ماجرای مقابله رزمندگان با تحریم دشمن در مستند «تحریم‌شکنان»

«تحریم‌شکنان» مستندی درباره تلاش‌های رزمندگان و مهندسان ایرانی در زمان جنگ تحمیلی برای مقابله با تحریم تسلیحاتی کشورمان است.
کد خبر: ۲۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ - 30July 2017
مستنند «تحریم‌شکنان» ماجرای مقابله رزمندگان با تحریم دشمن را به تصویر کشیده استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «تحریم‌شکنان» مستندی به کارگردانی عمادالدین قانعی است که بخشی از تلاش‌های ررزمندگان و مهندسان ایرانی در زمان جنگ تحمیلی را برای مقابله با تحریم تسلیحاتی کشورمان به تصویر کشیده است.

عمادالدین قانعی کارگردان مستند «تحریم شکنان» که اثرش در قالب بسته فیلم اقتصاد مقاومتی جشنواره عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش است گفت: موضوع این مستند که پایان نامه من هم محسوب می‌شود، درباره اقتصاد مقاومتی در دفاع مقدس است. البته در ابتدا وقتی این مسئله را در دانشگاه خود مطرح کردم گفتند قبل از من هم در مورد این موضوع کارهای زیادی انجام شده است.

وی افزود: برای پیگیری تهیه و تولید این مستند به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد مراجعه کردم و آن‌ها اعلام کردند می‌توانم موضوع اقتصاد مقاومتی در دوران دفاع مقدس را دستمایه ساخت مستند خود قرار بدهم.

این مستندساز ادامه داد: برای تهیه تصاویر آرشیوی برای ساخت این مستند سختی‌های فراوانی را تحمل کردم تن‌ها در یک مرحله حدود چهار هزار عکس از دوران دفاع مقدس را بررسی کردم تا عکس‌ها و سوژه‌های مورد نیاز خود را پیدا کنم. در حقیقت مدت چهار ماه برای جمع آوری آرشیو مناسب وقت گذاشتم.

وی اضافه کرد: ساخت مستند «تحریم شکنان» شش ماه به طول انجامید که تدوین آن را هم یک ماه زمان برد، همکارم مصطفی ملاحسنی انجام داد، در نهایت این مستند قبل از پایان سال ۹۵ آماده نمایش شد.

این کارگردان یادآور شد: در مسیر ساخت این مستند با مشکل خاصی روبرو نبودم تن‌ها مسئله‌ای که کار تولید مستند را کُند کرده بود عدم همکاری نهادهای مختلف برای در اختیار قراردادن آرشیوهای دوران دفاع مقدس بود؛ البته مدیرکل صدا و سیمای استان یزد استاد راهنمای من بود و کمک فراوانی به منظور در اختیار قرار دادن آرشیو کرد.

قانعی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اگر دولت واقعا قصد کمک به تولید داخلی داشته باشد و بخواهد برای مردم و کشور کاری را انجام بدهد، باید نتایج آن را مشاهده کنیم؛ به طور مثال توافقنامه برجام چه کاری برای مردم کشور کرده، هیچ کاری نکرده است. درحالی که در دوران دفاع مقدس هم اقتصاد مردم به خوبی جریان داشت و هم عرصه و صحنه جنگ به خوبی اداره می‌شد.

وی تصریح کرد: هرچه نگاه دولت به سمت مردم و نخبگان جامعه باشد موفق‌تر از زمانی خواهد بود که نگاهش به بیرون از مرز‌ها باشد البته همه دولت‌ها باید به این موضوع توجه و آن را در دستور کار خود قرار بدهند.

این مستندساز در ادامه سخنانش بیان کرد: فیلمسازان و هنرمندان هم نقش بسیار مهمی می‌توانند در حمایت از تولید داخلی و توجه مردم و دولت به این مسئله داشته باشند، چرا که اقتصاد مقاومتی در سخنان رهبری هم آمده است و جای کار فراوانی در کشور دارد.

قانعی ادامه داد: به طور مثال در دوران دفاع مقدس موضوع و سوژه‌های بسیاری با محوریت اقتصاد مقاومتی داریم که می‌توان فیلم‌ها و مستندهای زیادی درباره آن‌ها تهیه و تولید کرد.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: در حال حاضر دو مستند دیگر را برای تولید مدنظر دارم که یکی از آن‌ها درباره دو شهید است و دیگری درباره فردی به نام ابوطالب یزدی است که در سال ۱۳۲۴ توسط عربستان سعودی گردن زده شده است، عنوان اولیه این مستند «شهید منا» است.

گفتنی است علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.
 
منبع: خبرگزاری دانشجو
نظر شما
پربیننده ها