فرستاده ویژه دولت چین در امور سوریه:

سرنوشت سوریه باید به دست مردم آن تعیین شود

فرستاده ویژه دولت چین در امور سوریه اعلام کرد که سرنوشت سوریه باید به دست مردم آن تعیین شود.
کد خبر: ۲۴۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷ - 22July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «شیه شیائویان»، فرستاده ویژه دولت چین در امور سوریه امروز (شنبه) در نشست خبری خود که در سفارت این کشور برگزار شد در خصوص حمله موشکی ایران به تروریستهای داعش و کشته شدن تعدادی از تروریستهای چینی اظهار داشت: تروریسم دشمن مشترک دنیاست بر همین اساس باید با آنها قاطعانه برخورد کنیم. چین نیز از تروریسم آسیب دیده است.

وی افزود: تروریسم مانند یک بیماری دراز مدت است و هر زمان امکانش باشد به سایر نقاط سرایت میکند. طرف چینی آماده دارد با جامعه بین المللی با تروریسم مبارزه کند.

وی با اشاره به حضور خود به عنوان سفیر چین در ایران برای مدت ٣ سال گفت: طی این مدت خاطرات زیاد و فراموش نشدنی دارم. با این سفر متوجه شدم که چهره شهرهای ایرانی به سمت مثبت رفته است. ساختمانهای مدرن زیاد شده و خودروها در خیابان بهتر شده و متوجه شدم که خودروهای چینی نیز زیاد شده و روحیه مردم بهتر شده است.

شیائویان ابراز امیدواری کرد که روابط چین و ایران در اینده توسعه یابد.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص روی کار امدن ترامپ و وضعیت سوریه گفت: چین و امریکا در بخش های زیادی رقیب هستند اما با وجود این منافع زیادی برای همکاری وجود د ارد. دو کشور به عنوان قدرتهای اقتصادی اول و دوم جهان روابط دارند که حجم ان در سال 500 تا 600 میلیارد دلار می شود. دو کشور در زمینه صلح و ثبات نیز مسئولیتی دارند که با گفتگو دنبال میکنند. در خصوص مسائل دیگر مانند بحث اقلیمی با یکدیگر باید گفتگو کنند. مسئله سوریه نیز یکی از این موارد باید باشد. زمانیکه سفیر چین در اتیوپی بودم برای میانجیگری سودان جنوبی فعالیت داشتم که ان زمان با امریکا نیز همکاری خوبی داشتیم. در خصوص سوریه نیز همکاری ما امکانپذیر است و قبلا همکاری داشته ایم. اگرچه امکان ندارد که دو کشور در زمینه های جزئی نظر مشترک داشته باشند اما این مانع همکاری نیست. من دو سه بار با مقامات امریکایی دیدار کردم که در نیویورک و واشنگتن داشتم و تماس نزدیک با انها داشته ایم

وی در خصوص سرنوشت بشار اسد نیز گفت: ما تاکید داریم که سرنوشت سوریه باید به دست مردم باشد از جمله شکل گیری دولت و قانون اساسی این کشور. عوامل خارجی نباید هیچ طرحی به مردم این کشو اعمال کنند.عراق، لیبی، یمن، تونس و مصر نشان داد که درست کردن اختلاف راحت است اما حل انها بسیار سخت است. نمیخواهیم مسئله عراق یا لیبی و یمن دوباره تکرار شود.

فرستاده ویژه دولت چین یاداور شد: عوامل خارجی باید بدانند که مردم ان کشور توانایی کافی برای حل مشکلات خود دارند و نباید در موضوعی که توانایی حل ان را نداریم وارد شویم.

شیه شیائویان در خصوص برنامه چین برای بازسازی سوریه و عراق نیز اظهار داشت: با تحولات در سوریه و ادامه اتش بس امیدواریم صلح و ثبات به این کشو بازگردد که در ان زمان وضعیت بازسازی پدید خواهد امد. من چند بار به سوریه رفته ام و بجز ملاقات رسمی به اطراف دمشق رفته ام، ویرانی این کشور تکان دهنده است. مقایسه قبل و بعد از جنگ این شهرها واقعا ناراحت کننده است و نشانگر بزرگی بازسازی ان است که به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد و در کوتاه مدت امکانپذیر نیست. همه گروهها باید با هم تلاش کنند تا در اینده نزدیکبازسازی را شروع کنیم.

وی یاداور شد: چین به عنوان عضو شورای امنیت اماده انجام وظیفه خود در بازسازی سوریه است و ما آمادگی این کار را داریم.

منبع: فرتاک نیوز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار