دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

طرح همه‌پرسی در کردستان عراق؛ سرآغاز چالش‌های جدید در منطقه

طرح موضوع برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق نشان‌دهنده تلاش آمریکایی‌ها برای ادامه یافتن بحران در منطقه غرب آسیاست، که این طرح می‌تواند سرآغازی بر پدید آمدن مشکلات و چالش‌های جدید در این منطقه باشد.
کد خبر: ۲۴۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ - 17July 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق طرحی مبنی بر اعلام استقلال این ناحیه بر اساس همه‌پرسی از مردم کرد ساکن شمال عراق را در دست اجرا دارد. تاریخ این همه‌پرسی 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 1396) تعیین شده است، که واکنش‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به این همه‌پرسی بسیار قابل توجه است.
 
مهم‌ترین واکنش را مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع نشان دادند. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق با تأکید بر مخالفت جمهوری اسلامی بر هر نوع اقدام تجزیه‌طلبانه در کشورهای منطقه بویژه عراق، افرادی که خواهان استقلال جدایی از عراق هستند را «دشمنان استقلال و هویت عراق» نامید.
 
طرح همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق/ تهدید منطقه با تجزیه‌طلبی 
از سوی دیگر، این موضوع باعث جبهه‌بندی بین‌المللی نیز شده است. آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان حمایت کرده‌اند. آل‌سعود نیز در راستای طرح خود، که در ادامه به آن اشاره‌ می‌کنیم، از این موضوع در کوتاه مدت پشتیبانی به عمل می‌آورد. با این حال، اتحادیه اروپا موضعی دیگر در این مورد اتخاذ کرده است.
 
به دلیل حضور بیشتر کشورهای اروپایی در ناتو، که ترکیه نیز یکی از اعضای آن به شمار می‌آید، مقامات اروپایی ضمن هر نوع مخالفت با تجزیه عراق، تأکید کرده‌اند که در موضوع استقلال کردستان، از ترکیه حمایت خواهند کرد.
 
دلیل این حمایت، وجود بیش از 20 استان کردنشین در شرق و جنوب شرق ترکیه است که استقلال اربیل از بغداد، باعث می‌شود که کردهای تحت کنترل آنکارا نیز تصمیم به جدایی از دولت مرکزی بگیرند و با هم‌نژادان خود در نواحی شمال عراق و شمال سوریه نیز برای تشکیل یک کشور واحد کردزبان متحد شوند.
 
در سوریه نیز کردها با حمایت آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا نفوذ خود را افزایش دهند و مناطق مهمی در شمال این کشور، بویژه شهر رقه، را تحت کنترل خود درآورند. با این وجود، مسئله اصلی برای کردها رسیدن به آب‌های آزاد است. تنها راهی که کردها می‌توانند به وسیله آن به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کنند، عبور از نواحی شمال غرب سوریه در استان‌های حلب و لاذقیه برای رسیدن به دریای مدیترانه است.
 
به تازگی نقشه‌هایی از سوی جریانات نزدیک به کردها منتشر شده است که منطقه سیطره کردها را از شهر قامِشلی (در تلفظ کردی قامشلو) در شمال شرق تا نواری ساحلی در شمال استان لاذقیه در شمال غرب سوریه نشان می‌دهد.
 
طرح همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق/ تهدید منطقه با تجزیه‌طلبی 
با وجود این طرح، آنچه آمریکایی‌ها در پی آن هستند به نتیجه نخواهد رسید. هدف آمریکا این است که از جمعیت کردزبان برای برپا کردن یک کشور جدید و متحد واشنگتن در غرب آسیا علیه ایران استفاده کند. با این حال، مقامات آمریکایی غافل از این شده‌اند که مردم کردزبان ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، همواره در کنار نظام اسلامی ایستاده‌اند و ثابت کرده‌اند که همواره خود را ایرانی می‌دانند.
 
در عین حال، ایران به ارسال پیام‌هایی به سران بغداد و اربیل، از آمادگی خود برای میانجیگری میان 2 طرف برای حل مشکلات موجود میان آنان از طریق مسالمت‌آمیز خبر داد. با این وجود، نه‌تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی بلکه بسیاری از مقامات کشوری و لشکری ایران نیز بر توطئه مخفی در طرح همه‌پرسی برای جداسازی کردستان از خاک عراق تأکید دارند.
 
سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس، با اشاره به وضعیت منطقه جنوب غرب آسیا خاطرنشان کرد: این منطقه محور تحولات جهان است و به دلیل دخالت قدرت‌های استکباری، شیطنت صهیونیست‌ها و حماقت و خیانت سران برخی حکومت‌های غیرردمی و جائر منطقه، امروز با حوادث و توطئه‌های جدید نیز روبرو شده است که نباید نسبت به این موضوع ساده اندیشی و سهل انگاری کرد. 
 
وی افزود: اینکه در بخشی از سرزمین عراق، با شکست داعش و تروریست‌های تکفیری پس از سه سال جنگ و آوارگی مردم عزیز و تقدیم شهدای فراوان و موفقیت ملت و مرجعیت دینی و پیروزی ارتش و نیروهای بسیج مردمی این کشور بی‌درنگ سخن از همه پرسی در کردستان عراق و جداسازی بخشی از پیکره عراق زده می‌شود، امری عادی به نظر نمی‌رسد. 
 
سرلشکر باقری طرح موضوع برگزاری همه پرسی در کردستان عراق را سرآغازی بر پدید آمدن مشکلات و چالش‌های جدید در این منطقه دانست و تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش همسایگان عراق نبوده و حفظ استقلال و یکپارچگی عراق به نفع تمام اقوام، مذاهب و بخش‌های مختلف این سرزمین است. 
 
اگرچه تلاش غیرقانونی مسعود بارزانی برای از بین بردن وحدت عراق ممکن است خطرات بسیاری برای منطقه ایجاد کند اما وحدت چهار دولت ایران، عراق، سوریه و ترکیه برای مقابله با تجزیه منطقه در کنار عدم وحدت سیاسی کردها و تجارب جهانی جدایی‌طلبی مانند سودان، نشان می‌دهد که آمریکا نه به آزادی کردزبانان بلکه تنها به منافع خود اهمیت می‌دهد. به همین خاطر است که واشنگتن برخلاف ادعای خود برای کمک به آزادی نژاد کرد، با آزادی ملت‌های دربند در فلسطین، بحرین و حجاز مقابله می‌کند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار