یادداشت/ حسین شیخ‌الاسلام

اولویت حج ابراهیمی

بسیار مغتنم است که از کنگره حج، بستر و زمینه‌ای در راستای روشنگری مسلمانانی که به اهمیت آرمان قدس واقف نیستند، بهره گرفته شود و قضیه فلسطین، ظلم رژیم صهیونیستی و ضرورت نابودی این غده سرطانی با بیان روشن و روان تبیین گردد.
کد خبر: ۲۵۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ - 31July 2017
اولویت حج ابراهیمیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسین شیخ‌الاسلام در یادداشتی نوشت:

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته خود با مسئولان و دست‌اندرکاران حج امسال، به نکته‌ای ناب در باب بهره‌گیری از موسم حج ابراهیمی برای بیان مواضع امت اسلامی در خصوص «مسجدالاقصی» و حضور شرارت‌آمیز آمریکا در منطقه اشاره کرده و از آن به عنوان «بهترین فرصت» به منظور تبیین جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی یاد کردند. لذا برای بهره‌برداری از فرصت پیش‌رو در جهت تشریح اهمیت مسئله فلسطین در این کنگره عظیم، توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.

1. آنچه در خصوص مسجدالاقصی و فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام مطرح است، فراتر از معنای عمومی یاری مظلومین و پشتیبانی از مسلمانان تحت ظلم و ستم صهیونیست‌هاست. در آموزه‌های اسلامی، دستگیری از هر مسلمانی که فریاد تظلم سر دهد، واجب بوده و زمان و مکان نمی‌شناسد ولی نصرت مؤمنان رانده شده از سرزمین فلسطین، به جهت قداست مسجدالاقصی از اهمیت دو چندانی برخوردار است. در آیه اول سوره مبارکه «اسراء»، تصریح شده است که پیامبر اعظم(ص) در شب معراج در مسجدالحرام بودند، اما برای سیر معنوی در ملکوت آسمان‌ها به مسجدالاقصی منتقل شده و از آنجا به معراج رفتند. یعنی مسجدالاقصی از خاصیتی برخوردار است که یکی از نقاط عطف پیامبر اسلام از آن نقطه آغاز شد؛ علاوه بر اینکه با تصریح قرآن کریم (الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَه)، اطراف آن که همان سرزمین‌های اشغالی فعلی است، مبارک و مقدس است. بنابراین، دیدگاه مسلمانان درباره مسجدالاقصی، ورای مسئله فلسطین و دفاع از مظلومین در برابر مستکبرین است و به ریشه‌های اعتقادی آنان باز می‌گردد که فراتر از استکبارستیزی، به اعتقاد پولادین امت اسلام در حمایت از قدس در قالب یک باور دینی و مسئولیت انسانی منجر شده است.

از طرف دیگر، بدخواهان جهان اسلام با درک پتانسیل عظیم قدس شریف برای پوشاندن گسل‌های قومی – مذهبی و ایجاد وحدت در میان مسلمانان، کوشیدند که آن را عامل تفرقه و چند دستگی معرفی کنند و این‌گونه تبلیغ کردند که اگر مسلمانان خواهان صلح و آرامش هستند، باید در مورد فلسطین کوتاه بیایند. با خیانت برخی از کشورهای قرون وسطایی منطقه مانند عربستان سعودی، این توطئه قوت بیشتری گرفت، در حالی که واقعیت جهان اسلام چیز دیگری است. گرچه مسلمانان کشورهای تحت حاکمیت دولت‌های وابسته نمی‌توانند آن‌گونه که باید، درباره آرمان فلسطین اظهار نظر و اتخاذ موضع کنند ولی وقتی‌که پای دفاع از قدس به میان می‌آید، آتش‌فشان خشم آن‌ها فوران کرده و پیام روشنی به اشغالگران می‌دهند. با عنایت به همین مسئله باید گفت که قبله اول مسلمانان از بیشترین ظرفیت برای وحدت امت اسلامی در مقابل حجم انبوه توطئه‌ها برخوردار است و خلق امواج تروریستی - تکفیری منطقه‌ای در جهت امحای متوهمانه این ظرفیت به شمار می‌آید.

2. رژیم جعلی صهیونیستی روز به روز در حال ضعیف شدن است و خود آن‌ها و حامیانشان بهتر از هر کس دیگری به قرار گرفتن در سراشیبی سقوط واقف‌اند؛ همچنان که در گزارش محرمانه سازمان جاسوسی سیا که در سال 94 منتشر شد، درباره بقای رژیم صهیونیستی پس از 20 سال آینده ابراز شک و تردید شده بود. سردمداران رژیم صهیونیستی در ابتدای اشغالگری خود، رؤیای تحقق تئوری «از نیل تا فرات» را در سر می‌پروراند و تا سال 1982 میلادی، زمانی که به بیروت حمله کردند، به غصب سرزمین‌های مسلمانان امیدوار بودند. با ظهور جنش مقاومت اسلامی لبنان، این روند متوقف شد و صهیونیست‌هایی که قرار بود از یک‌سو به نیل و از سوی دیگر به فرات برسند، با خفت و خواری از بیروت، صیدا و جنوب لبنان گریختند و حتی مجبور شدند که در سال 2005 از غزه هم عقب‌نشینی کنند. خواری، زبونی و ضعف صهیونیست‌ها به جایی رسیده که در حال حاضر برای در امان ماندن از ضربات مقاومت مردمی، به دور خود حصار کشیده و خود را زندانی کرده‌اند. اسرائیلی که قرار بود بزرگ و بزرگ‌تر شود، در عوض کوچک و کوچک‌تر شد که مفهوم آن، چیزی جز بدحالی و اغمای رو به مرگ صهیونیست‌ها نیست.

بر همین اساس، خودزنی اشغالگران قدس در ایجاد گیت‌های مخصوص برای ورود نمازگزاران به صحن مسجدالاقصی پس از عملیات مسلحانه مجاهدین فلسطینی در صحن قدس، با آگاهی از ضعف سیستماتیک آن‌ها در تأمین امنیت صورت گرفت تا بلکه با این شیوه، از شتاب اضمحلال خود بکاهند ولی شاهد بودیم که همه مسلمانان دنیا با حضور در مراسم «جمعه خشم» به صحنه آمدند و فشار سنگینی بر صهیونیست‌ها وارد آوردند که منجر به عقب‌نشینی فضاحت‌بار آن‌ها و برچیدن تجهیزات امنیتی شد. نکته مهم در این خصوص این است که وحدت مردم برای تحت فشار قرار دادن غاصبان صهیونیست، همان روشی است که مدنظر معمار کبیر انقلاب(ره) بود و بر مبنای آن، روز جهانی قدس را تعیین کردند.

3. بسیار مغتنم است که از کنگره عظیم حجاج در بیت‌الله الحرام و مدینه منوره، بستر و زمینه‌ای در راستای روشنگری مردم دنیا و مسلمانانی که به اهمیت آرمان قدس واقف نیستند، بهره گرفته شود و قضیه فلسطین، ظلم رژیم صهیونیستی و ضرورت نابودی این غده سرطانی با بیان روشن و روان تبیین گردد. با فروپاشی قلعه داعش در موصل و کم‌رمق شدن آن‌ها در سوریه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نگرانی این هستند که فلسطین بار دیگر در صدر اولویت‌های مسلمانان قرار گیرد و هیچ موقعیتی بهتر از حج وجود ندارد که صدای مظلومیت فلسطینی‌ها به گوش همگان رسانده شود و مسجدالاقصی دوباره به دغدغه اصلی همه مسلمانان جهان تبدیل شود.

اگر این حرکت به درستی صورت گیرد، به خشم مقدس مسلمانان و احیای سنت برائت از قدرت‌های استکباری منتهی خواهد گشت؛ همان‌گونه که مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان در امتداد خط برائت شکل گرفتند و معادلات جدیدی را در برابر دشمن ایجاد کردند. به تعبیر امام راحل(ره) به مناسبت حج خونین سال 67؛ «آری، فلسطین، راه گم کرده خود را از راه برائت ما یافت و دیدیم که در این مبارزه چطور حصار‌های آهنین فروریخت و چگونه خون بر شمشیر و ایمان بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد؛ و چطور خواب بنی‌اسرائیل در تصرف از نیل تا فرات آشفته گشت، و دوباره کوکب دریه فلسطین از شجره مبارکه لاشرقیه و لاغربیه ما برافروخت.»
 
منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار