ایل بیگی در گفت‌وگو با دفاع مقدس مطرح کرد:

درباره قهرمانان دفاع مقدس در استان‌ها فیلم ساخته می‌شود/ لزوم پرداختن به لایه‌های پنهان جنگ در سینما

مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: با مشارکت مراکز بنیاد در استانها و ظرفیت سینمای ایران چنانچه اقتباس خوبی از آثار مکتوب صورت بگیرد با حمایت از فیلم سازان جوان می‌توانیم تولیدات خوبی را داشته باشیم.
کد خبر: ۲۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱ - 10August 2014

درباره قهرمانان دفاع مقدس در استان‌ها فیلم ساخته می‌شود/ لزوم پرداختن به لایه‌های پنهان جنگ در سینما

"حبیب الله ایل بیگی" مدیرعامل انجمن سینمای جوان در گفتوگو با خبرنگارسینمایی خبرگزاری دفاع پرس با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک گنج و معدن بزرگی است که سینما خیلی کم از آن برداشت کرده است و کاوش محدودی در آن صورت گرفته است، اظهار کرد: سالها از دفاع مقدس گذشته است اما هیچ گاه به لایههای اصلی آن نرسیدهایم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از توقف روند مجموعه سازی دفاع مقدس برای تلویزیون تصریح کرد: صدا و سیما ظرفیتی است که قابلیتهای زیادی برای مجموعه سازی در ژانر دفاع مقدس دارد و امروز جای خالی تولیدات تلویزیونی در این عرصه احساس میشود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان خاطر نشان کرد: سالهای گذشته کارگردانان مطرحی در زمینه دفاع مقدس فعالیت میکردند و روند خوبی شکل گرفته بود که پس از گذشت مدتی از پایان جنگ این روند با کاهش روبرو شد که امیدواریم رسانه ملی برای فعالیت دوباره در این عرصه کارگردانان مطرح سینما را فراخوان کند.

ایل بیگی با تاکید بر لزوم تولید فیلمهایی متناسب با شرایط روز جامعه تصریح کرد: لایههای مختلفی در دفاع مقدس وجود داشته که از دید مردم پنهان مانده و سوژههای خوبی برای سینما محسوب میشوند.

وی پرداختن به لایههای پنهان جنگ را یکی از جذابترین موضوعات برای مخاطب عنوان کرد و گفت: دفاع مقدس لایحههای پنهان زیادی دارد، نشان دادن ویژگیهای رزمندگان یکی از ابعاد این موضوع است که مورد استقابل مخاطب قرار میگیرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان افزود: خاطراتی که در این سالها از دفاع مقدس چاپ شده یکی از منابع غنی برای ساخت آثار سینمایی محسوب میشوند؛ اقتباس از آثار خوبی که در چند سال گذشته منتشر شده و مورد استقبال مردم و خوانندگان قرار گرفته نیز از این دست منابع به شمار میآید.

ایل بیگی با اشاره به اینکه اگر فیلمی بر اساس کتاب "پایی که جا ماند" ساخته شود اتفاق بزرگی در عرصه دفاع مقدس رخ خواهد داد، اظهار کرد: بسیاری از جوانان و فیلم سازان اگر میخواهند با جنگ و دفاع مقدس آشنا شوند مطالعه کتاب "پایی که جا ماند" نشان خواهد داد جنگ چه بوده است و چه اتفاقاتی برجوانانمان گذشته است.

وی تشریح کرد: اقتباس از کتابها  به دلیل اینکه به گونهای هنرمندانه، تصویری و واقعهای نوشته شده است ساخت درست آن می تواند زوایای پنهانی از دفاع مقدس را نشان دهد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان بیان کرد: مطالعه این کتاب برای بنده به عنوان رزمنده 8 سال دفاع مقدس نیز بسیار جذاب و خواندنی بود چون ما این اتفاقات را ندیده بودیم و یا حداقل عرصهای که برای شخصیت کتاب اتفاق افتاده بود را تجربه نکرده بودیم.

ایل بیگی در ادامه اظهارکرد: اگر جامعه آثار دفاع مقدس را مطالعه کند احترام بیشتری برای آزادهها وجانبازان قائل خواهد شد و قدرشان را بیشتر خواهیم دانست.

وی توجه به اقتباس در حوزه فیلم سازی دفاع مقدس را تجربه موفقی دانست و افزود: در رابطه با اقتباس از آثار مکتوب با چند مجموعه استانی بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس صحبت کردهایم تا از کتابهایی که درباره قهرمانان دفاع مقدس استانها نوشته شده فیلم ساخته شود.

مدیرعامل انجمن سینمای ادامه داد: با مشارکت مراکز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در استانها و ظرفیتی که انجمن سینمای ایران در اختیار دارد چنانچه اقتباس خوبی از آثار مکتوب صورت بگیرد با حمایت از فیلم سازان جوان میتوانیم تولیدات خوبی را داشته باشیم. فکر میکنم با این طرح میتوان اقتباسهای خوب و موفقی انجام دهیم.

ایل بیگی اقتباس را موجب گسترش فرهنگ دفاع مقدس و آشنای فیلم سازان نسل سوم با ارزشها دانست و تاکید کرد: امروز میتوان از یک کتاب از زوایای مختلف اقتباس انجام داد.

وی در پایان با اعلام خبر آمادگی برای انجام همکاری با مجموعههای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: سینمای جوان آمادگی دارد با بنیاد مرکزی همکاری گستردهتری را داشته باشد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار