روزنامه‌ آمریکایی:

پایان حمایت سیا از تروریست‌ها به معنی پیروزی بشار اسد است

روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای تودی» نوشت: تصمیم ترامپ برای قطع حمایت سیا از شورشیان سوری، به معنای پیروزی ایران، روسیه و اسد و ناکامی تلاش‌های واشنگتن برای حذف رئیس‌جمهور سوریه خواهد بود.
کد خبر: ۲۴۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ - 22July 2017
پایان حمایت سیا از تروریست‌ها به معنی پیروزی بشار اسد است
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌‌ای تودی» در گزارشی نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جهت قطع کمک به مخالفان ضددولتی در سوریه به معنای پیروزی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در جنگ داخلی شش ساله این کشور و همچنین پیروزی متحدان اسد یعنی روسیه و ایران است و در مقابل یک ناکامی و شکست در مسیر تلاش‌های آمریکا برای حذف اسد محسوب می‌شود.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داده که ترامپ تصمیم گرفته است که به برنامه مخفیانه سازمان سیا که تحت ریاست «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و با هدف آموزش شورشیان میانه‌روی مخالف اسد آغاز به کار کرده است، پایان دهد.

این اخبار 2 هفته بعد از دیدار ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در آلمان و بعد از آن منتشر شد که آمریکا و روسیه از برقراری یک آتش‌بس محدود در جنوب‌شرق سوریه با هدف پایان‌بخشیدن به حملات هوایی سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان در این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، ایران نظامیان خود را در اختیار دولت اسد قرار داده است و روسیه نیز از طرف دیگر به عنوان یکی دیگر از متحدان اصلی سوریه، نیروهای هوایی پشتیبان دولت اسد را در سپتامبر 2015 میلادی تامین کرده است آن هم بعد از اینکه شورشیان تحت حمایت آمریکا تهدید به اشغال پایتخت سوریه کردند.

از آن زمان تاکنون، اسد و نیروهای حامی او توانسته‌اند قلمروهای خود را پس بگیرند و پایگاه‌های مخالفان در حلب و حمص، که از بزرگ‌ترین شهرهای سوریه محسوب می‌شوند، را منهدم کنند.

یو‌اس‌ای تودی در ادامه به بیانیه «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در توئیتر پرداخت که نوشته است تصمیم ترامپ برای پایان بخشیدن به اجرای برنامه سیا در حمایت از مخالفان سوری، به معنای تسلیم بلاشرط آمریکا در مقابل اسد، روسیه و ایران است.

گراهام در توئیت خود نوشته است که این تصمیم ترامپ به معنای شکست مخالفان اسد و شرکای عرب دولت واشنگتن، که حامی نیروهای مخالف اسد در سوریه هستند، و همچنین ضربه‌ای برای جایگاه آمریکا در خاورمیانه خواهد بود.

گراهام نوشت: نگرانم که این سیاست (ترامپ برای پایان حمایت سیا از مخالفان سوری) در نهایت باعث شود که یکی دیگر از پایتخت‌های عرب یعنی دمشق نیز به دست ایرانی‌ها بیفتد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه استراتژی پوتین و اسد در سوریه این بوده است که جهان را مجبور کنند تا بین اسد و افراط‌گرایانی مانند القاعده و داعش یکی را انتخاب کنند،‌ نوشت: تمرکز اقدامات نظامی آمریکا در سوریه تحت ریاست ترامپ، علیه داعش بوده است.

نیروهای ویژه آمریکا گروهی از کردها و اعراب را برای مقابله زمینی با داعش آموزش دادند و با حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا از این نیروها حمایت کردند و در حال حاضر اولویت این است که شهر رقه که پایتخت گروه داعش به حساب می‌آید، از اشغال نیروهای آن شود.

«اندرو تابلر» تحلیلگر مسائل سوریه در اندیشکده سیاست خاورنزدیک واشنگتن با تاکید براینکه همچنان مناطقی در سوریه هستند که خارج از کنترل دولت اسد قرار دارند و آمریکا درصدد حفظ نفوذ خود در این مناطق است، اعلام کرد که اگر برنامه سیا در حمایت از شورشیان سوری متوقف شود و جایگزینی برای آن تهیه نشود،‌ در این صورت این اقدام به معنای پیروزی ایران و روسیه در سوریه به حساب می‌آید.

تابلر می‌گوید: باید صبر کنیم و ببینیم چه طرحی جایگزین برنامه سیا می‌شود.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها