فراز و فرود جمعیت فدائیان اسلام در مستند «نواب»

سیدحسن یوسفی مستند «نواب» را که بر اساس زندگی شهید نواب صفوی ساخته شده است و به عملکرد جمعیت فدائیان اسلام می‌پردازد، به اتمام رساند.
کد خبر: ۲۵۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ - 01August 2017
فراز و فرود جمعیت فدائیان اسلام در مستند «نواب»به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدحسن یوسفی از اتمام تولید مستند «نواب» خبر داد و گفت: این مستند نوعی پرتره است از شهید سیدمجتبی میرلوحی که به نواب صفوی معروف است. در آن سعی شده است تا در کنار معرفی شخصیت نواب شروع و پایان جمعیت فدائیان اسلام و بررسی عملکرد آن ها نیز در روایت این مستند گنجانده شود.

وی ادامه داد: اعدام های انقلابی فدائیان و نواب نیز از مسایلی است که در این مستند به نمایش گذاشته شده است. سه فقره اعدام انقلابی جمعیت فدائیان اسلام که عبارتند از اعدام احمد کسروی که در کتاب ها و جلساتش به فعالیت علیه مذهب می پرداخت و هژیر و رزم آرا دو نخست وزیر پهلوی دوم از جمله سوژه هایی است که سعی شده در مستند «نواب» به دقت بررسی شود.

این کارگردان مستند اظهار کرد: یکی دیگر از  مسایلی که برای اولین بار در مستند «نواب» به نمایش گذاشته شده است نقش مهم شهید نواب صفوی در ملی شدن صنعت نفت است. کشته شدن رزم آرا که از مخالفین مهم ملی شدن صنعت نفت بود باعث شد که کسانی که تلاش می کردند صنعت نفت را به دست بیگانگان بسپارند از مواضع خود عقب نشینی کنند. این اقدام فدائیان اسلام تاثیر به سزایی در تسهیل روند ملی شدن صنعت نفت گذاشت.

یوسفی در پایان با اشاره به ابهامات موجود در خصوص کشته شدن رزم آرا بیان کرد: از دیگر ابهامات تاریخی پیرامون اتفاقات مربوط به فدائیان اسلام شایعه کشته شدن رزم آرا توسط شخص شاه است. برخی معتقدند شاه به خاطر ترس از قدرت پیدا کردن رزم آرا به او تیر خلاص زده است که این مسئله نیز در مستند «نواب» مورد بررسی قرار می گیرد.

مستند «نواب» به کارگردانی سید حسن یوسفی و تهیه کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و به زودی از شبکه های سیما به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار