من انقلابی‎‌‌ام (4)/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کینه ضد انقلاب به خاطر علاقه علمای اهل سنت به انقلاب/ تقدیم 50 عالم شهید در کردستان+ عکس

علمای بسیاری از اهل تسنن در حمایت از انقلاب اسلامی علیه گروهک‌های ضد انقلاب داخلی و خارجی قیام کردند که بیش از 50 نفر از آن‌ها به دست آن کوردلان به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۲۴۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵ - 24July 2017
به گزارش خبرنگار اعزامی حماسه و جهاد دفاع پرس به راهیان نور غرب و شمال غرب، استان کردستان تا قبل از 22 بهمن ماه سال 1357 تعداد 34 شهید را در راه دفاع از اسلام و نهضت امام خمینی(ره) تقدیم کرده است. این آمار نشان از حمایت بی دریغ مردم کُرد از انقلابی اسلامی و مخالفت آنان با حکومت پهلوی دارد. آمار شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که در تمام شهرستان‌ها موج تنفر و مخالفت با ظلم و جور رژیم شاه، مردم را به صحنه مبارزه کشانده بود.

اولین شهید انقلاب اسلامی در کُردستان

اولین شهید استان کردستان بر اساس اسناد و مدارک، از روحانیون اهل سنت است؛ لذا لازم است نگاهی به نقش روحانیون اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن داشته باشیم.

نقش علمای اهل سنت در مواجهه با ضد انقلاب

نقش روحانیون و ماموستاهای اهل سنت کردستان، در پیروزی انقلاب اسلامی و مقابله با گروهک‌‌های ضد انقلاب بر کسی پوشیده نیست. شهادت 52 نفر از روحانیون کردستان، موید این مطلب است که آنان پیشاپیش مردم در مساجد و منابر و در جبهه‌ها حضور داشته‌اند لذا می‌توان حضور ماموستاها را به دو مقطع دسته بندی کرد.

مقطع اول:‌
 
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ماموستاها چون دیگر اقشار مردم در تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت می‌کردند. با توجه به روحیه‌ دینی و تقیدی که اقشار مختلف جامعه به مسائل دینی داشتند لذا می‌توان گفت حضور ماموستاها در هدایت و راهبری مردم نقش پررنگی بوده است. در دوران قبل از انقلاب می‌توان به نقش «احمد مفتی‌زاده» اشاره کرد که تشکلی دینی را قبل از پیروزی انقلاب راه‌اندازی کرد و در ساماندهی مردم جهت شرکت در تظاهرات‌ نقش مهمی داشت. همچنین با بررسی وضعیت شهدای قبل از انقلاب اسلامی می‌بینیم که اولین شهید استان کردستان ماموستای شهید، ملامحمد رشیدی‌علوی است که در سال 1341 در مقابله با رژیم شاه به شهادت رسیده است.

مقطع دوم:
 
در برهه‌ای کوتاه، گروهک‌های الحادی و کمونیستی و برخوردار از تفکرات مادی‌گرایانه بر کردستان حاکم شدند. طبیعتاً ماموستاها جزو اولین کسانی بودند که در مقابل این افراد موضع گرفتند. گروهک‌هایی که ماموستاها را کهنه! می‌نامیدند و در مساجد، فساد و فحشا راه انداختند و به اصول دینی و اسلامی مردم توهین می‌کردند.

در چنین شرایطی علمای اهل سنت به شیوه‌های مختلف در مواجهه با ضد انقلاب موضع گرفتند لذا این مقطع را باید از روز پیروزی انقلاب به بعد در نظر گرفت. در این مقطع موضوع و فعالیت علمای اهل سنت را می‌توان در 2 بخش جداگانه مورد بررسی قرار داد. اول نقش هدایت و روشنگری و دیگر اینکه حضور در میدان‌های رزم و جنگ و جهاد علیه ضد انقلاب.
 
50 عالم شهید پیشروی اهل سنت حامی انقلاب اسلامی/ کینه ضد انقلاب بخاطر علاقه علمای اهل سنت به انقلاب+ عکس
ردیف بالا از سمت راست: مصطفی مردوخی،‌ لطیف پنجوینی، سید محمد سلمان حسینی و عبدالحیمد فرقانی
ردیف پایین از سمت راست: حیدر فهیم، صلاحدین معاذی، محمود محمدی و محمد عرب منبری
 
در حوزه روشنگری نقش شهید ملاحیدر فهیم از ماموستاها و علمای طراز اول کردستان بسیار چشم گیر است. این عالم ربانی چند دهه از عمر گران‌بهای خود را صرف هدایت و تبلیغ مسائل دینی اسلامی کرد. در زندگی‌نامه ایشان چنین آمده است: «گروهک کومله این روحانی مجاهد را دستگیر کرد. او را با پای پیاده از کوهستان‌های صعب‌العبور مناطق کلاترزان به شمت دیواندره بردند. بعد از شکنجه‌های فراوان عاقبت او را در سن 81 سالگی در روستای «گریجه» از توابع منطقه‌ سارال در دیواندره به شهادت رساندند.»

شیوه‌ شهادت ماموستاهای اهل سنت در نوع خود بسیار دردناک و جانگداز است. ضد انقلاب چون سرچشمه‌ حضور مردم را در روشنگری علما می‌دانست، لذا سراغ این افراد رفته و بسیار ناجوانمردانه آنان را به شهادت می‌رساندند. از جمله افرادی که به شیوه‌ای ناجوانمردانه و وحشیانه به شهادت رسیده، شهید ملامحمد کریمیان است. این شهید والامقام از جمله روحانیونی بود که حضور فعالی در دفاع از انقلاب و مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب داشت.

حجت‌الاسلام حیدری نماینده‌ وقت حضرت امام خمینی (ره) در سپاه کردستان در مورد شخصیت ایشان چنین می‌گوید: «این روحانی مجاهد از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی همکاری خود را با نیروهای انقلاب و سپاه و پیشمرگان کرد مسلمان آغاز کرد. به مقر ما در منطقه حاجی‌آباد سر می‌زد. ما هم در اوایلی که به سنندج رفتیم، به جهت اینکه به منطقه ناآشنا بودیم، ملامحمد را به عنوان یکی از برادران اهل سنت و مقید و متعهد به نظام اسلامی و سرشار از روحیه‌ انقلابی یافتیم» نهایتاً گروهک‌های ضد انقلاب این عالم اهل سنت را به همراه کتاب‌هایش در داخل خانه‌ خود سوزاندند.

عالمان زیادی از اهل تسنن در حمایت از انقلاب اسلامی علیه گروهک‌های ضد انقلاب داخلی و خارجی قیام کردند که بیش از 50 نفر از آن‌ها به دست این کوردلان به شهادت رسیدند. محمد احمدزاده، عمر امینی، عبدالقادر بزرگ امینی، علی بهرانی، علی بیاره‌ای، محی‌الدین بیانی، لطیف پنجوینی، صالح ترابی، علی جلالی‌زاده، مسلم جلالی‌زاده، سیدشهاب‌الدین حسینی، سیدمحمد سلمان‌حسینی، امین حیدری، محمد داتوپر، عمر رامیاری، عبدالکریم رسولی، رشید ریحانی، رحیم شریف‌زاده، محمد شیخ‌السلامی، رحمان صدری، برهان عالی، محمد عباسی، طاهر عبدالکریم، ابوبکر عزیزی، علیرضا عسکری، محمدرشید علوی، عبدالله فتاحیان‌جانی، زین‌الدین فخری، رحیم فرجی، عبدالحمید فرقانی، عارف فریقی، حیدر فهیم، هاشم کریم‌پاوه، محمد کریمیان، مختار کمتنگر، عبیدالله محمدی، محمود محمدی، مصطفی مردوخی، سیدطه مشایخی، حبیب‌الله معاذی، صلاح‌الدین معاذی، کریم مکی‌پور، محمدتقی ملاولی، محمد منوچهری و یدالله یوزی 50 عالم خطه کردستان هستند که در سال‌های انقلاب اسلامی به دلیل حمایت از انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها