دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سارقانی که آینده خود و خانواده‌شان را تباه می‌کنند

برخی از جوانان با فریب سارقان حرفه‌ای و به سراب ثروتمند شدن، اقدام به سرقت می‌کنند؛ اما نه‌تنها به آرزوی خود نمی‌رسند، بلکه در گرداب بزهکاری و اعتیاد فرو می‌روند و آینده خود و خانواده‌شان را تباه می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۰۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ - 06August 2017
گروه اجتماعی دفاع پرس: یکی از روزهای گرم مرداد ماه است و در مرکز پلیس آگاهی تهران هستم. بسیاری از جوانانی که می‌توانند آینده‌ای درخشان داشته باشند، دستان خود را در میان دست‌بند و پاهای خود را در غل و زنجیر اسیر کرده‌اند و به جرم سرقت سر به زیر انداخته‌اند؛ البته برخی نیز متاسفانه به مجرم بودن خود افتخار می‌کنند.

///

برخی چهره‌ها، سن‌هایی را نشان می‌دهد که هنوز در آغاز دوره جوانی هستند. زنجیرهایی که به پاهایشان کشیده است، وقتی روی زمین کشیده می‌شود، صدای آزاردهنده‌ای دارد. صدایی که مرا و برای چند ثانیه بسیار آزار می‌دهد؛ انگار که بر روح انسان خراش می‌زنند. به سراغ جوانی می‌روم که سرش را پایین انداخته است. دوست ندارد سخن بگوید؛ اما راضی‌اش می‌کنم که چند دقیقه‌ای با من هم‌کلام شود.

///

برای تامین مواد و غذا دزدی کردم

او می‌گوید: بیش از 80 فقره کیف‌قاپی و دزدی موبایل در پرونده‌ام درج شده است و برای بار سوم است که راهی زندان می‌شوم. هر دو روز یکبار به همراه هم‌دستم به سرقت می‌رفتم و روزی دو گوشی‌ برای تامین خرج ناهار، شام و مواد مخدر از مردم می‌دزدیدیم.

می‌پرسم چند سال سن داری و می‌گوید: متولد سال 78 هستم! او که تا اول راهنمایی درس خوانده است، سابقه‌های زندان رفتن خود را به دلیل نزاع و توزیع مواد مخدر عنوان می‌کند.

 ///

در ادامه بخش‌هایی از گپ و گفت‌ ما را می‌خوانید:

بیشتر چه چیزهایی را سرقت می‌کردی؟

گوشی موبایل و گاهی اوقات هم کیف‌قاپی می‌کردیم.

چند نفری برای سرقت می‌رفتید؟

دو نفری می‌رفتیم و من فقط راننده بودم.

بیشتر در کدام مناطق شهر تهران اقدام به دزدی می‌کردید؟

شهرری، خزانه و نازی‌آباد.

چند فقره دزدی در پرونده دارید؟

 80
فقره

معتادی؟ چند وقت است مصرف می‌کنی؟

 
بله؛ حدود 2 سال است که حشیش و شیشه مصرف می‌کنم.

درباره آشنایی با همدستت بگو؟

 
در زندان با هم آشنا شدیم. او هم دزدی کرده بود.

 ///

او چه سرقت می‌کرد؟

موتور.

هر گوشی را چقدر و کجا می‌فروختید؟

یک مال‌خر در شوش بود که به طور میانگین هر گوشی را بین 150 تا 200 هزار تومان از ما می‌خرید.

روزی چقدر پول بابت موادمخدر هزینه می‌کردی؟


روزی 60 - 70 هزار تومان برای خرید تنها 2-3 گرم مواد مخدر پول می‌دادم.

همدستت هم معتاد بود؟

نه.

موتورتان را از کجا آورده بودید؟

برای همان کسی بود که در شوش گوشی‌ها را به او می‌فروختیم.

چطور با او آشنا شدید؟

اتفاقی یک بار در میدان شوش به او گوشی فروختیم    .و پس از آن با هم همکاری بیشتری کردیم

قبل از آنکه او به شما موتور بدهد، از کجا موتور می‌آوردید؟

همدستم موتور می‌دزدید و با همان موتور می‌رفتیم، گوشی می‌دزدیدیم.

چطور موتور می‌دزدید؟

من نگهبانی می‌دادم و همدستم موتور را می‌دزدید.

کی و چگونه دستگیر شدید؟

سه روز پیش در پارکی نشسته بودیم که شناسایی‌مان کردند و دستگیر شدیم.

 ///

با پاسخ‌های این سارق، سوالات بسیاری در ذهنم مطرح شد که برای یافتن پاسخ این سوالات به سراغ سرگرد «بابک نمک شناس» معاون اجتماعی پلیس آگاهی تهران بزرگ رفتم. او می‌گوید: برخی از سارقین حرفه‌ای با حرف‌های فریبنده نوجوانان و جوانان را در کار خطای خود همراه می‌کنند. یکی از این تبلیغات فریبنده این است که با چند تا دزدی، یک شبه پولدار می‌شوی.
 
وی خاطرنشان می‌کند: مردم در برابر انجام سرقت باید هوشیار باشند و زمینه را برای برای عمل سارقان فراهم نکنند. به عنوان مثال بسیاری از مردم پول و طلای خود را در منزل نگهداری می‌کنند که این موجب افزایش انگیزه سارقان می‌شود.

///

سرهنگ نمک‌شناس در خصوص کاهش سن مجرمان نیز عنوان می‌کند: یکی از دلایل این امر، افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است. سن مجرمان متاسفانه در کشور و به خصوص در تهران که شکاف طبقاتی نمایان‌تر است، افزایش یافته است. یک نوجوان و یا جوان وقتی می‌بیند که هم سن و سال‌های او سوار ماشین‌های مدل بالا هستند، او نیز برای رسیدن به آن ماشین دست به اقدامات خلاف می‌زند.

«امان الله قرایی مقدم» جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در خصوص پایین آمدن سن مجرمان در کشور می‌گوید: دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که می‌توان به خانواده، محیط زندگی، فاصله طبقاتی و بیکاری اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: خانواده و محیطی که شخص در آن زندگی و رشد می‌کند تاثیر زیادی بر شخصیت او دارد. کسی که به صورت بد سرپرستی و تک سرپرستی زندگی می‌کند، بیشتر تحت ثاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: کسی که در محیطی آرام زندگی می‌کند و از هنجار شکنی به دور است، خود کنترل می‌شود و از کارهای خلاف دوری می‌کند.

قرایی مقدم در ادامه با تاکید بر اینکه بیکاری یکی از معضلات بزرگ جامعه امروز ما است، می‌گوید: اگر جوانان شغل داشته باشند به راه خطا کشیده نمی‌شوند ولی اگر فرد بیکار باشد با افراد خاص هم‌نشین می‌شود و به اصطلاح از قلیان و سیگار کشیدن با این افراد شروع می‌کند و به کارهای خلاف کشیده می‌شود.

وی می‌افزاید: باید در جامعه کارهایی انجام شود تا جوانان بتوانند اوقات فراغت خود را غنی کنند نه اینکه پر کنند. مسئولین برای این موضوع باید فکری کنند تا جوانان را به سمتی بکشانند که از کارهای خلاف دور شوند.
 
امیدواریم که مسئولان کشور با انجام اقدامات پیشگیرانه و مردم با رعایت توصیه‌های پلیس زمینه‌های وقوع جرم را کاهش دهند.
 
انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار