تنش در روابط مسكو–واشنگتن ركورد زد؛

اخراج 755 دیپلمات آمريکايی از روسیه

رئيس‌جمهور روسيه تحريم‌های آمريكا را با دستور اخراج 755 ديپلمات آمريكايی از کشورش پاسخ داد.
کد خبر: ۲۵۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ - 01August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رئيس‌جمهور روسيه تحريم‌های آمريكا را با دستور اخراج 755 ديپلمات آمريكايی از كشورش پاسخ داد. سخنگوی كاخ كرملين هم با گفتن اينكه هنوز زمان واكنش روسيه به تحريم‌های آمريكا فرا نرسيده، نشان داد روسيه قصد دارد عكس‌العملی به مراتب تند‌تر از اخراج ديپلمات‌های آمريكايی نشان دهد.

ولاديمير پوتين يك‌شنبه شب رسماً اعلام كرد امريكا بايد 755 نفر از عناصر ديپلماتيك خود در روسيه را خارج كند و تأكيد كرد كه عكس‌العمل كشورش به تحريم‌هاي اخير امريكا محدود به اخراج ديپلمات‌ها نخواهد بود. اخراج اين تعداد ديپلمات امريكايي از روسيه از سال 1986 بي‌سابقه است و تصاعد تنش در روابط دو طرف طي 27 سال بعد از جنگ سرد، هيچ‌گاه تا اين اندازه نبوده است. امريكا هزار و210 ديپلمات در روسيه دارد، ولي پوتين دستور داده كه تا روز يكم سپتامبر2017 (9 شهريور96) تعداد ديپلمات‌هاي امريكايي بايد به عدد 455 نفر، يعني تعداد ديپلمات‌هاي روسيه در امريكا كاهش پيدا كند. پوتين در توضيح اين تصميم به «وستي‌تي‌وي» گفته است: «من چنين تصميمي را در اين زمان گرفتم تا نشان دهيم كه نمي‌خواهيم اقدامات امريكا را بي‌پاسخ بگذاريم.»

پوتين در گفت‌و‌گوي خود با وستي‌تي‌وي در اشاره به ديپلمات‌هاي امريكايي از عبارت «چمدان‌ها را ببندند» استفاده كرد تا شدت خشم خود را از تحريم‌هاي اخير امريكا كه همزمان در يك طرح با تحريم‌هاي ايران و كره‌شمالي تصويب شده، نشان دهد. پوتين گفته است: «ما مدت‌زمان زيادي صبر كرديم شايد چيزي به سمت بهتر شدن تغيير كند. ما اميدوار بوديم تغييري رخ دهد، ولي از هر زاويه‌اي كه ارزيابي مي‌كنيم، اگر تغييري هم اتفاق بيفتد، به اين زودي‌ها نخواهد بود.» رئيس‌جمهور روسيه ادامه داد: «بيش از هزار كارمند، ديپلمات و كارمند فني تا به امروز در روسيه كار كرده‌اند. 755 نفر از آنها بايد فعاليت‌هايشان را متوقف كنند.» آنگونه كه سخنگوي كرملين گفته، امريكا در اينكه كدام يك از ديپلمات‌هايش را از روسيه بيرون ببرد، مختار است و شهروندان روس هم که براي سفارت امريکا کار مي‌کنند، مي‌توانند جزو اين ۷۵۵ پرسنل اخراجي باشند.

تصاعد بحران

مقام‌هاي روس مي‌گويند كه عكس‌العمل كشورشان به طرح تحريم‌هاي روسيه، ايران و كره‌شمالي در همين حد باقي نخواهد ماند. ديميتري پسکوف، سخنگوي کاخ کرملين ديروز اعلام کرد كه روسيه اين حق را براي خود قائل است که اقدامات تنبيهي بيشتري عليه امريکا صورت دهد، اما رئيس‌جمهور روسيه معتقد است هنوز زمان واکنش ما به تحريم‌هاي امريکا فرا نرسيده است. پسكوف اقدامات امريكا عليه روسيه را «شيزوفرني سياسي» توصيف كرده و گفته كه واشنگتن بايد دست از اين شيزوفرني سياسي بردارد. سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه هم در گفت‌و‌گو با برنامه «اين هفته» شبکه «اي‌بي‌سي» در خصوص اقدامات بيشتر عليه امريكا گفت: «اگر امريکا تصميم بگيرد بيش از اين به سوي بدتر کردن اوضاع پيش برود، ما پاسخ يا به نوعي جواب آنها را مي‌دهيم. ما بازتاب اين عمل را به آنها بازمي‌گردانيم.

ما انتقام خواهيم گرفت، اما نکته کلي من اين است که اين کارها را انجام ندهيد. اين به ضرر منافع امريکاست.» امريكا در نخستين واكنش به اخراج ديپلمات‌هاي خود، آن را يک اقدام «نامطلوب» و «تأسف‌برانگيز» خوانده و وزارت خارجه امريکا گفته كه پيامدهاي اقدام  روسيه و نحوه پاسخگويي به آن را بررسي مي‌کند. مايک پنس، معاون رئيس‌جمهور امريکا هم به شبکه فاکس‌نيوز گفت که دونالد ترامپ تأکيد کرده خيلي زود طرح تحريم‌هاي کنگره عليه روسيه را امضا خواهد کرد. پنس که به استوني سفر کرده به خبرنگاران گفت: «من و آقاي رئيس‌جمهور خيلي اميدوار هستيم که رفتار متفاوتي از دولت روسيه در آينده ببينيم، در ارتباط با اوکراين و در ارتباط با حمايت از رژيم‌هاي سرکشي مانند ايران و کره‌شمالي.» امريکا همچنان قصد دارد همزمان با رزمايش روسيه تعداد نيروهايش را در ليتواني افزايش دهد.

داليا گريبائوسکايت، رئيس‌جمهوري ليتواني گفته كه امريکا حضور نظامي خود را در داخل مرزهاي ليتواني در 14 تا 20 سپتامبر 2017 و همزمان با رزمايش نظامي روسيه- بلاروس افزايش مي‌دهد. روس‌ها نيز روز يک‌شنبه در جريان رژه بزرگداشت روز نيروي دريايي اين کشور از دو فروند از بزرگ‌ترين کشتي‌هاي اتمي خود رونمايي كردند؛ اقدامي كه به نوشته روزنامه تلگراف در ميانه افزايش تنش بين مسکو و کشورهاي اروپايي و امريکا ارسال اين پيام و يادآوري اين مسئله به بقيه جهان است که روسيه يک نيروي دريايي قدرتمندي دارد و بايد آن را در محاسبات خود در نظر بگيرند.

منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار