حجاب مقوله سیاسی یا دینی؟

«نباید فراموش کرد که معیارهای ارزشی مانند حجاب و عفاف در سیاست جایی ندارد؛ متاسفانه تعریفی که برخی افراد از سیاست دارند با تعریفی که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی کشورمان از سیاست دارند متفاوت است در صورتی که امروز عده‌ای تلاش می‌کنند فرهنگ حجاب و عفاف را به زمین سیاست بکشانند.»
کد خبر: ۲۴۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ - 27July 2017

حجاب

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، پوشش صحیح اسلامی که در قالب حجاب و عفاف معرفی می‌شود، از بارزترین نشانه‌های یک جامعه سالم است.

حجاب انواع مختلف دارد که هر کس بنا بر سلیقه شخصی خود آن را برای خود بر می‌گزیند؛ حجاب و عفاف هیچگاه از هم جدا نیستند و می‌توان گفت که این دو مقوله مکمل یکدیگرند؛ به طوری که اگر در جامعه‌ای ارزش و تقدس حجاب و فرهنگ پوشش اسلامی کم‌رنگ شود از آن سو، عفت نیز خدشه‌دار خواهد شد. در واقع بدحجابی و یا بی‌حجابی بستر مناسبی برای بی‌عفتی است و اگر حجاب نباشد عفت و حیا نیز از جامعه رخت خواهد بست.

امام راحل در آغازین روزهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی کشورمان، در دوران آشفته و بحران‌زده سال‌ 1357، از نیرو و نقش انسانی و اجتماعی زنان در پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی، غافل نبودند و همواره بر این نکته که زن در مقام تربیت کننده نسل فردا، در سلامت‌سازی جامعه نقش اول را ایفا خواهد کرد، تاکید و توجه داشتند.

از اهل بیت (ع) نیز در مورد آداب و قوانین رعایت کردن حجاب و بهره‌مندی از پوشش اسلامی روایات و احادیث فراوانی داریم که این حکایت از ظرافت و دقت نظر دین مبین اسلام دارد که در آن، مسائل به ظاهر کوچک و ناچیز نیز از قلم نیافتاده و مورد توجه و دقت است.

دشمنان فرهنگ و ادب اسلامی هر روز برای پیشبرد فعالیت‌های ضد دینی و مذهبی خود با طرحی نوع و سازمان‌یافته به جنگ با هویت دینی و مذهبی ما برمی‌خیزند ولی ما بدون هیچ برنامه‌ای انتظار داریم که رنگ و بوی شهر، سیمایی دینی و مذهبی به خود ببیند.

حضرت امیرالمومنین (ع) اندیشمندانه فرموده‌اند که: «مرد جنگ‌جو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت».

از آنجا که جریان‌های ضد فرهنگی تمام سعی و تلاش خود را در قالب‌کردن الگوهای فاسد و غیر دینی به کار می‌گیرند، سزاوار است برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف با معرفی اسوه‌های برتری همچون زهرای مرضیه (س) و زینب کبری (س) و حتی زنان مسلمانان و مقید که با سخت‌ترین شرایط در سرزمین‌های غیر اسلامی خود را ملزم به رعایت حیا و عفت می‌کردند، دیگران را به این فرهنگ زیبا تشویق کنیم.

اما در این وضعیت کنونی که با هجمه‌ و حملات ضد فرهنگی بیگانگان مواجه هستیم، نباید به پیشانی حجاب و عفاف برچسب سیاست زد و بانوانی که در جامعه بد حجاب و یا بی‌حجاب هستند را نشانه دهن‌کجی‌شان به دین اسلام تلقی کنیم؛ نباید بین خود و آن‌ها دیوار بکشیم یا صرفا به دلیل بدحجابی آن‌ها را ضد نظام یا انقلاب بدانیم بلکه باید بین افراد محجبه و آن‌ها روابط خوبی ایجاد شود؛ چرا که همین روابط دوستانه و موّدت به مرور زمان موجب آگاه شدن بانوان کم‌حجاب و یا بدحجاب از دین و شناخت احکام شیرین و انسان‌سازَش شود، چه بسا با همین رابطه دوستانه‌ای که این طیف با دو سلیقه ناهمگون با هم برقرار کرده‌اند موجب الگوبرداری افراد کم‌حجاب از بانوان محجبه شود.

هجوم فرهنگی دشمن در هیچ عصری مانند دوران کنونی نبوده و ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی به لجنزاری متعفن تبدیل شده‌اند؛ فرهنگ با بسیاری از مسائل دیگر مانند اقتصاد و سیاست و حتی مسائل نظامی ارتباط دارد و چنانچه مقوله فرهنگ تخریب شود در مسائل دیگر جامعه نابسامانی ایجاد خواهد شد و چنانچه اصلاح شود سایر مسائل اصلاح می‌شوند.

متاسفانه در زمینه انجام کارهای هنری و جذاب تبلیغی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است کوتاهی شده، این در حالیست که دشمن سال‌هاست برای حیازدایی و عفت‌زدایی و حجاب‌زدایی در جامعه ما با هزینه‌های بالا و به طرق مختلف برنامه‌ریزی کرده است.

دور کردن حجاب وعفاف از مقوله فرهنگی و تبدیل آن به موضوع سیاسی، آسیب بزرگ و جدی در زمینه برخورد با معضلات ضد ارزش‌های رواج یافته در جامعه است.

حجاب وعفاف موضوعی گسترده و پراکنده است اما با سیاسی کردن آن، حجاب فقط محدود و منحصر به پوشش بانوان شده است.

نباید فراموش کرد که معیارهای ارزشی مانند حجاب و عفاف در سیاست جایی ندارد؛ تعریفی که برخی افراد غربگرا از سیاست دارند با تعریفی که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی کشورمان از سیاست دارند متفاوت است در صورتی که امروز عده‌ای تلاش می‌کنند فرهنگ حجاب وعفاف را به زمین سیاست بکشانند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها