طی مراسمی با حضور بزرگان عرصه فرهنگ انجام شد؛

تجلیل از شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس

طی مراسمی با حضور بزرگان عرصه فرهنگ از شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس تجلیل شد.
کد خبر: ۲۴۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ - 26July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ مراسم پاسداشت سیمین‌دخت وحیدی شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، علی‌محمد بشارتی شاعر و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجید مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و محمدرضا سنگری در سازمان هنری و رسانه‌ای اوج برگزار شد.

برپایه این گزارش، در این مراسم علی‌محمد بشارتی شاعر، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق کشور گفت: من از دیرباز با خانم وحیدی آشنا بودم و به ایشان ارادت داشتم. ایشان از خانواده‌ای اصیل، بزرگوار، فرهنگی و ارزشی هستند و بسیاری از اعضای خاندان ایشان از بزرگان عرصه فرهنگ و مبارزه در شهرستان جهرم بوده‌اند. اهالی جهرم به مبارزه و فرهنگ مشهور هستند. چنان که رهبر معظم انقلاب طی سفری که در زمان ریاست‌جمهوری به جهرم داشتند؛ این شهر را دارالمومنین خواندند.

وی افزود: در میان مجموع هنرها، شعر ارزنده‌ترین هنر است. چون به نسبت هنرهایی مثل نقاشی و مجسمه‌سازی وابستگی کمتری به عنوان و وسیله دارد. بسیاری از مردم ما اگر طبع شعر نداشته باشند؛ لااقل علاقه‌مند به شعر هستند. چون شعر تراوشات عالی ذهن یک انسان فاضل است.

بشارتی ادامه داد: مهدی فروغی فرزند خانم وحیدی در زمان طاغوت جوان‌ترین زندانی سیاسی در زندان اوین بود. به خاطر دارم زمانی که با او هم‌بند بودم؛ چند شعر از خانم وحیدی که از بر داشتم را برایش خواندم. آقای فروغی گفت: «برای من باعث خجالت است که دیگران اشعار مادرم را حفظ هستند؛ اما من حتی آنها را نخوانده‌ام».

وی تصریح کرد: در سراسر تاریخ ایران پس از اسلام، مردم برای رسیدن به حکومت اسلامی تلاش‌ کرده‌اند. باعث تعجب است که شاعرانی که قبل از انقلاب دم از آزادی و مبارزه می‌زدند؛ امروز ساکت هستند. اما خانم وحیدی در عرصه شعر انقلاب و دفاع مقدس، فعالیت‌ بسیار ارزنده‌ای داشتند؛ به سفرهای زیادی رفتند؛ در مناطق جنگی حضور داشتند و رزمندگان را مانند فرزندان خود می‌دانستند. در عین حال ایشان بسیار بی‌حاشیه هستند و یک عمر، بی‌منت زحمت کشیده‌اند.

در ادامه این مراسم غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: خانم وحیدی پیشکسوت زنان شاعر و شاعران انقلاب در ایران هستند. ما خاطرات شیرینی از حضور ایشان در عرصه شعر و ادب انقلاب و جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب داریم.

وی افزود: درست است که هنر، جنسیت نمی‌شناسد؛ اما بالاخره هنر زنانه، خودش را نشان می‌دهد و خصوصیت زنانگی در آن جلوه می‌کند. چون هنر از عمق جان هنرمند برمی‌خیزد. در شعر زنان ظرافت و لطافتی وجود دارد که مردان شاعر کمتر قادر به داشتن چنین ویژگی‌هایی در آثارشان هستند.

حدادعادل ادامه داد: در نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب، ما نیاز بسیاری به منابع فرهنگی داشتیم و عرصه بر ما تنگ بود. در این سال‌ها از میان مردان محمود شاهرخی، مشفق کاشانی و حمید سبزواری و از میان زنان سیمین‌دخت وحیدی و سپیده کاشانی در عرصه ادبیات حضور فعال و تحسین‌برانگیزی داشتند.

وی تصریح کرد: خانم وحیدی در چهار دهه اخیر بدون ذره‌ای حاشیه و انحراف، همراه و مدافع انقلاب اسلامی بودند. ایشان زنی متعهد، متدین و برخاسته از خانواده‌ای فرهیخته و از شهری متدین و مبارز هستند که همواره بی‌توقع در خدمت انقلاب اسلامی بوده‌اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: خانم وحیدی همواره خانم‌های جوان شاعر را جذب می‌کردند و در پرورش استعداد آنها مانند یک مادر، دلسوزی می‌کردند. در جلسات دیدار شعرا با مقام معظم رهبری همیشه جای خانم وحیدی ثابت است. اما هرگاه آقا از ایشان می‌خواهد که شعری بخوانند؛ ایشان با بزرگواری می‌گویند:«من وقتم را به جوان‌ها می‌دهم».

در ادامه حدادعادل ترجمه قرآن و دو کتاب از آثار خود را به خانم وحیدی تقدیم کرد.

در پایان نماد سی‌وهفتمین شب شاعر، تقدیرنامه و هدایایی از طرف سازمان هنری و رسانه‌ای اوج و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به خانم وحیدی تقدیم شد.
 
تجلیل از شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس 
تجلیل از شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس 
تجلیل از شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس 
تجلیل از شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس 
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها