معرفی کتاب؛

«داعش، زیرساخت‌های معرفتی و ساختاری»

کد خبر: ۲۴۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ - 26July 2017
نگاهی تازه به دشمنی غرب با اسلام در «داعش، زیرساخت‌های معرفتی و ساختاری»

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «داعش، زیرساخت‌های معرفتی و ساختاری» عنوان کتابی از «حسن مصطفی» است که در آن گروهک تروریستی داعش از منظر ایدئولوژی و ساختاری بررسی شده است.

نویسنده سعی کرده تا پدیده داعش را به عنوان یک نحله فکری مورد ارزیابی قرار دهد و علل وجودی آن را واکاوی کند. چنان که نویسنده در مقدمه اشاره کرده است، درباره داعش کتاب‌های متعددی منتشر شده است که اغلب توسط نویسندگان غربی تالیف شده که مسلما این آثار همسو با اهداف جهان غرب بوده است.

از این جهت وجود چنین کتابی می‌تواند به نوعی جوابیه‌ای بر کتاب‌های نویسندگان غربی نیز باشد. رعایت اصل بی‌طرفی، ذکر جزئیات، آوردن پانویس‌های تحلیلی و بهره‌گیری از منابع متعدد از ویژگی‌های «داعش، زیرساخت‌های معرفتی و ساختاری» است.

كتاب حاضر در شش فصل شامل «زمینه‌های تاریخی پیدایش جریان های سلفی در جهان اسلام»، «پیشینه و روند شكل گیری گروه دولت اسلامی در عراق»، «فراز و نشیب دولت اسلامی از تشكیل گروه تا ادعای خلافت»، «ایدئولوژی و دیدگاه ها»، «ساختار و تشكیلات»، «اهداف استراتژی‌ها و رویكردهای عملیاتی» تدوین شده است. در هر بخش به تفصیل درباره ماهیت گروهک داعش بحث شده و ویژگی‌ها، جهان بینی و نگرش آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

قسمتی از متن کتاب:

«جهان اسلام طی چند سال اخیر با تحولاتی مواجه بوده است كه می‌توان آن را در قالب بیداری اسلامی مفهوم سازی كرد. این تحولات علیرغم این كه با موج اسلام خواهی و هویت دینی آغاز گردید، اما دست های آشكار و پنهان سبب‌ساز فتنه‌هایی شده اند كه آتش تضاد، تكفیر، اسلام هراسی و تضاد بین مسلمانان را در قالب یك استراتژی فراگیر به جهان اسلام تحمیل كرده است.

جریان تروریستی داعش از بطن و متن این استراتژی و رویكرد برآمده و با اشغال بخشی از خاك عراق و سوریه دست به جنایات و فجایعی زده است كه الگوی اسلام هراسی غرب را تقویت می كند و آتش نفرت، كینه، تكفیر و ویرانی را در جوامع اسلامی باعث گردیده است. شناخت و تحلیل بنیان‌های فكری، انگیزشی، ساختاری و راهبردی این جریان مقدمه آگاهی از بنیادها، زیرساخت‌ها، علل و چرایی برآمدن این جریان است.»

«داعش، زیرساخت‌های معرفتی و ساختاری» به قلم «حسن مصطفی» در 304 صفحه نوشته و توسط موسسه «فرهنگی و هنری آفتاب خرد» در 2000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار