کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تشدید تحریم‌ها واکنشی بر قدرتمندتر شدن ایران در منطقه است/ فعالیت موشکی ایران با قوت ادامه می‌یابد

امیرعلی ابوالفتح با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها واکنشی به قدرتمندتر شدن ایران در منطقه است، گفت:‌ مهم‌ترین هدف تحریم‌های گسترده جدید از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، حفظ فشار بر این کشور پس از برجام است.
کد خبر: ۲۵۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ - 31July 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس: سه‌شنبه سوم مرداد ماه مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رأی موافق و فقط 3 رأی مخالف، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» را تصویب کردند. این طرح نسخه اصلاح‌‌شده طرحى است که پیش از این با هدف تحریم ایران و روسیه در سنا تصویب شده بود. این تحریم‌ها سه حوزه حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و برنامه موشکی را شامل می‌شوند.
 
بر اساس این طرح افراد و نهادهایی که متهم به نقض حقوق بشر، نقض فروش سلاح‌های سنگین به ایران، دست داشتن در برهم‌زدن ثبات منطقه و توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی هستند، در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار خواهند گرفت.
 
روز پنجشنبه ششم مرداد ماه نیز با ادامه رأی‌گیری درباره این طرح، سنای آمریکا از طرح تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی حمایت کرده و با 98 رأی مثبت و 2 رأی منفی آن را تصویب کرد. مصوبه سنا به کاخ سفید فرستاده می‌شود تا اینکه رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند تا به قانون تبدیل شود یا اینکه آن را وتو کند.
 
در همین خصوص امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قابل پیش‌بینی بود؛ معلوم بود که آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام جهت تشدید و تمدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به رویکرد تحریم‌های غیرهسته‌ای روی بیاورند تا فشارهای غیر هسته‌ای را به بهانه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی علیه ایران افزایش دهند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها به خاطر برجام نمی‌توانند تحریم‌های برداشته شده و یا تعلیق شده را مجددا به حالت اجرا در بیاورند، افزود: تحریم‌های اخیر آمریکا مبنی بر اشخاص است و به لیست تحریم‌هایی که از قبل بوده، افراد حقیقی و حقوقی به آن اضافه شده است.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ایران چه راهکارهایی برای مقابله با این تحریم‌ها خواهد داشت، گفت: اگر ما بپذیریم که آمریکایی‌ها در فضای غیر هسته‌ای ایران را تحت فشار قرار می‌دهند، ایران هم باید در فضای غیرهسته‌ای واکنش نشان دهد. نباید اینطور تصور شود که ایران در قبال فشارهای غیر هسته‌ای بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را تغییر بدهد؛ به گونه‌ای که اثباتی بر ادعای عدم پایبندی ایران به برجام باشد.
 
تشدید تحریم‌ها واکنشی بر قدرتمندتر شدن ایران در منطقه است/ نقش لابی‌های سعودی و صهیونیستی 
وی در ادامه با بیان اینکه ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا ابزارهای متعددی در اختیار دارد، افزود: فعالیت موشکی ایران با قوت ادامه پیدا می‌کند. ایران نه‌تنها آزمایش موشکی خود را متوقف نکرده‌‎است، بلکه موشک‌های تولیده شده وارد مرحله عملیاتی شده است. شلیک موشک به مواضع تروریست‌های داعش به دیرالزور نشان داد که ایران مرحله آزمایش موشک را پشت سرگذاشته است.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حضور مستشاری و موثر ایران در تحولات منطقه‌ای در مقابله با تروریست‌ها از موفقیت‌های دیگر ایران است. ابزارهای اقتصادی هم وجود دارد که ایران می‌تواند به تجارت خارجی‌اش تنوع بخشد، سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند و بازار مناسب‌تری برای کشورهای اروپایی داشته باشد که این اقدامات بهبود اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد و می‌تواند پاسخ‌هایی برای مقابله با این تحریم‌ها باشد.
 
وی با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها واکنشی بر قدرتمندتر شدن ایران در منطقه است، افزود: عراقچی اخیرا اصطلاحی تحت عنوان نقض فاحش و غیرفاحش برجام استفاده کرده که پیش از این نقض روح و نقض متن برجام را داشتیم. قبلا تاکید می‌شد آمریکایی‌ها روح برجام را نقض کرده‌اند، اما متن برجام را نقض نکرده‌اند. همین ادعا متقلابلا از جانب آمریکایی‌ها مطرح می‌شد.
 
ابوالفتح گفت: به نظر می‌رسد ایران وارد یک مرحله‌ای شده است که مسئولان باید بین آن چیزی که انجام داده‌اند و آنچه که ایران را ملزم به خروج از برجام می‌کند، تفاوت قائل باشند. بدعهدی‌ها، مانع تراشی‌ها نقض روح و متن برجام عباراتی است که مقامات به کار می‌برند. هنوز اتفاق نهایی رخ نداده است که ایران اعلام کند که چون نقض از سوی آمریکایی‌ها فاحش بوده و غیر فاحش بوده ایران نیز خارج شود.

وی در ادامه افزود: اگر نظام به این جمع بندی برسد که نقض فاحش وجود دارد، مکانیزم حل اختلافات در برجام وجود دارد که می‌تواند استفاده کند. در حال حاضر طرح اختلافات و یا ادعای نقض برجام از طرف آمریکایی‌ها که ایران مطرح کرده است در سطح معاونین است. مرحله بعدی هم این است که اگر ایران احساس کند که برجام نقض شده است، می‌تواند درخواست جلسه وزرای خارجه هفت کشور با حضور نماینده اتحادیه اروپا کند و در آن جلسه ادعای خود را مطرح کند.  اگر از آن هشت نماینده پنج نفر به نفع ایران رأی بدهند که آمریکا برجام را نقض کرده است،  ایران می‌تواند برجام را بر هم زند.
 
وی در خصوص اینکه آیا لابی‌ها سعودی و صهیونیستی در اعمال تحریم‌های اخیر تاثیرگذار بوده است، گفت: تحریم‌ها علیه ایران از روز اول بوده و فضا را تغییر نداده است. امید سعودی‌ها واسرائیلی‌ها این بود که این توافق صورت نگیرد، لذا هرچه در توان داشتند دریغ نکردند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار