به مناسبت سی و دومین سالگرد عملیات قدس 4؛

عملیاتی که در آن رژیم بعث از عراقی‌ها شکست خورد

پس از خاتمه عملیات گسترده بدر در منطقه شرق دجله، یگانی از مجاهدان عراقی با نام تیپ بدر در سپاه تأسیس شد، که در واقع همان گردان‌های شهید صدر بودند و با مشارکت در عملیات «قدس 4» سهم بسزایی در پیروزی این عملیات داشتند.
کد خبر: ۲۴۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ - 25July 2017
عملیاتی ضد ایران که در آن رژیم بعث از عراقی‌ها شکست خورد
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، عملیات قدس 4، در ساعت 24 بامداد نخستین روز مردادماه سال 1364 هجری شمسی، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در شمال غربی منطقه عمومی هورالهویزه واقع در دریاچه أم النعاج عراق طرح‌ریزی و اجرا شد.

پس از اجرای عملیات گسترده بدر توسط رزمندگان اسلام در منطقه عمومی شرق دجله، سپاه ششم ارتش بعثی عراق بر آن شد تا با گسترش کمی و کیفی استعداد قوای خود به شکل کمین آن  منطقه را تقویت کند و آنجا را از هجوم احتمالی قوای ایران در امان نگاه دارد؛ بنا بر این، تیپ 117 گارد مرزی از لشکر 29 خود را مأمور پدافند از منطقه کرد.

مدت کوتاهی پس از خاتمه عملیات بدر، یگانی از مجاهدین عراقی به نام تیپ 9 بدر توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به فرماندهی اسماعیل دقایقی تشکیل و مأموریت پدافند از دریاچه أم النعاج و اطراف آن منطقه، به آن یگان واگذار شد. تیپ 9 بدر نیز همانند یگانهای دشمن، خط پدافندی خویش را از طریق تشکیل کمینهای طرح‌ریزی شده تأمین می کردند.

یکی از اقدامات این تیپ در جهت تهاجمی‌تر شدن نیروهای خود، اجرای عملیات گشتی ـ رزمی در سراسر منطقه مسئولیت آن یگان بود. با دستگیری چند نفر از عوامل اطلاعاتی عراق در منطقه و اطلاعات نسبتاً موثق اسرا همچنین با کنار رفتن بعضی از تله‌های متحرک دریاچه، زمینه جهت متقاعد کردن فرماندهان ارشد سپاه برای اجرای عملیات در دریاچه و اطراف آن فراهم آمد.

در این عملیات نیز همانند عملیات خیبر تصمیم بر این شد که مدتی پیش از شروع درگیری نیروها به دشمن نزدیک شوند تا در موعد مقرر در اجرای عملیات تسریع شود؛ بنا بر این، 48 ساعت قبل از درگیری قطعی با دشمن، نیروها در کمال اختفا و استتار به منطقه منتقل شدند و در نزدیکی قوای دشمن موضع گرفتند.

سرانجام از ساعت 17:30 عصر روز اول مردادماه سال 1364 هجری شمسی حرکت غواصها در آب آغاز شد؛ علت آغاز زودهنگام حرکت نیروها تفاوت مسافتی بود که تا هدف وجود داشت؛ این مسافت از 1.5 تا 5 کیلومتر بود و تأخیر زیاد نیروها مطابق تجربیات کسب شده در نبردهای پیشین، می توانست سرنوشت کل عملیات را به مخاطره اندازد.

عملیات قدس 4 با اهدافی تاکتیکی و نیز همانند چند عملیات قبل قوای اسلام پس از عملیات گسترده بدر، در چارچوب استراتژی اجرای عملیات محدود و با هدف گرفتن آرامش و آسایش از دشمن در خاک خودش در دو محور شرقی و غربی طرح‌ریزی و اجرا شد؛ از جمله اهداف تاکتیکی این عملیات می توان به انهدام قوای موجود دشمن در منطقه، گرفتن سر پل جهت توسعه وضعیت و آمادگی برای اجرای عملیات آینده در هور اشاره کرد.

با قرار گرفتن عقربه های ساعت بر روی ساعت 24 بامداد روز اول مردادماه سال 1364 هجری شمسی، رمز عملیات با نام مبارک «یا رسول الله ـ الله اکبر» توسط برادر دقایقی اعلام و درگیری در محور غربی آغاز شد؛ حدود نیم ساعت بعد، محور شرقی نیز درگیری را با دشمن شروع کرد.

در جریان کسب آمادگی نیروهای خودی تا آغاز نبرد، دشمن توسط هواپیماهای «PC 7» اقدام به بمباران ایذایی منطقه کرد ولی به هیچکس آسیبی وارد نیامد.

در این عملیات که یک هفته به طول انجامید، چند پاسگاه ارتش بعثی صدام در منطقه منهدم شد؛ همچنین بیش از 80 تن از نظامیان دشمن کشته و 53 نفر اسیر شدند؛ همچنین مقادیری امکانات ترابری دریایی از جمله چند قایق و بلم، مقداری مهمات سبک و نیمه سنگین و چند دستگاه بی‌سیم رمز کننده راکال به دست رزم‌آوران تیپ 9 بدر افتاد.

از مهمترین دلایل موفقیت عملیات قدس4 می توان شناسایی قوی منطقه توسط اطلاعات ـ رزمی تیپ 9 بدر، به کارگیری مناسب دستگاه‌های شنود، ارتباط مؤثر نیروهای عمل کننده با فرماندهی و توجیه دقیق نیروها می توان نام برد.

همچنین می توان گفت در این عملیات رژیم بعثی صدام از ملت و نظامیان خود شکست خورد.
 
انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار