منظومه خاک و خون روایتی مثنوی از حماسه آزادسازی خرمشهر

نویسنده منظومه خاک و خون گفت: کتاب منظومه خاک و خون نخستین روایت مثنوی از حماسه آزادسازی خرمشهر است که روز یکشنبه یکم مردادماه با حضور فرماندهان سپاه و ارتش و مسئولان استانی و شهری در کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۲۴۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ - 19July 2017

منظومه خاک و خون روایتی مثنوی از حماسه آزادسازی خرمشهربه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پیمان کلانتر معتمدی با اشاره به نگارش "منظومه خاک و خون" اظهار داشت: حوزه مطالعاتی من و کتاب‌هایی که تاکنون نوشتم بیشتر در حوزه تاریخ ایران باستان است و اکثر کتاب‌های من در قالب مثنوی و حماسی است.

وی با بیان اینکه حماسه آزادسازی خرمشهر در تاریخ معاصر ما اتفاق مهمی است که اتفاقی مهم‌تر از این رویداد در تاریخ چند دهه گذشته ایران نداشتیم، افزود: در ارتباط با حماسه آزادسازی خرمشهر تاکنون کتاب‌های زیادی نوشته شده اما هیچ شاعری در قالب منظومه به این حماسه تاریخی نپرداخته بود و درواقع کتاب "منظومه خاک و خون" نخستین روایت مثنوی از این واقعه مهم تاریخی است.

نویسنده "منظومه خاک و خون" با بیان اینکه جای منظومه حماسی از آزادسازی خرمشهر در ادبیات معاصر ما خالی بود، گفت: این نخستین کتابی است که با موضوع خرمشهر در قالب منظومه به رشته تحریر درآمده است.

وی درباره روند نگارش این کتاب تصریح کرد: از حوزه هنری اصفهان برای جمع‌آوری منابع در موارد جنگ و دفاع مقدس کمک گرفتم که تمام مطالب مرتبط با جنگ و تهاجم عراق را از روزنامه‌های اطلاعات مردادماه سال 59 تا 61 جمع‌آوری کردم و در کنار آن از بیان خاطرات سردار کریم نصر اصفهانی و سردار محمد موسوی از فرماندهان عملیات لشگر 14 امام حسین(ع) برای محتوای این منظومه بهره‌ گرفتم.

کلانتر معتمد با بیان اینکه این کتاب به پیشنهاد رئیس مرکز اصفهان‌شناسی به شیوه صوتی نیز تدوین و تهیه شده است، گفت: آیین رونمایی از این کتاب و لوح فشرده منظومه خاک و خون، یکم مردادماه با حضور فرماندهان ارتش، سپاه و بسیج و مسئولان شهری و استانی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه لشگر 14 امام حسین(ع)، لشگر 8 نجف اشرف و مجموعه توپخانه‌های اصفهان سهم 80 درصدی در آزادسازی خرمشهر داشتند، اضافه کرد: "منظومه خاک و خون" به نقش اصفهان و شهدای این استان در عملیات آزادسازی خرمشهر می‌پردازد.

نویسنده "منظومه خاک و خون" با بیان اینکه این کتاب تنها به این یک جلد خلاصه نمی‌شود، گفت: در جلسه‌ای که با فرماندهی ارتش امیر آذر افروز داشتم ایشان درخواست کردند جلد دوم "منظومه خاک و خون" با محوریت ارتش و نیروی زمینی ارتش تا پایان امسال نوشته شود که در روز 29 فرودین سال 97 هم‌زمان با روز ارتش رونمایی شود.

وی اضافه کرد: همچنین جلد سوم این کتاب نیز با محوریت عملیات سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس نگارش می‌شود.

منبع: تسنیم


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار