سردار مومنی:

فرآیند امحاء کالاهای قاچاق در کشور مناسب نیست/ رشد 50 درصدی پرونده‌های قاچاق کالای بالای 500 میلیارد تومان

جانشین فرمانده انتظامی کشور گفت: متاسفانه فرآیند امحاء کالاهای قاچاق در کشور مناسب نیست و قاچاقچی با طی مراحلی و پرداخت جریمه مجددا این کالاها را به چرخه فروش کشور وارد می‌کند.
کد خبر: ۲۴۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ - 24July 2017
فرآیند امحاء کالاهای قاچاق در کشور مناسب نیست/ رشد 50 درصدی پرونده‌های قاچاق کالای بالای 500 میلیارد تومانبه گزارش دفاع پرس از هرمزگان، سردار «اسکندر مومنی» پیش ازظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از کالاهای قاچاق کشف شده در استان هرمزگان بیان داشت: اولویت نیروی انتظامی برخورد با سرباندها و باندهای بزرگ و سازماندهی شده در کشور است و برخورد با قاچاقچیان خرد در اولویت های بعدی قرار دارد.

وی عنوان کرد: مجوزها و فرآیندهای قانونی برای استقرار نیروی انتظامی در مبادی قانونی ورود و خروج کالا گرفته شده است و نیروی انتظامی با همکاری گمرک جهت نظارت و برخورد با قاچاقچیان کالا تا پایان تابستان در مبادی ورودی مستقر خواهد شد.

سردار مومنی با بیان اینکه بیشتر قاچاق ورودی به کشور از مبادی قانونی صورت می گیرد، تصریح کرد: یکی از الزامات و درخواست‌ها مکانیز شدن تمامی فرآیندهای واردات و صادرات کالا از مبدا تا مقصد است. به نحوی که دریافت مجوزها و فرآیندها توسط واردکننده و صادرکننده کالا از ابتدا در سیستم ثبت شود و کالا بر این اساس از مبدا تا مقصد در سیستم قابل رهگیری و کنترل باشد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور پیشگیری و بازدارندگی از ورود کالای قاچاق و مقابله و برخورد را دو رویکرد نیروی انتظامی عنوان کرد و افزود: استقرار در مبادی قانونی ورود کالا با همکاری گمرکات کشور جزو برنامه‌های کوتاه مدت نیروی انتظامی است و این استقرار با هدف کنترل، نظارت و برخورد با قاچاق صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 95 کشفیات کالای قاچاق نسبت به سال 94، به میزان 50 درصد افزایش یافت. همچنین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده هم 52 درصد افزایش داشته است. طی سه ماهه ابتدای سال 96 هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 50 درصدی کشفیات کالای قاچاق در کشور بوده‌ایم و طی روزهای اخیر 12 کانتینر قاچاق کالا به ارزش 5 میلیارد تومان در استان هرمزگان کشف شد که 4 میلیارد تومان آن از مبادی قانونی وارد کشور شده است.

سردار مومنی اظهار داشت: پرونده‌های قاچاق کالای بالای 500 میلیارد تومان، رشد 50 درصدی داشته است و این نشان از افزایش باندهای بزرگ و سازماندهی شده در کشور دارد.

به گفته سردار مومنی، شفاف‌سازی اطلاعات، ایجاد فرصت‌های برابر صادرات و ایجاد تسهیلات لازم برای تجارت قانونی راهکارهای کاهش قاچاق است.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه قاچاق و تشدید عوامل بازدارندگی می‌تواند در کاهش قاچاق موثر باشد، بیان داشت: متاسفانه فرآیند امحاء کالاهای قاچاق در کشور مناسب نیست و قاچاقچی با طی مراحلی و پرداخت جریمه مجددا این کالاها را به چرخه فروش کشور وارد می‌کند، اما اگر جرائم سنگین بریده شود قاچاقچی متضرر خواهد شد و طبیعتا دیگر اقدام به ورود کالا از راه‌های غیرقانونی نخواهد کرد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار