رئیس مرکز پژوهشهای دانشگاه الأقصی:

موضع ایران درقبال مقاومت در تاریخ ثبت می‌شود

«محمد العمور» با بیان اینکه اغلب کشورهای اسلامی از مسأله فلسطین حمایت شایسته‌ای به عمل نیاوردند گفت: مواضع ایران در حمایت از مقاومت فلسطین در تاریخ ثبت خواهد شد.
کد خبر: ۲۴۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ - 20July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، چندی‌پیش سه جوان فلسطینی در اقدامی شهادت‌طلبانه در اعتراض به تداوم اشغالگری صهیونیستها در اراضی فلسطینی، به تجمع نظامیان این رژیم در مسجدالاقصی حمله کردند. به دنبال این عملیات شهادت‌طلبانه دو  نظامی صهیونیست کشته شدند و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

در پی این عملیات شهادت طلبانه رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی شدیدی را علیه فلسطینیان اتخاذ کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن صدور دستور مسجدالاقصی اجازه پخش اذان در این مسجد را نیز نداد. این در حالی است که عدم پخش اذان از مسجدالاقصی طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. با این حال، اقدامات خصمانه صهیونیستها علیه فلسطینیان با اعتراض شدید گروه های مقاومت فلسطین مواجه شد. تمامی این تحولات در حالی است که کشورهای اسلامی واکنش جدی در برابر جنایت های صهیونیستها علیه فلسطینیان از خود نشان نمی دهند. با این حال، مقاومت در اراضی اشغالی همچنان با وجود تمامی محدودیت های داخلی و خارجی، ادامه دارد.

در همین ارتباط «محمد العمور»، رئیس مرکز پژوهش‌های دانشگاه الأقصی گفتگویی انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*اخیرا سه جوان فلسطینی در عملیاتی شهادت طلبانه در مسجدالاقصی دو نظامیان صهیونیست را به هلاکت رسانده و شماری دیگر را نیز به شدت زخمی کردند. به نظر شما این عملیات شهادت طلبانه موفقیت آمیز چه پیام هایی برای صهیونیستها داشته است و آیا تل آویو پیام های این عملیات را دریافت کرده است؟

عملیات شهادت طلبانه اخیر پیام محکمی برای کسانی بود که گمان می کنند راهکار مذاکره تنها راهکار برای حل و فصل مسأله فلسطین استدر ابتدا این را بگویم که جهاد در اراضی اشغالی فلسطین تا زمان احقاق تمامی حقوق پایمال شده فلسطینیان ادامه خواهد یافت و هیچگاه متوقف نخواهد شد. کما اینکه حضرت رسول (ص) نیز بارها فرمودند که جهاد تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. در واقع، عملیات شهادت طلبانه اخیر پیام محکمی برای کسانی بود که گمان می کنند راهکار مذاکره تنها راهکار برای حل و فصل مسأله فلسطین است؛ مذاکره ای که تاکنون هیچ نتیجه ای جز تشدید فشارها و بیشتر شدن تنگناها برای ملت فلسطین به دنبال نداشته است. هیچکس نمی تواند به فلسطینیان بابت انجام عملیات های شهادت طلبانه خرده بگیرد، چراکه طبق قوانین بین المللی، این حق افراد است که به دفاع از حقوق خود برخیزند.

*آیا احتمال دارد که به دنبال تحولات اخیر در قدس اشغالی به صورت عام و در مسجدالاقصی به صورت خاص، در آینده نزدیک شاهد ظهور و بروز انتفاضه جدیدی از سوی شهروندان فلسطینی علیه اشغالگران صهیونیست باشیم؟

مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست هیچگاه متوقف نشده است. مبارزه با صهیونیستها هیچگاه شاهد وقفه نبوده است. شاید در برخی اوقات، تغییراتی در نحوه مبارزه با تل آویو مشاهده کرده باشیم، اما انتفاضه و مقاومت در برابر رژیم اسرائیل همواره وجود داشته و دارد. نبرد فلسطینیان با رژیم صهیونیستی گاهی در پرتاب سنگ به سمت خودروهای شهرک نشینان و نظامیان این رژیم تجلی پیدا می کند و گاهی هم با انجام عملیات شهادت طلبانه که در نتیجه آن شماری از صهیونیستها کشته و یا زخمی می شوند.

بنابراین، مقاومت در برابر اشغالگران ادامه دارد. انتفاضه در برابر اشغالگران همچنان وجود دارد و متوقف نشده است. اینکه شهروندان فلسطینی چگونه با صهیونیستها نبرد می کنند، به شرایط موجود در هر زمان، بستگی دارد. در هر صورت، پر واضح است که فلسطینیان از اشغالگری صهیونیستها، یهودی سازی قدس، شهرک سازی های تل آویو و ... به ستوه آمده اند و به اشکال مختلف از نارضایتی خود سخن می گویند. مبارزه فلسطینیان با صهیونیستها تا زمان احقاق کامل حقوق پایمال شده آنها تداوم خواهد یافت.

*نظر شما نسبت به مواضع کشورهای اسلامی در قبال مسأله فلسطین چیست؟ آیا کشورهای اسلامی طی دهه های گذشته به وظیفه و مسئولیت خود در قبال مهمترین مسأله جهان اسلامی یعنی مسأله فلسطین عمل کرده اند؟

برخی از کشورهای اسلامی که حتی از دوستان نزدیک تل آویو محسوب می شوند، چگونه می خواهند که از مسأله فلسطین حمایت کننداگر بگوییم تمامی کشورهای اسلامی از مسأله فلسطین حمایت کرده اند، بی انصافی به خرج داده ایم، چراکه همه کشورهای اسلامی از مسأله فلسطین حمایت به عمل نیاورده اند. بلکه برعکس، ما طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که برخی کشورهای اسلامی علیه مسأله فلسطین حتی دست به توطئه چینی زده اند.  متأسفانه برخی کشورهای اسلامی دوشادوش صهیونیستها حرکت می کنند و از آنها تبعیت می کنند. این در حالی است که مسأله فلسطنی یک مسأله اسلامی است و اراضی فلسطینی، اراضی اسلامی هستند. در واقع، باید گفت که اغلب کشورهای اسلامی حمایتی را که باید و شاید، از مسأله فلسطین به عمل نیاوردند. برخی از کشورهای اسلامی که حتی از دوستان نزدیک تل آویو محسوب می شوند، چگونه می خواهند که از مسأله فلسطین حمایت کنند.

*همانگونه که می دانید جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته حمایت های زیادی را از گروه های مقاومت در منطقه به صورت عام و گروه های مقاومت در اراضی اشغالی به صورت خاص به عمل آورده است. ارزیابی شما از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مسأله فلسطین چیست؟

وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای اسلامی این است که این کشور به حمایت از گروه های مقاومت معروف استوجه تمایز جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای اسلامی این است که این کشور به حمایت از گروه های مقاومت معروف است. جمهوری اسلامی ایران تجارب سال های گذشته خود را در اختیار گروه های مقاومت قرار می دهد و این مسأله برهیچکس پوشیده نیست. این ویژگی بارز جمهوری اسلامی ایران است که روابط بسیار خوب و تنگاتنگی با شاخه های نظامی گروه های مقاومت در اراضی اشغالی فلسطین دارد. بدون شک، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مقاوت در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

در طول چند دهه گذشته هیچگاه شاهد تغییر مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مقاومت فلسطین نبودیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از اصول ملت فلسطین حمایت کرده و می کند. این موضع، هیچگاه دستخوش تغییر نشده است. بنابراین، پر واضح است که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه های مقاومت و شاخه های نظامی آنها در فلسطین کاملا مصمم است و در این مسیر، به گروه های مقاومت آموزش های نظامی ارائه می دهد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار