کارشناس نظامی روس:

باید از آمریکا پرسید که در «خلیج فارس» چه می‌کند

کارشناس نظامی روسیه در اظهار‌نظری گفت: اقدام‌های آمریکا در «خلیج فارس» از نظر قوانین بین‌المللی دریایی به طور‌کامل غیرقانونی است.
کد خبر: ۲۴۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹ - 26July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، یک کارشناس نظامی روسیه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تاکید کرد که خلیج فارس جای حضور نیروی دریایی آمریکا نیست.

«دیمیتری لیتوکین» ناخدا سوم و کارشناس نظامی روسیه در گفت‌‌وگو با این رسانه اظهار داشت: «خلیج فارس از قلمروی آبی آمریکا بسیار دور است. با این وجود، (در ماجرای روز سه شنبه) این کشتی آمریکا بود که شلیک کرد. ایران در حاشیه آب‌های خلیج فارس است و در آنجا یک منطقه امنیتی دارد که آن‌ را کنترل می‌کند. آنچه که نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس انجام می‌‌دهد خود سئوالی بزرگ است».

وی افزود که آمریکایی‌ها دارای چند پایگاه بزرگ دریایی در منطقه هستند که در ظاهر تردد نفتی خلیج فارس را کنترل می‌کنند.

لیتوکین ادامه داد : «اقدام‌های آمریکایی‌ها در خلیج فارس از نظر قوانین بین المللی دریایی به طور کامل غیرقانونی است. آن‌ها در آنجا چه کار می‌کنند؟ آمریکایی‌ها در حال اجرای عملیات نظامی در عراق هستند و تلاش می‌کنند دموکراسی را به سوریه تحمیل کنند».

کارشناس نظامی روس گفت که آمریکا در سایر نقاط جهان نیز همین کار را انجام می‌داده است.

 لیتوکین در این زمینه گفت: «یادم می‌آید که چگونه یک جنگنده روسی با پرواز ارتفاع پایین بر فراز یک ناوشکن آمریکایی در دریای سیاه با روشن کردن گیرنده الکترونیکی خود آمریکایی‌ها را مجبور به واکنش شتابزده و عقب نشینی نمود. این در حالی بود که کشتی آمریکا در حال نزدیک شدن به سواحل ما بود نه این‌که هواپیمای ما به سمت ساحل ایالات متحده پرواز کند. در این جا مسئله این است که چه کسی در سرزمین خود و چی کسی بیرون سرزمین خود است».

دو مقام آمریکایی روز سه‌شنبه مدعی شدند یک ناو نیروی دریایی آمریکا اقدام به شلیک اخطار به سمت یک قایق گشت‌زنی ایرانی در کرانه شمالی خلیج فارس کرده است.

یک مقام پنتاگون مدعی شد که گمان می‌رود قایق مورد نظر متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده باشد. مقام‌های پنتاگون مدعی شده‌اند قایق ایرانی به فاصله 150 یاردی (حدود 140 متر) ناو آمریکایی «یو.اس.اس تاندر بولت» نزدیک شده است.

در پی انتشار این خبر، روابط عمومی منطقه سوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد. در این بیانیه آمده بود: «صبح سه شنبه یک رزم ناو امریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آب های بین المللی در حال گشت زنی بود حرکت کرد و به قصد تحریک و ایجاد هراس مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی کرد».

این اطلاعیه افزوده است: «شناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیر حرفه‌ای و تحریک آمیز آن‌ها به ماموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور آمریکایی منطقه را ترک کرد».

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها