چند صدایی مسئولان آمریکا در قبال بحران عربستان و قطر

نگاهی به مواضع مسئولان دولت آمریکا در قبال بحران روابط عربستان و متحدانش با قطر حاکی از ابهام و چند صدایی بودن این مواضع است.
کد خبر: ۲۴۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ - 18July 2017
چند صدایی مسئولان آمریکا در قبال بحران عربستان و قطر
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نگاهی به مواضع مسئولان آمریکا و پیش از همه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و وزیر خارجه وی در قبال بحران روابط دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر از ابهام و چند صدایی بودن این مواضع حکایت دارد.

سفر بی‌حاصل تیلرسون به چند کشور عربی

پایگاه خبری النهار نوشت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد میانجیگری «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در خصوص بحران عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر که از ابتدای ماه گذشته میلادی آغاز شد، بدون هیچ نتیجه یا حتی نشانه‌ای از گشایش پایان یافت.

پیش از سفر تیلرسون به منطقه، منابع آمریکایی اعلام کردند، وزیر خارجه از این موضوع با خبر است که دور اول میانجیگری او تحول چشمگیری در این قضیه محقق نخواهد ساخت و او فقط به دنبال کاهش تنش روابط بین دو طرف است.

تیلرسون در مسیر بازگشت به آمریکا در 2 مصاحبه کوتاه اظهار داشت: برگه‌هایی را به هر 2 طرف عرضه کردیم که در آن راه‌های برای اندکی پیشرفت ذکر شده بود.

وی به محتوای این برگه‌ها هیچ اشاره‌ای نکرد و اعتراف کرد که در این سفر نتوانست راهی برای حل بحران ارائه کند.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: شاهد تفاوت خاصی بودم به این معنی که دستکم 2 طرف به گونه‌ای آمادگی گفت‌و‌گو با یکدیگر را پیدا کرده‌اند حال آنکه تا پیش از سفرم  این وضعیت وجود نداشت.

نشست فاجعه بار تیلرسون با سران سعودی

در این میان یک منبع آگاه که از محتوای گفت‌و‌گوهای وزیر خارجه آمریکا با سران  سعودی با خبر بود، تصویری کاملا متفاوت از آنچه تیلرسون بر زبان آورد ارائه کرد به این معنی که وی نشست‌های تیلرسون در عربستان را «فاجعه بار» خواند و گفت: وزیر خارجه آمریکا همدلی خود با قطر و عدم موافقت قلبی با خواسته‌های کشورهای تحریم‌کننده قطر را مخفی نکرد.

مخالفت محور سعودی با اطمینان بخشی تیلرسون

تیلرسون پیش از نشست‌های مزبور، یادداشت تفاهمی با قطر درباره مبارزه با تروریسم و تامین کنندگان مالی آن امضا کرده بود تا با این کار به یکی از خواسته‌های اصلی چهار کشور تحریم‌کننده یعنی توقف حمایت‌های مالی از گروه‌های تندرو از جمله اخوان‌المسلمین که محور سعودی آن را گروه تروریستی می‌داند، پاسخ مثبت داده باشد، اما اعضای این محور با صدور بیانیه‌ای این یادداشت تفاهم را برای حل بحران کافی ندانستند.

چراغ سبزهای متناقض آمریکا

نکته قابل توجه اینکه در ابتدای بحران، ترامپ بلافاصله در قبال قطر موضع انتقادی گرفت و در پیام‌های توئیتری خود این کشور را به حمایت‌های مالی از تروریسم متهم کرد بی آنکه از 2 طرف بخواهد برای حل بحران در مسیر گفت‌وگو گام بردارند.

جالب اینکه حتی تا امروز نیز موضع‌گیری‌های ضد و نقیض واشنگتن درقبال ریشه‌های این بحران و راه‌ حل آن ادامه دارد.

 اظهارات تیلرسون به خوبی نشان داد که از نظر او خواسته‌های 13‌گانه محور سعودی از قطر بیشتر خواسته‌های غیرقابل تحقق است تا راهی برای حل بحران.

هشدار و نگرانی ماتیس از شدت کشمکش عربستان و قطر

در همین ارتباط و بنابر اطلاعات برخی منابع آگاه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن  قدردانی از همکاری‌های امنیتی و نظامی با قطر، در تماس با طرف‌های درگیر به آن‌ها اعلام کرد، این کشمکش به مرحله نگران‌کننده ای رسیده است و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس یعنی تشکیل جبهه یکپارچه علیه ایران را تحت تاثیر قراردهد.

با توجه به این موارد، برداشت عمومی ناظران و تحلیلگران بیطرف در آمریکا مبنی بر این است که دستگاه دیپلماسی به تنهایی قادر به حل‌وفصل این بحران است به شرط اینکه یک صدا از آن شنیده شود.

چراغ سبزهای خطرناک آمریکا در قبال بحران محور سعودی با قطر

اما «مارسل وهبه» سفیر سابق آمریکا در امارات در گفت و گو با النهار اظهار داشت : نشانه‌ها و چراغ سبزهایی که از آمریکا در این قضیه صادر می‌شود، نه تنها باعث سردرگمی شده بلکه به شدت خطرناک است.

به گفته وهبه که اکنون ریاست مرکز کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در واشنگتن را برعهده دارد، وقتی ترامپ از یک طرف در برابر طرف مقابل حمایت می‌کند، هیچ یک از دو طرف انگیزه‌ای برای گفت‌وگو نخواهند داشت حال آنکه موضع تیلرسون نیز مبتنی بر حمایت از یکی از طرفین طرف نزاع بود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه از زمان آغاز بحران، دو طرف به منظور جلب حمایت‌های واشنگتن جبهه رسانه‌ای- سیاسی گسترده‌ای را تشکیل دادند.

در همین ارتباط «یوسف العتیبه» سفیر امارات و «مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در واشنگتن تحرکات سیاسی همه‌جانبه‌ای در سطح دولت و کنگره آمریکا شروع کرده‌اند که در انتشار مقالاتی در روزنامه‌های آمریکا و گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور نمود یافته است.

النهار در ادامه نوشت: با این حال بیشتر ناطران بی‌طرف بر این باورند که در صورت طولانی شدن بحران- که احتمال آن زیاد است- شورای همکاری‌های خلیج‌فارس رو به ضعف گذاشته و یا  به کلی کارآیی خود را از دست بدهد، در نتیجه فرصت جلوگیری از نفوذ ایران از دست برود.

این در حالی است که این بحران تا این لحظه افزایش نفوذ ایران در قطر و تقویت حضور نظامی ترکیه در این کشور را رقم زده است.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار