قرایی مقدم در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خانواده‌ها مانع شکل‌گیری خشونت در جامعه شوند

یکی از جامعه شناسان و استادان دانشگاه ضمن برشمردن دلایل شکل‌گیری خشونت در جامعه، گفت: برای جلوگیری از وقوع خشونت، خانواده‌ها باید به تربیت صحیح فرزندان خود بپردازند و نیازهای عاطفی فرزندان را برطرف کنند.
کد خبر: ۲۴۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ - 18July 2017
خشنونت یک پدیده اجتماعی تام است

«امان الله قرایی مقدم» کارشناس جامعه شناسی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس در خصوص وجود خشونت در جامعه، اظهار داشت: خشونت ریشه‌ای فرهنگی و خانوادگی دارد، که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: خشونت از رحم مادر آغاز می‌شود بدین معنی که آن وقتی که جنین در رحم فرزند است، مادر خشن باشد یا با خشونت با وی رفتار شود، بر فرزندی که در شکم دارد نیز تاثیر می‌گذارد. جامعه شناسانی از جمله خانم مارگرت مید در نظریات خود آورده‌اند که در 284 روزی که جنین در رحم مادر است، چارچوب زندگی او برای 70 سال شکل می‌گیرد.

قرایی مقدم افزود: همچنین بعد از تولد، نحوه شیر دادن مادر و حتی قنداق کردن بچه در نحوه زندگی و میزان مهر و عطوفت و خشونت تاثیر گذار خواهد بود و این موضوع را دانشمندان با تحقیق بر دهقانان سیبری به اثبات رسانده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: مکان زندگی افراد نیز در شکل گیری روحیه خشونت در فرد موثر هستند لذا می‌بینیم کسانی که در محله‌های پر از خلاف زندگی می‌کنند نسبت به کسانی که در محله‌های به دور از خلاف زندگی می‌کنند، روحیه خشن‌تری دارند. اصولا شهرنشینی و زندگی شهری خشونت زا است؛ به دلیل اینکه در زندگی‌های شهری شتاب وجود دارد و این شتاب باعث خشونت می‌شود و خشونت را در تهران به دلیل شلوغی‌ها و عجله اشخاص هر روز مشاهده می‌کنیم.

قرایی مقدم یکی دیگر از دلایل خشونت را نحوه برخورد کارمندان و مدیران ادارات با ارباب رجوع دانست و گفت: زمانی که فرد برای پیگیری کاری به اداره مراجعه می‌کنند و با رفتارهای نامناسب از طرف کارمندان و مدیران روبرو می‌شود باعث، کدورت و خشونت را در فرد به وجود می‌آورد.

وی به نقش بازی‌های رایانه‌ای در ترویج خشونت نیز اشاره و عناون کرد: چرا ما امروزه به جای دادن اسباب بازی‌های فکری و آموزنده به فرزندان خود بازی‌های کامپیوتری با موضوع جنگ و تیر اندازی می‌دهیم؟ این خود باعث می‌شود که خشونت در فرزند تقویت و ما این موضوع را در فرزندان خود به وضوح می‌بینیم.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: خشونت یک پدیده اجتماعی تام است و همه موارد اجتماعی در به وجود آمدن خشونت تاثیر گذار هستند.

انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها