قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تنش بین دوحه و ریاض موجب تقویت محور مقاومت می‌شود/ اعمال نفوذ آمریکا در سوریه پایین است

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ دوست ندارد سیاست بوش و اوباما در منطقه غرب آسیا را ادامه دهد، گفت: آمریکا برای اینکه در بحران سوریه نقش تاثیر گذاری داشته باشد، توان لازم را ندارد.
کد خبر: ۲۴۹۵۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰ - 26July 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس: شش سال از بحران سوریه می‌گذرد؛ بحرانی که تحولات منطقه و جهان را تحت‌الشعاع قرار داده و موجب شده است که طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چه قانونی و چه غیرقانونی با صف‌بندی‌های مختلفی برای حل این بحران وارد خاک سوریه شوند. در شرایط فعلی 2 محور با جبهه‌بندی خاصی در سوریه در حال ایفای نقش هستند؛ یکی از این محورها، محور مقاومت و دیگری محور شرارت است. تحولات میدانی و سیاسی اخیر سوریه نشان می‌دهد که اقدامات محور مقاومت در قبال محور شرارت برای مبارزه با تروریسمی که مثل بختک بر زندگی شهروندان سوری افتاده است، جدی‌تر و منسجم‌تر است و در راستای منافع ملت سوریه صورت می‌گیرد. اما در مقابل اقدامات محور شرارت به سرکردگی آمریکا همانطور که از اسمش هم پیداست در چارچوب تامین منافع کشورهای استکباری و متحدان آنها در منطقه انجام می‌شود و علاوه بر این همین محور تلاش می‌کند که بحران سوریه تداوم داشته باشد، چون هنوز منافع آنها که مهم‌ترین آن حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است، تامین نشده است.

حفظ امنیت اسرائیل اولویت آمریکا در بحران سوریه است

در همین خصوص جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس ضمن اشاره به استقبال آمریکایی‌ها از تداوم بحران سوریه اظهار داشت: عوامل مختلف راهبرد آمریکا را در سوریه تعیین می‌کند؛ اولین عامل این است که آمریکایی‌ها حفظ امینت رژیم صهیونیستی را از اولویت‌های اصلی خود در بحران سوریه می‌دانند. بر همین اساس آمریکایی‌ها تضعیف و تجزیه سوریه را زمینه‌ساز برقراری امنیت اسرائیل به حساب می‌آورند.

وی در ادامه افزود: دومین عاملی که راهبرد آمریکا را در سوریه تعیین می‌کند، سوء استفاده اقتصادی این کشور از کشورهای ارتجاع عربی برای تحقق خواسته‌های مشترک غرب و ارتجاع عربی در سوریه است. به این معنی که طرف‌های عربی از آمریکایی‌ها می‌‎خواهند در بحران سوریه به‌گونه‌ای عمل کنند که به نفع آنها باشد.

کاهش قدرت اعمال نفوذ آمریکایی‌ها در بحران سوریه

قنادباشی عامل سوم را که در واقع پوشش دهنده 2 عامل ذکره شده است، حضور آمریکایی‌ها در منطقه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها علاقه ندارند که کشورهایی که در خط محور مقاومت هستند به حدی قدرتمند شوند که در منطقه جایی برای آنها باقی نماند. لذا محل و مکانی که برای تضعیف محور مقاومت در نظر گرفته‌اند، سوریه است. آمریکایی‌ها در حال حاضر چه در عرصه میدانی و چه در عرصه سیاسی برای اینکه نقش مؤثرتری در سوریه بازی کنند، توان لازم را ندارند.

وی گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند راهبرد سیاسی خود را در منطقه به شکل فریب‌کاری انجام دهند. آمریکایی‌ها در مذاکراتی که در آستانه با حضور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار شد، هیچ نقشی نداشتند و در تحولات میدانی سوریه که شاهد پیروزی مستمر نیروهای محور مقاومت علیه داعشی‌ها هستیم، نیز نقش تاثیرگذاری ندارند.

ترکیه با آموزش نیروهای کرد توسط آمریکایی‌ها مخالف است

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها در شمال شرقی سوریه نیروهایی را برای پیشبرد اهداف خودشان تربیت کرده‌اند. این نیروها به هیچ عنوان نمی‌تواند برای آمریکایی‌ها دستاوردی داشته باشد، چراکه ترک‌ها به عنوان عضو ناتو مخالف آموزش‌های کردها از سوی آمریکایی‌ها هستند.

ترامپ راضی نیست سیاست شکست خورده اوباما را ادامه دهد

قنادباشی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در بحران سوریه به بن‌بست رسیده‌اند، افزود: ترامپ رئیس جمهور آمریکا در شرایط فعلی حاضر نیست سیاست‌های شکسته خورده بوش و اوباما را در منطقه ادامه بدهد، چرا که ادامه سیاست‌های بوش و اوباما در منطقه برای آمریکا هزینه بر است. آمریکایی تصور می‌کنند که اگر سوریه را رها کنند نه‌تنها اهدافاشان در منطقه محقق نشده بلکه محور مقاومت قدرتمند خواهد شد.

عدم اراده آمریکا برای پاکسازی سوریه از داعش

وی گفت: بعد از آزادسازی حلب قلع و قمع داعش در بخش‌های مختلف داعش ادامه دارد، لذا آمریکایی‌ها دوست ندارند پاکسازی سوریه از عناصر داعش به این سرعت ادامه پیدا کند. چون به ضرر آمریکایی‌ها و غربی ها است و به سود محور مقاومت است.

فروش سلاح خود به خود حضور نظامی می‌طلبد

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به تبعات تداوم فروش تسلیحات از سوی آمریکا در منطقه اشاره کرد و افزود: فروش سلاح با تسلط و سیطره نیروهای نظامی همراه است، چون سلاح‌هایی که فروخته می‌شود، نیاز به آموزش توسط مستشاران نظامی دارند.

قنادباشی اظهار داشت: حضور نظامی آمریکایی‌ها در کشورهایی که این کشور به آنها تسلیحات می‌فروشد، فواید زیادی دارد که یکی از آنها اطلاع آمریکایی‌ ها از زاغه‌های تسلیحاتی کشورهای مرتجع عربی است و دیگری هم پیوند ارتش آمریکا با ارتش کشورهای ارتجاع عربی است.

فروش سلاح به پیشبرد سیاست‌های آمریکا در منطقه کمک نمی‌کند

وی خاطرنشان ساخت: تجربه نشان داده است که این فروش سلاح به پیشبرد سیاست‌های آمریکا در منطقه و تقویت کشورهای ارتجاع عربی کمک نخواهد کرد. آمریکا در چهار دهه گذشته بزرگترین صادر کننده سلاح بوده است که جنگ عربستان علیه یمن به خوبی نشان می‌دهد که سلاح آمریکایی در تغییر موازنه تاثیر نداشته است. این پروژه درآمدی کوتاه مدت است که شاید بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی آمریکا را حل و فصل کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: با این وجود حجم انبوه تسلیحات آمریکایی‌ها در منطقه می‌تواند انبار باروتی برای منطقه باشد. در ضمن همین سلاح‌ها هم می‌تواند علیه خود آمریکایی‌ها استفاده شود.

بحران خلیج فارس موجب تقویت محور مقاومت می‌شود

قنادباشی در پاسخ به این سوال که تنش بین دوحه و ریاض چه تاثیری در بحران سوریه دارد، گفت: سوریه شاهد یک صف بندی بین کشورهای محور مقاومت و کشورهای ارتجاع عربی است. اگر صفوف کشورهای ارتجاع عربی متحدتر و منسجم‌تر باشد، مشکلات زیادی متوجه کشورهای محور مقاومت خواهد شد؛ اما اگر شکاف ایجاد شود طبیعتا به نفع کشورهای محور مقاومت خواهد بود. قطر و عربستان کشورهایی بودند که در بحران سوریه بیشترین حمایت‌ها را گروه‌‌های معارض بشار اسد کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: اختلاف بین ریاض و دوحه موجب تضعیف گروه‌های معارضی شده است که با حمایت سعودی‌ها و قطری‌ها در بحران سوریه نقش آفرینی می‌کنند. اختلاف بین دو کشور قطر و عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث تضعیف سیاست‌های غربی-عبری در منطقه نیز خواهد شد.

انتهای پیام/ 411

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
آقا لطفا خبرتونو اصلاح کنید. خلیج (فارس)
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
منظور از بحران خلیج(فارس) تنشی که بین عربستان و قطر بوجود آمده است،‌ بود که برای اختصار از این اصطلاح استفاده شده است.. قطعا خلیج همیشه فارس درست است .... در متن خبر هم از خلیج فارس استفاده شده است
نظر شما
پربیننده ها