عضو جمعیت «الوفاق» بحرین:

حمایت از قدس در اولویت است/ آل‌ خلیفه مسئول هر اتفاق احتمالی برای شیخ عیسی قاسم است

شیخ «محمد خجسته» با اشاره به وخامت وضعیت جسمانی شیخ عیسی قاسم گفت: رژیم آل خلیفه مسئول هرگونه اتفاق احتمالی برای رهبر عالی شیعیان بحرین است.
کد خبر: ۲۵۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ - 31July 2017
حمایت از قدس در اولویت است/ آل‌ خلیفه مسئول هر اتفاق احتمالی برای شیخ عیسی قاسم استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌خلیفه از آنها سلب کرده بود قیام کردند. در طول تمام روزها، ماه‌ها و سال‌هایی که از قیام مردمی در بحرین سپری می‌شود، انقلابیون هیچگاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند.

این درحالی است که در این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌های قرون‌وسطایی، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند.

علت و یا علت‌های تشدید فشارهای رژیم آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی را می‌توان به نوعی در موفقیت انقلاب این کشور جستجو کرد. بدون شک اگر انقلاب مردمی در بحرین، با ضعف و سستی مواجه بود، آل‌خلیفه برای مقابله با آن به اتخاذ چنین تدابیر سختگیرانه‌ای مبادرت نمی‌ورزید.

بنابراین، تداوم انقلاب بحرین به صورت مسالمت‌آمیز طی سال‌های گذشته موجب شده تا نوعی ترس و وحشت در صفوف خاندان آل‌خلیفه رخنه کند؛ وحشتی که اکنون نتیجه آن به تشدید فشارها علیه انقلابیون منتهی شده است. آل‌خلیفه از این طریق به دنبال آن است تا از گسترده‌تر شدن بیش از پیش دامنه انقلاب مردمی در بحرین ممانعت به عمل آورد.

در همین ارتباط گفتگویی را با «شیخ محمد خجسته» عضو جمعیت الوفاق بحرین انجام داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

از زمانی که رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را در اقامت اجباری قرار داده است، خبری از وی در دست نیست. آیا تاکنون خبر خاصی از آخرین وضعیت وی و همچنین اوضاع جسمانی‌اش منتشر شده است؟ آیا امکان ملاقات نزدیکان شیخ با وی وجود دارد؟

همانگونه که اشاره کردید شیخ عیسی قاسم همچنان تحت اقامت اجباری به سر می برد. رژیم آل خلیفه اجازه ملاقات با شیخ عیسی را به کسی نمی دهد. در این میان، تنها نزدیکان و بستگان درجه یک شیخ عیسی می توانند با وی ملاقات داشته باشند. البته ناگفته نماند که ملاقات بستگان درجه یک با شیخ عیسی نیز به سختی و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی انجام می شود. به هیچ وجه عموم مردم حق دیدار و ملاقات با شیخ عیسی را ندارند.

درخصوص وضعیت جسمانی شیخ عیسی نیز باید گفت که شیخ عیسی مدت هاست از مشکلات قلبی رنج می برد. وضعیت جسمانی وی قطعا پس از اقامت اجباری وخیم تر نیز شده است و بدون شک به مداوای پزشک احتیاج دارد.

با تمامی این‌ها، آل خلیفه تاکنون به پزشکان اجازه معاینه پزشکی شیخ عیسی را نداده است. هیچ پزشکی اجازه معاینه شیخ عیسی را ندارد. همین مسأله موجب شده تا سلامتی شیخ عیسی با خطر جدی مواجه شود. ما آل خلیفه را مسئول هرگونه اتفاق احتمالی برای شیخ عیسی می دانیم.

اخیرا رژیم آل خلیفه به صورت گسترده اقدام به تخریب مساجد شیعیان در نقاط مختلف بحرین کرده است. هدف اصلی آل خلیفه از اهانت به مقدسات شیعیان در برهه کنونی را چه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعتا رژیم آل خلیفه از زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین، به مقابله مستقیم با شیعیان روی آورد. این رژیم تا کنون حدود ۳۸ مسجد شیعی توسط آل خلیفه در نقاط مختلف بحرین تخریب شده است. علاوه بر این، بسیاری از حسینیه های واقع در بحرین نیز مورد هجوم وحشیانه آل خلیفه قرار گرفته است.

تمامی این اقدامات علیه مقدسات شیعیان به منظور انتقام جویی از انقلابیون شیعه صورت می گیرد. زندانی کردن علماء و خطباء بحرینی و احضار مکرر آنها نیز در همین چارچوب انجام می شود.

شما نگاه کنید! آل خلیفه مدت مدیدی است که مانع از برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین در منطقه الدراز و در مسجد امام صادق (ع) می شود. این بدان معناست که این رژیم به دنبال ضربه زدن به شیعیان است و قصد مقابله مستقیم با آنها را دارد.

رژیم آل خلیفه طی هفته های اخیر شمار زیادی از روحانیون و فعالان سیاسی بحرینی را بازداشت کرده است. آیا تداوم سلسله بازداشت های متعمدانه می تواند تأثیری در تضعیف روحیه انقلابیون بحرینی داشته باشد؟

آل خلیفه دچار توهم شده است. آل خلیفه گمان می کند که سلسله اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه آن از جمله بازداشت علماء و احضار خطباء و ... در انقلابیون تأثیر می گذارد و صدای آنها را خاموش می کند.

اگر ملت بحرین قصد عقب نشینی از انقلاب خود را داشت،  زمانی عقب نشینی می کرد که ارتش های «سپر جزیره» و در رأس آنها ارتش عربستان سعودی وارد بحرین شدند. با این حال، ملت بحرین در آن برهه نه تنها عقب نشینی نکردند، بلکه سینه های خود را در برابر گلوله های جنگی ارتش های بحرین، عربستان و امارات قرار دادند.

البته حرکت مردم بحرین در جریان این انقلاب ممکن است دچار  افت و خیز شود اما بدون شک هیچگونه عقب نشینی وجود نخواهد داشت.

پس از سلسله اقدامات سرکوبگرانه صهیونیستها علیه مقدسات فلسطینیان در قدس اشغالی، مردم بحرین یکصدا علیه تل آویو تظاهرات برگزار کردند. دیدگاه شما درباره تعلق خاطر مردم بحرین و انقلابیون این کشور به ملت فلسطین چیست؟

مسأله فلسطین برای ملت بحرین، مسأله اصلی جهان اسلام محسوب می شود. هرچند که در منطقه مشکلات و درگیری های فراوانی وجود دارد اما ما هیچگاه مسأله فلسطین را فراموش نخواهیم کرد و همواره به آن به چشم مهمترین مسأله جهان اسلام و عرب می نگریم. قدس اشغالی همواره در ذهن و فکر ملت بحرین وجود داشته و خواهد داشت.

ملت بحرین با وجود تمامی سختی‌ها و آلامی که با آن مواجه است، اما همچنان خود را ملزم به حمایت از قدس اشغالی می داند. ملت بحرین هیچگاه از حمایت مسأله فلسطین عقب نشینی نمی کند. بحرینی ها در هر مرحله از انقلاب خود مسأله فلسطین را فراموش نخواهند کرد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار