آخرین وضعیت جبهه «قلمون»/ پایان مرحله نخست عملیات «عرسال» در شرق لبنان

منابع سوری و لبنانی از ادامه عملیات ارتش سوریه و مقاومت لبنان در جبهه قلمون و نیز موفقیت رزمندگان مقاومت در آزادسازی یک تپه مهم در منطقه «عرسال» در نزدیک مرز لبنان و سوریه خبر دادند.
کد خبر: ۲۴۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹ - 21July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس،‌ مرحله نخست عملیات آزادسازی تپه‌های شهرک «عرسال» در نزدیکی مرز لبنان و سوریه پایان یافت، رزمندگان مقاومت  توانستند دشت موسوم به «الرهوة» را به طور کامل از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کنند.

دشت آزاد شده منطقه‌ای بود که طی چند سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، گروه‌های تروریستی تکفیری صدها خودروی بمب‌گذاری شده را از طریق آن وارد سوریه یا از آن خارج می‌کردند همچنین از همین مکان بود که نیرو و تسلیحات و کمک‌ها از سوی جبهه تروریستی النصره به تروریست‌های مستقر در قلمون غربی ارسال می‌شد.

این منطقه چسبیده به مرزهای سوریه است.بر اساس این گزارش، مقاومت اسلامی لبنان لحظاتی پیش شهادت دو نفر از رزمندگان خود را در نبرد با تروریست‌های تکفیری در قلمون و عرسال اعلام کرد.

از جبهه قلمون هم خبر می‌رسد که ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت لبنان در حال پیشروی در تپه‌های شهرک «فلیطه» هستند و هم اکنون به کشف و خنثی‌سازی مین‌های کارگذاشته شده از سوی تروریست‌های جبهه النصره در این منطقه می‌پردازند.

منطقه‌ عملیاتی ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت لبنان به سبب وضعیت پیچیده جغرافیایی و پستی و بلندی‌های آن سبب شده تا روند عملیات با شرایط خاصی پیش برود.

منطقه قلمون و امتداد آن تا جنوب عرسال در لبنان یکی از دژهای اساسی جبهه تروریستی النصره در حومه  غربی دمشق قلمداد می‌شود که در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد است.

شهرک فلیطه در مارس 2014 آزاد شد،‌ولی اطراف آن شامل کوه‌ها و  تپه‌هایش تحت اشغال گروه‌های تروریستی قرار دارد، ارتش سوریه عملیات خود در قلمون را از فلیطه آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش،‌جنگنده‌های سوری پوشش خوبی برای رزمندگان مقاومت که در حال پیشروی هستند، ایجاد کرده‌اند و مواضع تروریست‌ها را بمباران می‌کنند.

جنگنده‌های سوری دست‌کم 10 بار مواضع تروریست‌های جبهه النصره را در منطقه قلمون بمباران کردند، اما وارد حریم هوایی لبنان نشده‌اند.

تمام تلاش‌ها در عملیات عرسال را رزمندگان مقاومت لبنان انجام می‌دهند و هر پیشروی حتی به اندازه چند متر به یکسره کردن کار نبرد در اسرع وقت کمک خواهد کرد، چرا که این مناطق مرزی  اهمیت فراوانی دارند.

منابع نظامی به خبرنگار تسنیم در دمشق تاکید کرده‌اند هنوز معلوم نیست که این عملیات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و زمان لازم برای یکسره کردن کار تروریست‌ها مشخص نیست،‌ولی تصمیم نهایی برای پاکسازی قلمون و منطقه جنوب عرسال و پایان دادن به حضور تکفیری‌ها در مرزهای مشترک دو کشور گرفته شده است.

منابع سوری و لبنانی درگیری‌های امروز در دو سمت سوریه و لبنان را بسیار شدید اعلام کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها