گزارش/

نقش ايران در آزادی عراق از چنگال داعش

نقش نيروهای مردمی عراق در آزادی «موصل» از چنگال داعش موضوعی نيست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
کد خبر: ۲۵۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹ - 01August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، نيروهای مردمی عراق علی‌رغم اينکه بارها از سوی ايالات متحده آمريکا و عربستان سعودی مورد هجمه‌های تبليغاتی قرار گرفتند، به نقش‌آفرينی فعال خود در معادلات  نبرد ادامه دادند و در نهايت، طرح ايالات متحده آمريکا برای حضور بلند مدت داعش در «موصل» را نقش‌ بر‌آب کردند.

 هم اکنون آنچه منجر به ترس وواهمه حاميان فرامنطقه اي و منطقه اي داعش گرديده است، تبلور قدرت نيروهاي مردمي و مستقل در عراق است. نيروهايي که در کنار ارتش عراق جانانه جنگيدند و به حاميان داعش ( که در لباس دشمنان داعش در آمده بودند) اجازه ايفاي نقش ندادند.جمهوري اسلامي ايران، به عنوان قدرت اول منطقه ،

نقش مهمي در حمايت از نيروهاي مردمي عراق ،خصوصا در برابر هجمه هاي تبليغاتي و رسانه اي غرب و آل سعود و رژيم صهيونيستي ايفا نمود. نقش جمهوري اسلامي ايران در آزادسازي عراق از چنگال داعش موضوعي است که سياستمداران عراقي و اکثريت قريب به اتفاق تحليلگران مسائل منطقه نسبت به آن اذعان دارند. بديهي است که نيت واقعي جمهوري اسلامي ايران، ايجاد صلح و آرامش در عراق و منطقه بوده است. اين نيت ، با نيت ايالات متحده آمريکا و متحدان منطقه اي آن از جمله آل سعود در راستاي تزريق بحران امنيت در منطقه غرب آسيا در تعارض بوده است. تعارضي که همچنان ادامه خواهد داشت.

نوري المالکي معاون رئيس‌جمهور عراق در گفتگو با شبکه خبري الميادين به نکاتي در خصوص نقش پررنگ جمهوري اسلامي ايران در آزادسازي عراق از چنگال داعش اشاره کرده است.

مالکي گفت: اگر حمايت‌هاي ايران از عراق در راه مبارزه با تروريسم نبود، وضعيت بدتر از آنچه امروز مشاهده مي‌کنيم بود. ايران در اختيار ما سلاح گذاشت و ما با اين سلاح‌ها موفق شديم مقاومت کنيم. عراق با درخواست دولت اوباما مبني بر تحريم هوايي، زميني و تسليحاتي عليه سوريه مخالفت کرد.
 
وي افزود: اگر نظام سوريه به دست گروه‌هاي تروريستي سقوط مي‌کرد، بغداد و لبنان و اردن نيز سقوط مي‌کردند و نقشه سياسي منطقه با مشکل روبه‌رو مي‌شد.ما با ورود به ائتلاف عليه سوريه مخالفت کرديم.آمريکايي‌ها بايد از حاکميت عراق محافظت کنند و بار ديگر به فکر اشغالگري و تاسيس پايگاه و اعزام نيرو به عراق نيفتند.
 
مالکي با بيان اينکه سقوط موصل به دست داعش توطئه‌اي سياسي بود، گفت: آزادسازي موصل با تکيه بر فتواي مرجعيت، تشکيل نيروهاي داوطلب مردمي و بازسازي ارتش عراق محقق شد. انتخابات آينده در عراق دشوار است و ممکن است با مسائلي غافلگير کننده و دخالت‌هاي خارجي مواجه شويم.
 
آنچه از اظهارات نوري المالکي بر مي آيد اينکه بايد مراقب توطئه هاي ايالات متحده آمريکا در عراق بود. يکي از اين  توطئه ها، تلاش براي تجزيه عراق است. درست در روزهاي پاياني آزادسازي موصل از چنگال گروه تروريستي داعش، ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي طرح استقلال کردستان را کليد زدند تا بر همگان اثبات شود که واشنگتن  تل آويو از توطئه هاي خود عليه ملت عراق دست بر نمي دارند.
 
در حال حاضر، ملت عراق و نيروهاي مردمي و ارتش اين کشور بايد  دست در دست يکديگر در مقابل توطئه هاي ايالات متحده و عمال منطقه اي آن مانند رژيم اشغالگر قدس و عربستان سعودي ايستادگي کرده و مانع از تکرار روزهاي تلخ در کشور خود شوند. بديهي است که جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مسير ، همواره در کنار ملت عراق خواهد بود.
 
جمهوري اسلامي ايران در دوران سختي که بر ملت عراق  و خصوصا در دوران اشغال بخش اعظمي از اين کشور توسط داعش صورت گرفت، در کنار ملت عراق ماند و از هيچ گونه تلاشي در راستاي ايجاد صلح و ثبات و امنيت در اين کشور خودداري نکرد. در حال حاضر نيز ايران اسلامي در کنار کشور همسايه خود ايستاده تا مانع از استمرار توطئه هاي

واشنگتن و متحدانش در عراق و تزريق دوباره بحران امنيت در اين کشور شود.

منبع: رسالت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار