نگاهی به فعالیت سیاسی رهبر شیعیان عربستان شیخ نمر النمر

نهم جولای سال ۲۰۱۲ میلادی بود که «شیخ نمر آل‌نمر»، روحانی برجسته شیعی پس از تعقیب و حمله مسلحانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به خودرویی که در آن قرار داشت و او را به منزلش می‌برد، مورد بازداشت قرار گرفت.
کد خبر: ۲۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ - 12August 2014

نگاهی به فعالیت سیاسی رهبر شیعیان عربستان شیخ نمر النمر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، شیخ "نمر باقر النمر" یکی از روحانیون برجسته شیعیان عربستان است که در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر "العوامیه" در استان القطیف و در شرق عربستان چشم به جهان گشود.
 
وی در یک خانواده مذهبی اهل علم که علمایی همچون  "آیتالله شیخ محمدبن ناصر النمر" از چهرههای شاخص آن بود به دنیا آمد.
 
شیخ نمر النمر تحصیلات مقدماتی خود را در شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، جهت تکمیل تحصیلات حوزوی خود به ایران مهاجرت کرده در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) که در همان سال توسط آیتالله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود حضور یافت.
 
وی دوره کتابهای اصولی همچون "اصول" المظفر، "رسائل" شیخ انصاری و "کفایة" آخوند خراسانی را گذرانده و در علم فقه نیز "مکاسب" شیخ انصاری، "اللمعة الدمشقیه" نوشته شهید اول، "جامع المدارک" خوانساری و "مستمسک العروة الوثقى" سید حکیم و دیگر کتابهای فقهی را مطالعه کرد.
 
او پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، به سوریه سفر کرده در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) به ادامه تحصیل علوم دینی و حوزوی پرداخت.
 
شیخ نمر همچنین سالها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را بهعهده داشت؛ وی در حوزههای علمیه ایران و سوریه به تدریس کتابهایی همچون کتاب "اللمعة الدمشقیة"، "جامع المدارک"، "مستمسک عروة الوثقى" و "الحلقات" شهید سید محمدباقر صدر پرداخت.
 
او پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی "الإمام القائم(عج)" را در استان العوامیه تأسیس کرد و این خود سنگبنای "مرکز اسلامی" در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.
 
شیخ نمر علاوه بر فعالیتهای مذهبی معمول خود مانند خطبهسرایی و آموزش و ترویج آموزههای اسلامی بر اساس اصول شیعی، اهتمام ویژه و مداومی به حقوق سیاسی و حقوق بشر داشته و جسارت وی میان تمامی فعالان و مخالفان داخلی رژیم آلسعود بینظیر و زبانزد عام و خاص بوده است.

وی همواره بهصورت آشکار از فساد و استبداد و دیکتاتوری نظام سیاسی آلسعود انتقاد و همگان را به اصلاح و تحکیم پایههای آزادی و انتقال قدرت و نیز موافقت با تأسیس احزاب دعوت میکرد.

از جمله دیگر اقدامات شیخ نمر المنر که منجر به خشم آلسعود و بازداشت خشونتبار وی شد ترویج تحولخواهی و اصلاحطلبی و اعتراض مسالمت آمیز و مخالفت با اشکال مختلف خشونت و همچنین مبارزه با تفرقهگرایی و ترویج گرایشات مذهبی و نژادپرستی و نیز مقابله با تفرقه و دودستگی مذهبی میان اهلسنت و شیعیان از سوی او بود.

 
آیتالله شیخ نمر النمر مرد جنجال برانگیز استان الشرقیه عربستان همواره با اشاره به فساد حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار مبارزه با فاسدین و ظالمان شده است، وی همچنین خواستار مبارزه با خاندان حاکم در عربستان و بحرین شد.
 
وی به ارث بردن تاج و تخت در میان حاکمان کشورهای عربی را غیرشرعی خوانده و مشروعیت دست به دست شدن پادشاهی در عربستان را زیر سؤال برده بود، او همچنین آلسعود و آلخلیفه را پیروی انگلیس دانسته بود.
 


طی سالهای گذشته شیخ نمر بهدلیل به چالش طلبیدن نظام حاکم در عربستان و صراحت در مطرح کردن مطالب و انتقادات خود و همچنین توصیف کردن آلسعود به فساد، کفر، ظلم و موارد دیگر همواره منبع اصلی نگرانیهای آلسعود بوده است.
 
شیخ نمر برای اولین بار در سال 2006 در بازگشت از بحرین و بهدلیل مشارکت در همایش بینالمللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
 
مقامات عربستانی اعلام کرده بودند که النمر از حکومت عربستان خواسته است که به وضعیت "قبرستان بقیع" رسیدگی کرده، مذهب "تشیع" را به رسمیت شناخته و شیوههای آموزش و تدریس کنونی را تغییر داده یا لغو کند.
 
شیخ نمر النمر برای دومین بار در تاریخ 23 آگوست 2008 میلادی در شهر "القطیف" بهاتهام تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
 
نهم جولای سال 2012 میلادی بود که «شیخ نمر آلنمر»، روحانی برجسته شیعی پس از تعقیب و حمله مسلحانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به خودرویی که در آن قرار داشت و او را از به منزلش میبرد، مورد بازداشت قرار داد.
 

بهدنبال این حمله خودروی شیخ نمر به دیوار یکی از منازل برخورد میکند و خود شیخ نیز از ناحیه ران پا زخمی میشود تا پس از آن نیروهای امنیتی سعودی وی را بار دیگر بازداشت و او را در بیمارستان نیروهای امنیتی ریاض بستری کنند.
 
پس از دستگیری شیخ نمر اعتراضات مردمی زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابانها ریختند و نیروهای امنیتی رژیم سعودی بهشدت آنها را سرکوب کردند، بهگونهای که تنها در روز اول بازداشت سه نفر از معترضان کشته شدند.
 
با این حال اعتراض گروههای مختلف مخالف حکومت ادامه پیدا کرد و آنها به رژیم سعودی نسبت به هرگونه آزار و اذیت شیخ نمر هشدار دادند.
 
یک گروه هکر بهنام «مجاهدون الاحرار» پایگاههای اینترنتی پلیس منطقه «الشرقیه»، دادستانی «الباحه» و شورای شهر در استان «الدقیق» عربستان را در اعتراض به بازداشت و احتمال حکم اعدام شیخ نمر هک کردند.
 
این روحانی شیعه سرشناس عربستانی ازسوی رژیم سعودی به اتهاماتی از قبیل «فتنه انگیزی» و «دعوت به برهم زدن وحدت ملی» متهم است، به همین دلیل دادگاه ویژه کیفری ریاض در 26 مارس سال جاری میلادی رسیدگی به پرونده وی را آغاز کرد درحالی که وی امکان ایستادن روی پا را نداشت و با صندلی چرخدار در دادگاه حاضر شده بود.
 
دادستان سعودی در همان اولین جلسه محاکمه این روحانی شیعه خواستار اجرای اشد مجازات یعنی «اقامه حد محاربه» یا «قتل تعزیری» علیه وی شد. بهگفته فعالان سیاسی، اتهامات سیاسی زیادی در پرونده شیخ النمر دیده میشود.
 
این فعالان سیاسی میگویند، شیخ نمر همچنین با اتهاماتی نظیر «تحریک برای تخریب اموال دولتی»، «دخالت در امور بحرین» و «تحریک به ارتکاب جرایم تروریستی در این کشور» مواجه است. در حالیکه فعالان محلی و خانواده این روحانی سرشناس شیعه عربستانی میگویند، شیخ نمر تنها از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت کرده و خود را از هرگونه مخالفت شدید با حکومت دور نگه داشته است.
 
پس از آن اخباری در برخی از منابع خبری سعودی منتشر شد، مبنی بر اینکه دستگاه قضایی عربستان این روحانی شیعه را به محاربه متهم کرده و دادستانی این کشور برای وی تقاضای حکم اعدام کرده که با اعتراضهای شدید مردمی در منطقه الشرقیه مواجه شد.
 
از آن رو که مقامات قضایی عربستان امروز حکم شیخ نمر النمر را اعلام خواهند کرد و دادستانی این کشور بر درخواست حکم اعدام برای این روحانی مبارز شیعه اصرار دارد تعداد بسیار زیادی از شخصیتهای سیاسی و گروههای حقوق بشری مختلف واکنش نشان داده و نسبت به صدور حکم اعداد برای شیخ نمر النمر هشدار دادند.
 
در همین راستا منابع نزدیک به آیت الله سیستانی  از مراجع بزرگ عراق اعلام کردند که آیت الله سیستانی با ارسال نامهای به فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق از وی خواسته است تا برای جلوگیری کردن از اعدام شیخ نمر النمر از طریق مقامات عربستانی وارد عمل شود.
 
همچنین این منابع طی گفتگو با روزنامه اماراتی "ارم" بدون ذکر جزئیات، تاکید کردهاند که این نامه در لابلای خود هشدار بزرگی برای عربستان دارد.
 
این منابع توضیح دادند که فؤاد معصوم به نامه آیت الله سیستانی پاسخ داده و تاکید کرده است که در این خصوص با مقامات سعودی در ارتباط خواهد بود.
 
مردم شهر العوامیه نیز برای اعلام همبستگی خود با آیت الله نمر و اعتراض خود به بازداشت و اتهامات واهی وارده به وی در میدان الکرامه این شهر تجمع کردند.
 
آنها همچنین تصاویر این روحانی بارز را در دست داشتند و پلاکارهایی را برای تاکید بر همبستگی با وی با خود حمل می کردند.
 
در این تجمع که با وجود تدابیر امنیتی رژیم سعودی در منطقه العوامیه برگزار شد، زنان و کودکان شهر العوامیه نیز شرکت داشتند.
 
نظر شما
پربیننده ها