دفاع پرس از آخرین تحولات سوریه گزارش می‌دهد؛

درگیری ارتش سوریه و کردها با داعش در رقه و دیرالزور/ ارتش سوریه بر چند میدان نفتی در رقه سیطره یافت

همزمان با عملیات‌های گسترده و ائتلاف بین‌المللی و کردها علیه نیروهای داعش در رقه، ارتش سوریه در سه محور به پیشروی به سوی استان دیرالزور ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۲۴۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ - 18July 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، درحالی‌که کردها علی‌رغم حملات سنگین هوایی ائتلاف تحت فرمان آمریکا به شهر رقه نتوانستند پیشروی مؤثر و تثبیت‌شده‌ای در مناطق تحت اشغال داعش در شهر رقه انجام دهند، ارتش سوریه از سمت صحرای مرکزی این کشور، واقع در شرق شهر تدمر در شرق استان حمص، در حال پیشروی به سمت استان مرزی دیرالزور هستند.
 
پیشروی ارتش سوریه به سمت دیرالزور از سه محور رصافه، سخنه و حمیمه در حال انجام است.  این پیشروی پس از موفقیت گسترده ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت در پاکسازی گسترده مناطق تحت اشغال داعش در صحرای مرکزی سوریه اجرا می‌شود.
 
همزمان با این پیشروی، «نیروهای دموکراتیک سوریه» و «یگان‌های پاسدار خلق» (شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا) با پوشش هوایی ائتلاف بین‌المللی دست به حمله به مواضع گروهک تروریستی داعش در شهر رقه، پایتخت خودخوانده این گروهک تکفیری، زدند.
 
درگیری ارتش سوریه و کردها با داعش در رقه و دیرالزور 
همزمان با این عملیات، که بیش از 40 روز قبل آغاز شد، ترکیه از طریق نیروهای خود و تروریست‌های مورد حمایت خود در ائتلاف «سپر فرات» اقدام به اجرای عملیات علیه نیروهای کرد حاضر در شهر «عفرین» در شمال غرب استان حلب کرد.
 
همانطور که آنکارا پیش‌بینی می‌کرد، نیروهای کرد مجبور شدند واحدهایی از نیروهای عملیاتی خود، که در حال نبرد با داعش بودند، را به عفرین منتقل کنند تا از تهدید این شهر توسط ترکیه و تروریست‌های تکفیری مورد حمایت این کشور جلوگیری کنند.
 
واضح بود که هدف ترکیه از این اقدام، تقسیم نیروهای ‌شبه‌نظامی کرد در 2 جبهه بود تا از این طریق بتواند از پیشروی کردها در مناطق تحت اشغال داعش در شهر رقه جلوگیری کند. مقامات ارشد ترکیه پیش از این بارها تأکید کرده بودند که در برابر عملیات گسترده کردها برای تصرف رقه بیکار نخواهند نشست.
 
کردها در مورد تلاش برای پاکسازی رقه، با 2 جریان نیاز به تعامل دارند. نخستین جریان ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا است که کردها را تشویق به گسترش نفوذ و قدرت خود در شمال سوریه، بویژه با تصرف شهر رقه، می‌کند.
 
این ائتلاف علاوه بر پشتیبانی هوایی، تجهیزات و نقشه‌های عملیاتی مورد نیاز کردها در نبرد علیه داعش را نیز برای آنان تأمین می‌کند. کردها نیز در مقابل، همانطور که بارها تأکید کرده‌اند، همواره به سیاست‌های آمریکا پایبند خواهد بود.
 
دومین گروهی که کردهای سوریه با آن در این مورد تعامل می‌کنند، «نیروهای نخبه سوریه» تحت فرمان احمد جربا رئیس سابق ائتلاف معارضان سوریه و رهبر فعلی جریان معارض «فردا» (الغد) هستند که طی هفته‌های اخیر پیشروی‌هایی در شرق شهر رقه انجام دادند.
 
با این حال مشکلات میان این گروه تروریستی وابسته به ارتش آزاد با کردها پیش آمده است. کردها حق هر نوع حاکمیت و تسلط بر شهر رقه پس از پاکسازی نیروهای داعش در آن را منحصر به خود می‌دانند و این یکی از مهم‌ترین نقاط اختلاف آنان با تروریست‌های وابسته به ارتش آزاد است.
 
علی‌رغم ادعای کردها مبنی بر ادامه عملیات به شکل طبیعی، اطلاعات منتشر شده از سوی منابع میدانی نشان‌ دهنده توقف عملیات ارتش آزاد در جبهه شرقی و کردها در جبهه غربی شهر رقه در پی تلفات سنگینی است که تروریست‌های داعش در این شهر به آنان وارد کردند.
 
ناکامی تروریست‌های عرب و شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در حالی است که ارتش سوریه توانست طی عملیات‌های اخیر خود، به 50 کیلومتری شهر دیرالزور مرکز استان مرزی دیرالزور در شرق سوریه برسد.
 
 درگیری ارتش سوریه و کردها با داعش در رقه و دیرالزور
هدف ارتش سوریه از این عملیات، پاکسازی 10 هزار کیلومتر مربع از مناطق صحرایی واقع در حومه استان‌های حمص، حماه و رقه است تا فشار خود را بر تروریست‌های تکفیری حاضر در شرق استان‌های دیرالزور و حسکه افزایش دهد.
 
خبرگزاری رویترز از بیروت نیز گزارش داد که ارتش سوریه در رسانه‌های رسمی اعلام کرد که میدان نفتی الدیلعه و میدان گازی زمله را در مناطق گسترده‌ای که داعش در هفته‌های اخیر برای دفاع از مناطق باقی‌مانده در کنترل خود در سوریه از آن عقب‌نشینی کرده، به کنترل خود درآورده است. 
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار