یادداشت اجتماعی/

بیمه خبرنگاران وعده تکراری و کلکسیونی

به مناسبت روز خبرنگار وزیر کار و تعاون اجتماعی از پیگیری این وزارتخانه برای بررسی وضعیت بیمه خبرنگاران خبر داد و این امید را در بین جامعه خبری بار دیگر پدید آورد که می توان به حرفه خبرنگاری به عنوان یک شغل و یک آب باریکه ای برای روزهای پیری نگاه کرد.
کد خبر: ۲۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰ - 10August 2014

بیمه خبرنگاران وعده تکراری و کلکسیونی

متاسفاته یا خوشبختانه طی سال های گذشته حرف ها و حدیث های بسیاری در زمینه بیمه خبرنگاران به گوش رسیده که اوج آن را می توان در روزهای منتهی به روز خبرنگار مشاهده کرد که حرارتش از سوی مسئولان به اوج خود رسید و دست های بسیاری را سوزاند اما همین که روز خبرنگار از صفحه تقویم گذر کرد نه خبری از پیگیری وضعیت بیمه خبرنگاران و نه کسی یادش افتاد در این زمینه قول هایی را داده بود. حتی در این میان خود جامعه خبری این حق قانونی خود را در لابه لای تیترها و سوژه های روزانه به فراموشی سپردند تا سال دیگری بیاید و روز خبرنگار دیگری از راه برسد تا یادشان بیاید درد زندگیشان از کجا آب می خورد.


گویی هم خبرنگاران و هم مسئولان به این رویه عادت کرده اند و فقط باید هر سال دستمالی در دست بگیرند و هم زمان با روز خبرنگار گرد فراموشی که روی آن ریخته بود را پاک کنند.


در لا به لای این همه فراموشی ها نکته ای که بیش از همه به فراموشی سپرده شد آن است که وقتی خبرنگاران و اصحاب رسانه از ثبات و امنیت شغلی برخوردار نیستند چگونه می توانند زبان گویای مردم و راه گشایی برای مشکلات سازمان ها و نهادهای مختلف باشند؟


یقینا این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که خبرنگاران و فعالان رسانه ای تنها در صورت بهره مندی از آرامش روانی می توانند به درستی به ایفای نقش بپردازند، لذا مسئولان امر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط با موضوعات معیشتی خبرنگاران، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که اگر می خواهند جامعه خبری پویا و فارغ از حاشیه های جاری و برخی از تلخفات که در پاره ای موارد در مطبوعات به وجود می آید، داشته باشند باید تامین حداقل ها و پیش نیازهای معیشتی خبرنگاران را در دستور کار خود قرار دهند. معیشتی که متاسفانه در سال های اخیر تنها به ابزاری شعاری برای داغ کردن تریبون نشست های خبری تبدیل شده و هیج جایگاهی در سکوی عمل به خود ندید.


نباید فراموش کرد آن دسته از خبرنگارانی که با وجود تمام تعهد و پایبندی به تمامی اصول های حرفه خبرنگاری هم اکنون فعالیت می کنند با تهدیدات بسیاری رو به رو هستند که در صورت عدم مدیریت شایسته همین موضوعات می تواند به چالش هایی برای روزهای پیش روی مبدل گردد. تاکید این موضوع ضروری است که معیشت خبرنگاران بیش از وعده های کلیکسیونی نیازمند همت و وارد شدن به میدان عمل از سوی مسئولان است.

به قلم: مصطفی خدابخشی
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار