پایگاه خبری-تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

آزادسازی رقه؛‌ ناقوس مرگ تروریست‌ها

آزادسازی رقه شاه کلید سرنگونی داعش در سوریه بوده و پاکسازی کامل این استان شرایط لازم برای پیشروی گسترده در سایر استان‌ها را فراهم خواهد کرد.
کد خبر: ۲۵۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ - 01August 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، شهر رقه مرکز استان رقه است که با وسعت بیش از هزار و 900 کیلومترمربع در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان 2013 میلادی تروریست‌های تکفیری به شهر رقه حمله و این شهر را اشغال کردند و پس از آن بخش قابل توجه و اعظم این استان در اشغال تروریست‌های داعش بوده است.

از نظر جغرافیایی این شهر بر کرانه رود فرات واقع شده و منطقه کشاورزی مهم و حیاتی به حساب می‌آید. سد الطبقه که تامین آب و برق این شهر را به عهده دارد نیز در رقه واقع شده است. شهر رقه، کانون به هم رسیدن چندین منطقه مهم به شمار می‌رود و از سوی دیگر، به دلیل قرار داشتن نزدیک عراق، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که عناصر مسلح داعش، ترددات خود میان عراق و سوریه را عمدتاً از طریق این شهر انجام می‌دهند.

پیش از به هم ریختن اوضاع در سوریه و آغاز حملات گروه‌های تروریستی مورد حمایت طرف‌های بیگانه به مناطق مختلف این کشور، شهر رقه، ششمین شهر بزرگ این کشور به شمار می‌رفت. بر اساس آمار اعلام شده در سال 2004، شمار ساکنان این شهر به 220 هزار نفر می‌رسید؛ اما با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، کوچ مردم به این شهر آغاز شد تا تعداد ساکنان آن به 800 هزار نفر برسد. اما پس از اشغال این شهر توسط داعش، آمار دقیقی از شمار ساکنان این شهر در دست نیست. اکثر ساکنان این شهر از اهل سنت، شماری از جمعیت آن مسیحی و تعدادی نیز کرد بودند. کردها عمدتاً در روستاهای رقه زندگی می‌کردند.

رقه مرکز خلافت خودخوانده داعش محسوب می‌شود و از زمانی که این گروه تروریستی اعلام خلافت کرد، مردم را به سفر و زندگی در مناطق خلافت فراخواند و خانواده‌هایی را که به سوریه سفر کرده بودند در رقه اسکان داد. رقه از این جهت اهمیت دارد که با سه استان راهبردی دیرالزور، حسکه و حلب همسایه بوده و این نکته نشان دهنده اهمیت پاکسازی استان رقه است. استان 19 هزار کیلومتر مربعی رقه بخشی معادل 20 تا 25 درصد تصرفات داعش در کل سرزمین شامات به حساب می‌آید و عمده تجهیزات راهبردی تروریست‌های تکفیری در این استان مستقر شده است.

ارتش سوریه طی عملیات‌هایی که اخیراً انجام داده توانسته به 30 کیلومتری رقه برسد. به نوشته روزنامه لبنانی الدیار، طبق آخرین اطلاعات و به نقل از برخی فعالان در سوریه، ارتش این کشور وارد شهر السخنه، بزرگ‌ترین پایگاه داعش در حومه حمص شده که دروازه‌ ورود به دیر الزور محسوب می‌شود و نیروهای این ارتش خود را به دیرالزور رسانده‌اند. یک فرمانده میدانی سوری مطرح کرده که مسئله آزادسازی رقه به تعیین زمان حمله به این شهر ارتباط دارد. این فرمانده میدانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که در صورت تعیین زمان حمله، ارتش سوریه می‌تواند رقه را طی پنج ساعت از دست تروریست‌ها آزاد کند.

این فرمانده نبردهای ارتش سوریه در ریف جنوب غربی رقه را سه مرحله‌ای بیان کرده که مرحله نخست از فرودگاه کویرس آغاز شد و ارتش طی آن موفق شد دیرحافر و مسکنه را پس بگیرد که در مرزهای استان‌های حلب و رقه قرار دارد و 2 مرکز مهم داعش بود. پس از آن ارتش موفق شد وارد ریف جنوب غربی رقه شود و کنترل روستاهای دبسی عفنان و دبسی فرج و چند روستای دیگر را به دست گیرد. مرحله دوم به سمت جنوب شرق آغاز شد و ارتش توانست بر شهر باستانی الرصافه و صدها چاه نفتی و گازی این منطقه تسلط یابد و امنیت جاده الرصافه-اثریا را تأمین کند؛ جاده‌ای که استان رقه را به استان‌های حلب و حمص وصل می‌کند. وی مطرح کرده که مرحله سوم در حال حاضر ادامه دارد و ارتش موفق شده به منطقه‌ای برسد که در 10 کیلومتری رود فرات و 30 کیلومتری شهر رقه قرار دارد. ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان در درگیری‌هایی که برای آزاد سازی این مناطق با گروه تروریستی داعش داشتند موفق شدند تعداد قابل توجهی از تروریست ها را به هلاکت برسانند.

از طرفی دیگر آزادسازی این منطقه با چالش‌هایی همراه است. حضور نیروهای کرد و عرب در کنار هم در نبرد آزادسازی رقه یکی از چالش‌های نظام سوریه برای عملیات آزادسازی این منطقه محسوب می‌شود چرا که حضور این نیروها در کنار هم، همکاری مطلوب برای آزادسازی را تا حدی با خلل برآورده می‌سازد. از طرفی دیگر نیروهای دمکراتیک خود به تنهایی توان عملیات و بازپس‌گیری این منطقه را ندارند و برای موفقیت عملیات نیاز به حضور دیگر طرف‌ها هم هست. همچنین با توجه به اینکه رقه منطقه‌ای غیرکردی محسوب می‌شود حضور و مشارکت کردها در علمیات آزادسازی، این شائبه را ایجاد می‌کند که آنها به دنبال سهم خواهی در فردای پس از پیروزی باشند و بخواهند رقه یک منطقه خودمختار باشد یا حوزه تحت نفوذ کردها محسوب شود. دخالت دیگر کشورها همچون ترکیه که به دنبال کمرنگ کردن حضور کردها و پررنگ کردن نقش خود و دیگر طرف‌ها هستند نیز از دیگر چالش‌هایی است که عملیات آزادسازی رقه را با دشواری‌هایی مواجه می‌سازد.

در مجموع آزادسازی رقه شاه کلید سرنگونی داعش در سوریه بوده و پاکسازی کامل این استان شرایط لازم برای پیشروی گسترده در سایر استان‌ها را فراهم خواهد کرد. از همین رو با پیشروی و آزادی هرچه بیشتر مناطق تحت سلطه از چنگال داعش، می‌توان گفت مرگ تدریجی این گروه تروریستی در شامات روز به روز نزدیک تر و محتمل‌تر می‌شود.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار