تصویب بیش از 600 مدخل دانشنامه دفاع مقدس در استان مرکزی

با حضور معاون مرکز تاریخ جامع و دانشنامه استانی دفاع مقدس بیش از 600 مدخل دانشنامه دفاع مقدس در استان مرکزی به عنوان هشتمین استان به تصویب رسید.
کد خبر: ۲۴۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ - 27July 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان مرکزی، «علی میرهاشمی» معاون مرکز تاریخ جامع و دانشنامه استانی دفاع مقدس در جلسه تدوین دانشنامه دفاع مقدس با اشاره به برگزاری کارگاه مقاله نویسی در استان ها گفت: در راستای افزایش سطح تخصص مولفان دایره المعارف به دنبال این هستیم که در هریک از استان های کشور کارگاه ویژه مقاله نویسی دانشنامه های دفاع مقدس را برگزار کنیم که بتوانیم ظرفیت هریک از استان ها را در این خصوص ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: نویسندگان و مولفان دانشنامه های دفاع مقدس استان ها نیز می توانند با مطالعه دانشنامه های جهان اسلام سطح علم و آگاهی خود را در این خصوص افزایش دهند.

میرهاشمی تصریح کرد: شیوه نگارش مقاله‌نویسی دانشنامه نیز آماده شده که متناسب با نیاز دانشنامه ها تدوین شده است.

تصویب 600مدخل دانشنامه دفاع مقدس در هشتمین استان کشور 

دانشنامه دفاع مقدس ماندگار ترین اثر جنگ برای آیندگان است

سرهنگ «مصطفی مشایخی» در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اثرات تدوین دانشنامه دفاع مقدس در آینده گفت: جنگ و دفاع مقدس یکی از طلایی ترین دوران تاریخی کشور ما است که رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان و شهداء آن را برای همیشه در دل تاریخ ماندگار کرد.

وی افزود: اما ماندگاری این دوران ملزم ثبت و ضبط خاطرات و اسناد برجای مانده از آن دوران است تا بتوانیم آن را صحیح و بدون هیچگونه تحریفی به نسل های بعدی منتقل کرده و روایت کرد قصه مردانگی شهدا و ایثارگران باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس یکی از مهم ترین گام ها در حفظ و نشر آثار جنگ و دفاع مقدس است.

سرهنگ پاسدار دکتر مصطفی مشایخی با اشاره به دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی گفت: در بحث تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی از مدت ها قبل بحث جمع آوری اسناد و سوژه ها آغاز شده بود که در این میان نیز جلسات متعددی در مرکز استان و همینطور شهرستان ها با حضور مسدولان شهرستانی برگزار شد که خوشبختانه امروز با تصویب 600 مدخل نویسندگان وارد فاز بعدی و مقاله نویسی می شوند که امید داریم با تکمیل آن ماندگار ترین اثر دفاع مقدس را برای نسل های آینده تدوین کرده و دین خود را به شهدا ادا کنیم.

تصویب 600مدخل دانشنامه دفاع مقدس در هشتمین استان کشور 
به گزارش دفاع پرس، به دنبال برگزاری جلسات متعدد و تلاش یک ساله مجموعه اسناد و پژوهش مرکز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی، با حضور معاون مرکز تاریخ جامع و دانشنامه استانی دفاع مقدس و دیگر کارشناسان این حوزه و همینطور سرگروه ها و مولفان دانشنامه دفاع مقدس 600 مدخل به تصویب رسید و مقرر گردید به شکل رسمی مولفان و نویسندگان کار تحقیقاتی خود را آغاز کنند.

این دایرةالمعارف که در بخش استانی با عنوان «دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی» در 5 بخش با اسامی مدخل شهداء و اشخاص به تعداد 204 مدخل، اجتماعی به تعداد 180 مدخل، جغرافیا به تعداد 52 مدخل، فرهنگی به تعداد 147 مدخل، نظامی به تعداد 70 مدخل تقسیم بندی شده که در مجموع تعداد 653 مدخل جمع آوری شده است.

هریک از این مداخل دارای چارچوب جمع آوری و ضوابط خاص خود هستند که باید موارد مطرح شده این ویژگی را دارا باشند.

چارچوب جمع آوری مدخل شهداء و اشخاص عبارتند از: 1- نظامی و انتظامی فرمانده گروهان به بالا و همطراز، 2- بسیج و نیروهای مردمی (از فرمانده گروهان به بالا و همطراز)، 3- شهدای شاخص 4- فرماندهان تیپ و همطراز که در دوران جنگ مسئولیت داشته و بعد از جنگ فوت شده اند.

مدخل اجتماعی نیز شامل دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی استان مرکزی می شود که عبارتند از: ادارات کل، مراکز فرهنگی دفاع مقدس، ستاد پشتیبانی جنگ، ستادهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگی، شرکت های تعاونی، اعزام ها، پایگاه های بسیج، و مساجد فعال، کارخانه ها و غیره که به بررسی نقش و حضور اقشار و گروه های مختلف استان در دفاع مقدس می پردازد. که از جمله می توان به عنوان ها و موضوعاتی همچون کارگران، کشاورزان ، زنان، دانشجویان، کسبه، روحانیون، کارمندان، اقوام، اقلیت ها، عشایره و غیره اشاره کرد.

در بخش مربوط به مدخل جغرافیا استان، شهرستان ها، شهرها، بخش، دهستان ها و روستاها عنوان می شود که در این بخش به معرفی مناطق و پدیده های جغرافیایی استان که رخدادهای مهم و مرتبط با دفاع مقدس در آن‌ها رخ داده است پرداخته خواهد شد.

این مدخل شامل موضوعاتی نظیر 1- سینما و هنرهای نمایشی: مداخل پیرامون سینما، نمایشنامه، تئاترمربوط به استان. 2- موسیقی: شامل سروده ها، آهنگ ها، مدایح و مرثیه های آئینی استان در ارتباط با دفاع مقدس، شعرها و شعارهایی که شاعران استانی در دوران جنگ تحمیلی سروده اند، 3- هنرهای تجسمی: موضوعاتی همچون عکاسی، نقاشی، گرافیک، کاریکاتور، مجسمه سازی و خطاطی مربوط به استان 4- ادبیات: شامل داستان، شعر، رمان 5- فرهنگی و ارزشی: این بخش شامل آن دسته از باورها، اعتقادات، سجایا، رویه ها، رفتارهای فردی، و جمعی مردم استان مرکزی مرتبط با دفاع مقدس و نشانه هایی است که بازتاب دهنده مضامین ذهنی و رفتارهای عینی با توجه به فرهنگ بومی استان طی هشت سال دفاع مقدس است.

مدخل نظامی به عنوان آخرین مدخل از این دانشنامه است که به یگان های رزمی متعلق به استان که توسط استان از نظر نیرو و تدارکات تامین می‌شدند. (ارتش، سپاه، جهاد سازندگی)، اماکن و تاسیسات نظامی مثل: پادگان ها، پایگاه های هوایی دریایی، عملیات ها( عملیات هایی که یگان های استان مرکزی درآن نقش داشته اند).

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار