«جمال الخضری»:

درسی که فلسطینیان به صهیونیست‌ها دادند/ لزوم تحقق «آشتی ملی»

نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین با تأکید بر لزوم تحقق «آشتی ملی» در اراضی اشغالی گفت: این حق طبیعی فلسطینیان است که در برابر اقدامات اشغالگران، از خود دفاع کنند.
کد خبر: ۲۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ - 27July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مسئولان رژیم صهیونیستی دو هزار عنصر نظامی را در قدس اشغالی مستقر کردند. صهیونیستها به منظور سرکوب تظاهراتی که قرار است پس از اقامه نماز جمعه امروز در قدس اشغالی برگزار شود، نیروهای خود را در این شهر مستقر کرده‌اند. از سوی دیگر، مسئولان رژیم صهیونیستی، برای ورود شهروندان فلسطینی به مسجدالاقصی محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌‌اند.

طبق اعلام تل آویو، افراد زیر ۵۰ سال حق ورود به مسجدالاقصی را ندارند. رسانه های فلسطینی اعلام کردند که صهیونیست ها برای جلوگیری از سرازیر شدن فلسطینیان به سمت مسجدالاقصی و شرکت در راهپیمایی های «جمعه خشم» تمامی خیابان های منتهی به قدس اشغالی را مسدود کردند. در همین حال، صدها فلسطینی نمازصبح خود را در برابر ورودی‌های مسجدالاقصی اقامه و به کار گذاشته شدن گیت‌های تردد در ورودی‌های این مسجد اعتراض کردند این درحالی است که روز گذشته درگیری شدیدی میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در باب الأسباط واقع در قدس اشغالی رخ داد که به دنبال آن دهها فلسطینی زخمی شدند.  

همچنین کمیته امنیتی دولت رژیم صهیونیستی در پایان نشست خود در تل آویو تصمیم گرفت گیت های امنیتی در ورودی های مسجد الاقصی همچنان باقی بماند. در این نشست با طرح پیشنهادی پلیس رژیم صهیونیستی که اعلام کرده قادر به حفظ اوضاع و تامین امنیت قدس خواهد بود، موافقت شد. همچنین دولت رژیم صهیونیستی به پلیس این رژیم برای اتخاذ هرگونه تصمیمی جهت جلوگیری از وقوع درگیری در قدس به ویژه مسجد الاقصی چراغ سبز نشان داده است.امروز در سراسر فلسطین به ویژه قدس جمعه خشم اعلام شده و قرار است هزاران فلسطینی برای اقامه نماز جمعه راهی قدس شوند و با این حال باید منتظر وقوع درگیری های شدیدی بین فلسطینیان و اشغالگران صهیونیست بود.

در همین ارتباط «جمال الخضری» نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین در ایران انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رژیم صهیونیستی اقدامات هتاکانه خود علیه مسجدالاقصی را تشدید کرده است. به نظر شما علت یا علل اصلی این اقدامات علیه مقدسات فلسطینیان به ویژه در قدس اشغالی چیست؟

رژیم صهیونیستی به دنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی است؛ هدفی که سالها برای تحقق آن تلاش می کندبه نظرم واضح است که در سرزمین های اشغالی چه اتفاقی درحال رخ دادن است. رژیم صهیونیستی به دنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی است؛ هدفی که سالها برای تحقق آن تلاش می کند اما تا به امروز موفق نشده به آن جامه عمل بپوشاند. درهمین حال شاهد آن هستیم که پروژه یهودی سازی مسجدالاقصی همچنان از سوی رژیم اسرائیل دنبال می شود و تل آویو حاضر به دست کشیدن از این پروژه نیست. حفاری هایی که ما به صورت روزانه در مسجدالاقصی می بینیم، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. صهیونیست ها با تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه فلسطینیان نمی توانند مانع از به جا آوردن آداب و رسوم دینی آنها در مسجدالاقصی شوند.

*در خصوص مسأله جنجال برانگیز گیت های الکترونیکی که در ورودی های مسجدالاقصی نصب شده است، صهیونیستها اعلام کرده اند که هیچ تصمیمی برای برداشتن این گیت ها ندارند. آیا تل آویو با وجود مخالفت های گسترده مردم فلسطین به این موضوع، می تواند بر موضع خود پافشاری کند؟

در رابطه با نصب گیت های الکترونیکی در ورودی های مسجدالاقصی، به خوبی دیدیم که فلسطینیان به صورت کاملا قاطعانه با این اقدام مخالفت کردند و در روز جمعه نیز در جریان تظاهرات «روز خشم» اعتراض شدید خود به این اقدام رژیم اسرائیل را علنا اعلام کردند. اکنون نیز در ادامه همین اعتراضات شاهد هستیم که فلسطینیان در اطراف مسجدالاقصی و در ورودی های این مسجد به اقامه نماز مبادرت می ورزند تا صدای اعتراض خود را به گوش تل آویو برساننند. همین اعتراضات بود که در نهایت منجر به عقب نشینی رژیم اسرائیل از بقای گیت های الکترونیکی در ورودی های مسجدالاقصی شد.

*در واکنش به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی به ویژه علیه مسجدالاقصی، تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که بخش مهمی از ارتباطات خود با صهیونیستها را به حالت تعلیق درآورده است. این موضع تشکیلات خودگردان را چگونه ارزیابی می کنید؟

لازمه مقابله با اقدامات خصمانه صهیونیستها در قدس و کرانه باختری، وحدت و همبستگی و همگرایی هرچه بیشتر استموضعی که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ شد، موضع مناسبی بود. اما نکته مهمتری که در اینجا باید بدان اشاره کرد، این است که این موضع و مواضعی از این دست باید با پایان جدایی گروه های فلسطینی در سرزمین های اشغالی هموار شود. اکنون وقت آن رسیده است که گروه ها، احزاب و جریان های فلسطینی دست در دست هم دهند و ضمن پایان بخشیدن به جدایی ها در راستای تحقق آشتی ملی تلاش کنند. امروز لازمه مقابله با اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی و کرانه باختری، وحدت و همبستگی و همگرایی هرچه بیشتر است. با محقق شدن این مؤلفه‌هاست که می توان با اشغالگران در مناطق مختلف اراضی اشغالی مقابله کرد.

*پس از اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی علیه مقدسات فلسطینیان، اعتراضات گسترده ای در اراضی اشغالی علیه این رژیم به وقوع پیوست که آخرین آن در روز جمعه خشم برگزار شد. به نظر شما در سایه تداوم سیاست های سرکوبگرانه تل آویو علیه شهروندان فلسطینی، آیا می توان انتظار ظهور و بروز یک انتفاضه جدید در فلسطین را داشت؟

اول باید به این مسأله توجه داشت که این اشغالگران اسرائیلی هستند که حقوق ملت فلسطین را زیر پا گذاشته اند و حاضر به پایبندی به قوانین بین المللی نیستند. این اشغالگران هستند که به مقدسات فلسطینیان اهانت می کنند و به اشکال مختلف آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. اقدامات صهیونیستها با تمامی قوانین بین المللی در تعارض است.

صهیونیستها تواقع نداشته باشند که مردم فلسطین تسلیم شونداین حق طبیعی شهروندان فلسطینی است که در مسجدالاقصی به برپایی آداب و رسوم دینی خود بپردازند. سوال اینجاست که چرا و با چه هدفی اشغالگران صهیونیست مانع از انجام این کار می شوند. بنابراین، ما معتقدیم که فلسطینیان حق دفاع از خود در برابر صهیونیست ها را دارند. صهیونیستها نباید تواقع داشته باشند که مردم فلسطین در برابر اقدام انجام شده قرار گیرند. در همین تحولات اخیر، مردم فلسطین ثابت کردند که تسلیم نمی شوند.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار