حزب‌الله لبنان کار «النصره» را یکسره کرد/ «عرسال» آزاد شد

رزمندگان مقاومت لبنان پس از شش روز نبرد، منطقه راهبردی «عرسال» را از لوث تروریست‌های «جبهه‌النصره»، پاکسازی و این منطقه را به طور کامل آزاد کردند.
کد خبر: ۲۴۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹ - 28July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، طبق توافق آتش‌بس که میان جنبش حزب‌الله و عناصر شکست خورده «جبهه النصره» به امضاء رسیده، عناصر باقی‌مانده این گروه تروریستی از صبح روز (پنجشنبه) شروع به خروج از «عرسال» کردند و مقصد آنها نیز شهر اشغالی «ادلب» سوریه است.

براساس این توافق، عناصر جبهه النصره که ضربات سختی در 6 روز گذشته خورده‌اند، پذیرفتند طی سه روز از طریق یک گذرگاه مشخص شده، مناطق «الملاهی» و «وادی حمید» در عرسال را ترک کنند و به شهر ادلب بروند. پنج رزمنده حزب‌الله نیز که در دستان تروریست‌ها اسیرند، باید طی دو روز به حزب‌الله تحویل داده شوند.


عملیات آزادسازی  عرسال لبنان و «قلمون» سوریه از روز جمعه 30 تیر آغاز شد و پس از آنکه طی شش روز، 95 درصد این مناطق تحت کنترل حزب‌الله و ارتش سوریه درآمد، عناصر جبهه‌النصره آتش‌بس را پذیرفتند و تا فردا، کل منطقه از لوث تروریست‌ها کاملا پاک خواهد شد. عرسال و قلمون طی سه سال اخیر در اشغال تروریست‌ها بود.

اهمیت این پیروزی

عرسال، کمر جبهه النصره شکست و این گروه به همراه تکفیری‌های داعش، دیگر تهدیدی برای لبنان و سوریه محسوب نمی‌شوند.در حال حاضر، گروهی از تروریست‌های داعش در بخش شمالی ارتفاعات عرسال و در ارتفاعات «القاع» و «رأس بعلبک» لبنان حضور دارند.در این رابطه، طبق گزارشی که خبرگزاری جمهوری اسلامی از بیروت داده، نشانه‌ها حاکی است که به زودی عملیات آزادسازی مناطق فوق نیز آغاز می‌شود.

واکنش سیدحسن نصرالله


«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان اما طی سخنانی که از شبکه «المنار» پخش شد، هدف از اجرای عملیات عرسال را خارج کردن تروریست‌ها از این منطقه اعلام کرد. نصرالله گفت: عرسال (طی سال‌های اخیر)  به پایگاهی برای انتحاری‌ها و تروریست‌ها تبدیل شده بود و همین مسئله، حزب‌الله را مجبور به آغاز این عملیات کرد.

وی اظهار داشت: منطقه‌ای که عملیات هم‌اکنون چهارشنبه در آنجا جاری است، 100 کیلومترمربع مساحت دارد و برخی از کوه‌های این منطقه بیش از 2500 متر ارتفاع دارند.نصرالله نقش ارتش سوریه را در عملیات فوق ستود و گفت: ارتش لبنان از نزدیک شدن تروریست‌ها به اردوگاه آوارگان ممانعت کرده و با این کار، نقش مهمی در رقم خوردن این پیروزی، ایفاء کرد.

نصرالله به طور تلویحی، به اظهارات «سعدالدین حریری» که گفته بود، حزب‌الله  در اجرای این عملیات، با ارتش لبنان هماهنگ نکرده، نیز پاسخ گفت. وی تصریح کرد، با کسانی که به مقاومت حمله کرده‌اند، وارد جر و بحث نمی‌شود، زیرا حزب‌الله مشغول نبردی سرنوشت‌ساز است.

نصرالله پیشاپیش روز ملی ارتش لبنان را به نیروهای ارتش که در کنار نیروهای حزب‌الله می‌جنگند، تبریک گفت و اظهار داشت: که ارتش، در عملیات عرسال در کنار حزب‌الله بوده است.وی به کسانی که نسبت به عملیات حزب‌الله در عرسال ابراز تردید می‌کنند، هم پیشنهاد کرد به مناطقی که نیروهای حزب‌الله در آنجا شهید شده‌اند، بروند.دبیرکل حزب‌الله همچنین، به اتهام‌ها علیه حزب‌الله در عملیات عرسال، اینگونه پاسخ گفت: «نیروهای این جنبش هرگز شهرک عرسال و اهالی آن را هدف قرار نداده‌اند و اتهاماتی که در این خصوص علیه حزب‌الله مطرح می‌شود، به هیچ‌وجه صحت ندارد.» و در نهایت از اعلام آمادگی حزب‌الله برای تحویل دادن مناطق آزاد شده، به ارتش لبنان خبر داد.

بازتاب گسترده

روزنامه لبنانی «الاخبار» با اشاره به حمایت قاطع بخش اعظم لبنانی‌ها از حزب‌الله، عملیات عرسال را «شکست راهبرد اسرائیل در تحریک لبنانی‌ها علیه حزب‌الله» ذکر کرد.

در فلسطین اشغالی، رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب رژیم صهیونیستی، در برابر این پیروزی بزرگ، سکوت کرده‌اند. اما در مقابل، مردم منطقه و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مستقل، از پیروزی حزب‌الله استقبال کردند. از جمله «انصارالله» یمن، که پیروزی در عرسال را به مقاومت در لبنان تبریک گفت. مردم لبنان نیز در خیابان‌ها شادی کردند.

عملیات ارتش سوریه

ارتش سوریه که در حال پیشروی به سمت شهر «السخنه» شرقی‌ترین مناطق این کشور است، به دروازه‌های این شهر رسید.در این میان، نیروهای مقاومت هم به اطراف میدان گازی «السخنه» رسیدند که از سمت جنوب غرب، فقط پنج کیلومتر با السخنه فاصله دارد.

کشتار غیرنظامیان توسط آمریکا

حمله جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا به مناطق مسکونی شهر «رقه» هم، جان 29 غیرنظامی دیگر را گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، گروه موسم به «ناظران حقوق بشر سوریه» که نزدیک به مخالفان دمشق است، این خبر را داد.آمریکا و متحدانش بدون دریافت مجوز از دمشق و یا سازمان ملل، از سال 2014 تاکنون، چند هزار حمله هوایی در سوریه انجام داده‌اند.
صدها غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند. براساس گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل، 172 غیرنظامی تنها در طول ماه جاری میلادی در «رقه» بر اثر حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی کشته شده‌اند.

ایسنا نیز گزارش داد، آمریکا از همپیمانان خود خواسته، فقط به مواضع داعش در سوریه حمله کنند. تاکنون بارها جنگنده‌های ائتلاف آمریکا، ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند.

منبع: کیهان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار