یادداشت/ حامد افروغ؛

تا زود دیر نشده، همدیگر را دریابیم

درگذشت بزرگانی چون کاسه‌ساز، تلنگری است به همه ما که تا هستیم قدر یکدیگر را بدانیم.
کد خبر: ۲۴۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ - 21July 2017
تا زود دیر نشده، همدیگر را دریابیمگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ حامد افروغ؛ خبر درگذشت حبیب الله کاسه ساز، چون دیگر یاران فرهنگی انقلاب برای دغدغه‌مندان مسائل فرهنگی و انقلابی سنگین بود. مرحوم کاسه‌ساز که کارنامه پر و پیمانی از خود به جا گذاشته بود، در مدت فعالیت هنری خود توانسته بود به بخشی از نیازهای فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس بپردازد و باری را از روی دوش سایر فعالان این حوزه بردارد. کارنامه‌ای که نشان از علاقه‌مندی و دغدغه زیاد این هنرمند فقید نسبت به اسلام و انقلاب داشت.
 
به قول قدیمی‌ها، مرگ حق است، اما آنچه که بیش از نفس فقدان این دست هنرمندان سنگین می‌نماید، پر کردن جای خالی آن‌هاست. در میان جامعه فرهنگی امروز که دغدغه‌ها و آمالش را مسائلی به خود اختصاص داده که اغلب یا در تضاد با افکار و اندیشه انقلاب است یا بی تفاوت نسبت به آن، وجود امثال کاسه ساز نعمتی است که باید تا هستند قدر دانسته شوند.
 
متاسفانه در جبهه فرهنگی انقلاب چند پارگی‌هایی که از مسائلی چون خوداجتهادی، اعتقاد کم به کار گروهی و حتی بعضا منیت‌ها بوجود آمده‌اند، اجازه نمی‌دهد تا قدر داشته‌ها را آن طور که باید بدانیم. جبهه فرهنگی انقلاب پیش از آن که به تولیدات فرهنگی نیاز داشته باشد، به اخلاق فرهنگی نیاز دارد. اخلاقی که مدعی نیستی آن نیستیم اما باید بر ضعف آن اذعان کنیم.
 
جبهه فرهنگی انقلاب برای پوشش همه حوزه‌های مورد نیاز، ناگزیر از تشریک مساعی و تجربیات همه نیروهای خود است. از بازیگران و تهیه کنندگان و کارگردانان گرفته تا سایر هنرهای مربوطه مثل تجسمی و نقاشی. 
 
نمی‌توان از روحیه انقلابی گفت اما بزرگترین شاخصه آن که اخلاق و وحدت است، غفلت کرد. هر چه بیشتر در این دو حوزه به تقویت خود بپردازیم، بیشتر از برکات آن متنعم می‌شویم و کمتر ضربه می‌خوریم. در جامعه هنری امروز که اخلاق و سیره اسلامی کمرنگ‌تر از همیشه رخ نشان داده و فقط شعار، خلاهای آن را پر کرده، باید فکری اندیشید تا از همه ظرفیت جبهه فرهنگی انقلاب برای پر کردن خلاهای جامعه بهره برد.
 
امید است که در کنار تاثر و تالم برای فقدان دوستانی چون کاسه ساز، تلنگری بخوریم برای حفظ و حراست از گنجینه‌های انسانی باقی مانده برای انقلاب.
 
انتهای پیام/ 112
نظر شما
پربیننده ها