بررسی مهدویت دروغین در کتاب «آسیب‌شناسی موعودگرایی»

«آسیب‌شناسی موعودگرایی؛ با تاکید بر آسیب‌گستری مسیح‌نمایان و مهدی‌نمایان» کتابی است که برخی از دروغ‌پردازی‌‌ها و فتنه‌های اعتقادی و اجتماعی درباره موعود آخر‌الزمان را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۲۵۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ - 29July 2017
بررسی مهدویت دروغین در کتاب «آسیب‌شناسی موعودگرایی»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آسیب‌شناسی موعودگرایی؛ با تاکید بر آسیب‌گستری مسیح‌نمایان و مهدی‌نمایان» عنوان کتابی از «مهدی قند» است که در آن به مباحث مهدویت و مدعیان مهدویت پرداخته شده است.
 
این کتاب در هفت فصل شامل «موعودنمایان در تاریخ ادیان»، «مدعیان و منسوبان دروغین مهدویت در جهان اسلام»، «فتنه عباسیان و دو مهدی دروغین»، «غائله بابیان و مهدی دروغین شیرازی»، «انشعاب در بابیان و پیدایش بهائیان»، «بهائیان و تحریف ماموریت مهدی موعود» و «بهائیان و مهدویت حضرت حجت (عج)» تنظیم شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«علی‌رغم میل عمومی مردم به آسان‌گیری در شریعت، گروهی اندک نیز پیدا می‌شوند که میل به ریاضت‌کشی دارند و با غوطه خوردن در سختگیری‌های بیش از حد، احساس شخصیت دینی می‌کنند. عده‌ای از شیادان نیز هدف خود را در سازماندهی این‌گونه افراد و سوار شدن بر گرده آنان قرار می‌دهند.

بیشتر این دسته افراد، خود را نه موعود اصلی بلکه پیشقراول او می‌شمرند. دعوت آن‌ها بر ریاضت و تهذیب نفس هم در قالب آماده شدن برای ظهور موعود است. باید نسبت به این‌گونه دعوت‌های بدعت‌آمیز نیز هوشیار بود، به‌خصوص آنکه در لباس دینداری ظاهر شده و بسیار فریبنده‌اند. جهان یهود نیز شاهد این‌گونه افراد بوده است.»

در بخش «مدعیان دروغین و تطبیق نشانه‌های ظهور» آمده است: «به شور و شعف درآوردن مردم براساس تطبیق حوادث تلخ ایام بر نشانه‌های ظهور موعود، تجربه‌های ناکام زیادی را ایجاد کرده است. این شیوه، هرچند که بتدایی امیدبخش و خوش‌منظر دارد اما بستر سوءاستفاده‌هایی برای مدعیان دروغین می‌شود و سرانجام پس از برملا شدن دروغین بودن ادعاها، سرخوردگی‌های فراوان را به دنبال می‌آورد.

در این فضا، عموم مدعیان دروغین، از آنجا که نمی‌توانند همه خصوصیات خود و زمانه خویش را بر پیشگویی‌های رسیده تطبیق دهند، رو به تأویل و تفسیرهای عرفانی می‌آورند. دلخوش نشدن نسبت به تطبیق‌هایی که دلیل قاطعی برای آن‌ها نیست، به‌خصوص آنکه با برخی پیشگویی‌ها نیز مغایرت داشته باشند و تنها به مدد تأویل و توجیه‌های عجیب و غریب قابل پذیرش شوند، درسی است که پدر پیر تاریخ به ما می‌دهد.»

«آسیب‌شناسی موعودگرایی؛ با تاکید بر آسیب‌گستری مسیح‌نمایان و مهدی‌نمایان» به قلم مهدی نقدی در در 232 صفحه تدویت و در‌ هزار نسخه توسط انتشارات «گوی راهی» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار