دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تور پدافندی موشک‌های «صیاد 3» برای شکار هواگردهای جاسوسی در ارتفاع بالا

موشک صیاد 3 که چندی پیش در رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 7، برای نخستین بار از سامانه موشکی تلاش شلیک شد و توانست پهپاد دشمن فرضی را مورد اصابت قرار دهد، امروز با حضور وزیر دفاع و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) به تولید انبوه رسید.
کد خبر: ۲۴۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ - 22July 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، یکی از مهمترین راهکارهای داشتن آسمانی امن و آرام و به دور از پرنده های جاوسی و متخاصم برخورداری از جنگنده رهگیرهای قدرتمند و سامانه های پدافندی متناسب در سه حوزه ارتفاع پست، متوسط و ارتفاع بالا است که هر یک از این سه حوزه سیستم های راداری و سامانه های موشکی، رادیویی، شنودی و راداری خود را می طلبد.
 
دوران دفاع مقدس به ما نشان داد که یکی از مهمترین حوزه های پدافندی در حراست از حریم آسمان نیلگون کشورمان برخورداری از سامانه های پدافندی برد بلند است، آن زمان که عراق با حمایت دول شرقی و غربی به جنگنده های میگ 25 دست یافته بود و با استفاده از آن تا 70 هزار پا اوج می گرفتند و امنیت شهرهای ما را به خطر می انداخت. ایران اسلامی به دنبال سامانه ای برای مقابله با این جنگنده های غول پیکر بود. در آن دوران بلندترین موشک ما ازسامانه پدافندی هاگ با قدرت درگیری 40 کیلومتری بود که در برابر این غول آهنی کارایی لازم را نداشت.
 
تور پدافندی موشک‌های صیاد 3 برای شکار هواگردهای در ارتفاع بالا 
موشک پدافندی صیاد 1 با بیشینه سرعت1200 متر بر ثانیه و هدایت مادون قرمز حدود 60 کیلومتر برد دارد و موشک صیاد 2 نیز نوع ارتقا یافته این موشک است که در سال 90 تولید شده و ضمن برخورداری از توان مقابله در حوزه جنگ الکترونیک قادر به درگیری با سامانه های دارای سطح مقطع راداری کم نیز است. صیاد2 نسبت به نوع قبلی از دقت، برد و قدرت تخریب بیشتری برخوردار است.

ایران اسلامی امروز به واسطه تلاش متخصصان خود در سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خط توليد موشك پدافند هوايي برد بلند صياد 3 را با حضور سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و امير فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا (ص) افتتاح کرد.
 
 این موشک که چندی پیش در رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 7، برای نخستین بار از سامانه موشکی تلاش تحت هدایت «رادار کنترل آتش افق» به سوی هدف متخاصم پرتاب شده و بدین ترتیب اولین شلیک موفق خود را در انهدام پهپاد متخاصم ثبت کرد.
 
شاید این سوال پیش آید که چرا امروز با توجه به استقرار سامانه پدافندی اس 300 و موشک های دقیق برد بلند آن و یا ساخت و طراحی سامانه باور 373 نسبت به ساخت و وتولید این نوع موشک ها نیازمندیم؟ پاسخ اینست که آنچه که در این بین مهم و ارزشمند است کثرت و تنوع موشکی در مواجه با تهدیدات پیشرو می‌باشد، مسلما هر کشوری که در سطوح مختلف پدافندی از تنوع موشکی لازم بهره مند باشد، در عرصه منازعات از حق انتخاب بیشتر و متنوع تری برخوردار است، همچنین در اختیار داشتن انواع موشک ها دشمن را در شناسایی و رهگیری با تشکیک و تردید مواجه می‌کند.
 
تور پدافندی موشک‌های «صیاد 3» برای شکار هواگردهای جاسوسی در ارتفاع بالا 
 
سردار دهقان در مراسم افتتاح اين خط توليد طي سخناني با اشاره به راهبرد وزارت دفاع گفت: سامانه صياد 3 با برد عملياتي حدود 120 كيلومتر و ارتفاع پروازي 27 كيلومتر در مقابل تهديدات هوايي در برد متوسط و بلند طراحي شده است.
 
همانطوری که سردار دهقان عنوان کردند این موشك بر اساس آخرين فناوري هاي روز دنيا طراحي شده و قادر است با انواع مختلف تهديدات مانند هواپيماهاي جنگنده رادار گريز، هواپيماهاي بدون سرنشين، موشك هاي كروز، بالگردها و انواع مختلف پرنده هاي مدرن داراي مانور، سرعت و ارتفاع بالا در محدوده عملياتي خود درگير شود.
 
موشک صیاد 3 از قابليت های پيشرفته مقابله با انواع جنگ الكترونيك برخوردار بوده و سیستم هدایت آن داراي هدايت تركيبي و مجهز به جستجو گرهاي پيشرفته فعال، نيمه فعال و همچنين مادون قرمز است.
 
انتهای پیام/ 221
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار