مقطعی از بحران بحریان شاهد آن بودیم که سعودیها برای سرکوب انقلابیون اقدام به اعزام نیروهای خود به بحرین کردند. آیا اکنون نیروهای سعودی در بحرین حضور دارند؟

عربستان سعودی همواره ایفاگر نقش منفی و مخرب در تحولات منطقه و به ویژه در بحرین بوده است. حضور نیروهای نظامی رژیم سعودی در بحرین اشغالگری آنها در این کشور را به منصه ظهور رسانده است. عربستان سعودی حاکمیت ملی بحرین را نقض کرده است و در سرکوب انقلابیون، به رژیم آل خلیفه کمک می کنند. آل خلیفه به پشتوانه حمایت های بی دریغ رژیم سعودی است که علیه مردم بی دفاع بحرین مرتکب جنایت می شود؛ جنایت هایی که روز به روز ادامه دارد و هم اکنون نیز متوقف نشده است.

تأثیر حمایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی از رژیم آل خلیفه در ارتکاب جنایت های آن علیه انقلابیون را در چه حدی می دانید؟

واقعیت این است که رژیم آل خلیفه هم‌پیمان استراتژیک آمریکا در منطقه محسوب می شود. به همین دلیل آمریکایی ها هرگونه حمایتی را از رژیم آل خلیفه و مقامات آن به عمل آورده و می‌آورند. آل خلیفه تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا قرار داد و از مقامات این کشور تبعیت می کند. علاوه بر وجود روابط نزدیک و تنگاتنگ میان منامه و واشنگتن، روابط بسیار مشکوکی نیز میان آل خلیفه و رژیم صهیونیستی وجود دارد؛ روابطی که البته از حالت پنهانی به حالت علنی در حال انتقال است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها