اطهری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

وظیفه «شورای نگهبان» صیانت از انقلاب اسلامی است/ هجمه‌ها سیاسی بازی است

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تمامی وظایفی که در قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است، در راستای صیانت از انقلاب اسلامی می‌باشد.
کد خبر: ۲۴۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ - 18July 2017
وظایف شورای نگهبان صیانت از انقلاب اسلامی ایران است«سید حسین اطهری» استاد دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس در خصوص نقش شورای نگهبان در کشور اظهار داشت: در قانون اساسی برای شورای نگهبان وظایفی تعریف شده که از جمله این وظایف می‌توان به پاسداری از احکام اسلامی و قانون اساسی، نظارت بر انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و صیانت از آرای مردم اشاره کرد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در ایران یک نهاد حکومتی است و در همه کشورها مشابه چنین نهادی در قانون اساسی آن‌ها وجود دارد و پیش بینی شده است.

اطهری گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بر اساس اسلام پایه‌گذاری شده است و یکی از مهمترین وظایف شورای نگهبان تطبیق قانون مصوب مجلس با شرع اسلام و قانون اساسی است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: 12 عضو شورای نگهبان به بررسی و تطبیق قوانین مصوب شده توسط مجلس با احکام اسلامی و قانون اساسی می‌پردازند و اگر مصوبات مجلس با احکام اسلامی مغایرت داشته باشد، توسط فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اطهری درباره هجمه‌هایی که به شورای نگهبان به خصوص پیش از انتخابات‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در چند وقت گذشته موضوعی را در مجمع نمایندگان شورای نگهبان در مشهد عنوان کردم مبنی بر اینکه بزرگترین مشکل شورای نگهبان در هجمه‌های ایجاد شده قبل از انتخابات این است که قانونی که در مورد انتخابات وجود دارد تعریف عملیاتی ندارد. باید شاخصه‌هایی برای افراد شرکت کننده وجود داشته باشد و با تحقیق در روایات و آیات می‌توان به شاخصه‌های کسانی که می‌خواهند نامزد شوند، برسیم.

وی در ادامه افزود: خیلی از کسانی که برای انتخابات نامزد می‌شوند، اهدافی دارند که شورای نگهبان مانع به ثمر رسیدن اهداف‌شان است و هجمه‌ها نیز در همان راستا صورت می‌گیرد.

اطهری گفت: اگر دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند خیلی از مسئولیت‌هایی که بر دوش شورای نگهبان است، برداشته خواهد شد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: همه وظایفی که بر عهده شورای نگهبان است، در راستای صیانت از اهداف انقلاب اسلامی است و تا به امروز شورای نگهبان در بُعد نظارتی قانون اساسی و دیگر مسائل توانسته به خوبی عمل کند.

اطهری در خاتمه گفت: شورای نگهبان با تمام دشورای‌هایی که داشته به خوبی عمل کرده و اگر در زمان‌های خاصی مورد هجمه‌هایی قرار گرفته سیاسی کاری و سیاسی بازی‌های گروه‌های خاص بوده است. شورای نگهبان باید طبق وظایفی که دارد عمل کند و به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بپردازد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها