افزایش قابلیت‌های جنگال ناوشکن «الوند» با نصب رادار «ثامن»/ ناوشکن «الوند» رکوردار دریانوردی در آب‌های بین‌المللی

ناوشکن الوند در سال‌های اخیر یکی از پرکاربردترین ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش در پشتیبانی کشتی‌های تجاری و تامین خطوط مواصلاتی محسوب می‌شود. این ناوشکن رکوردار بیشترین دریانوردی در عرصه آب‌های بین‌المللی و آزاد است.
کد خبر: ۲۴۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ - 25July 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، ناوشکن الوند یکی از ناوشکن‌های نیمه سنگین نیروی دریایی ارتش ایران محسوب می شود که در سال 52 طی سفارش قبلی که به کارخانه واسپر انگلیسی داده شده بود از این کشور تحویل گرفته و وارد چرخه عملیاتی نیروی دریایی ارتش شد.
 
طراحی این مدل ناوشکن ها به دوره میانی ده 60 میلادی باز می‌گردد. این موشک‌ها از همان دوره به 9 موشک پدافندی و 5 موشک آفندی ضد کشتی مجهز بوده که بر قابلیت‌های رزمی آن می افزاید. ناوشکن الوند در سالهای اخیر یکی از پرکاربردترین ناوشکن‌های  نیروی دریایی ارتش در پشتیبانی کشتیهای تجاری و تامین خطوط مواصلاتی محسوب می شود. این ناوشکن جزو ناوشکن هایی است که بیشترین دریانوردی را در عرصه آبهای بین المللی و آزاد داشته است.
 
پس از شکل گیری نهضت قطعه سازی و بهینه سازی تجهیزات در نیروی دریایی، به همت متخصصان داخلی و کارشناسان صنایع دفاعی و  جهادخوکفایی نداجا، بر قابلیت های ارتباطی و سامانه های جنگال این ناوشکن افزوده شده است. و شاید در آینده نه چندان دور سامانه راداری ثامن با قابلیت رهگیری همزمان 5 هدف دریایی و یک هدف هوایی بر روی این ناوشکن نصب شود.  رادار ثامن قادر است با دریافت اطلاعات هدف سلاح متناسب با نوع هدف را انتخاب و به سوی هدف روانه کند.
 
ناوشکن الوند رکوردار دریانوردی در آبهای بین‌المللی
ناوشکن الوند در حال عبور از کانال سوئز

امیر غلامزاده رییس سابق سازمان جهاد خودکفایی نداجا در خصوص این سامانه راداری به خبرنگار ما گفت: نوع تکنولوژی به کار گرفته شده در این سامانه به گونه‌ای است که در قسمت‌های مختلف آن از جمله ساخت مدارها و نوع کابل کشی و بخش‌های راداری تکنولوژی ملاحظات جنگالی در نظر گرفته شده و قابلیت‌های آن در مقابله با جنگ الکترونیک بسیار بالا و ارتقا یافته است و این سامانه با کمترین توان قادر است بیشترین برد را داشته باشد.

امیر غلامزاده بیان داشت: دستگاه‌های جنگالی که به این سامانه نصب می‌شوند، قادرند از اختلالات جنگ الکترونیک جلوگیری کرده و به طور خودکار ماموریت خود را در شرایط جنگالی انجام دهند.

وی ادامه داد: این سامانه در مرحله نخست با توجه به نیاز عملیاتی بر روی یک ناو موشک انداز نصب خواهد شد و ان‌شاءالله تا سال آینده نیز مطابق نیاز بر روی چند ناو نیروی دریایی نصب می‌شود.

در حال حاضر دفاع هوایی ناوشکن الوند توسط یک جفت تیربار ۲۰ م.م. و دو تیربار ۲۰ م.م. انجام می شود. البته در صورت امکان می توان از موشک های دوش پرتاب میثاق یا سام-۷ نیز در این رابطه استفاده کرد. 4 لانچر برای پرتاب موشک های ضد کشتی C-802 در ناوهای الوند وجود دارد و یک توپ ۱۱۴ م.م. که توانایی شلیک ۲۵ گلوله در دقیقه را دارد، مکمل آن است.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار