دریادار رستگاری عنوان کرد؛

ساخت 170 فروند شناور بومی/ انواع پیشران‌های دریایی در داخل تولید می‌شود

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به ساخت 170 فروند شناور از انواع مختلف، گفت: انواع پیشران‌ها، شفت‌ها و پروانه‌ها در داخل تولید می‌شود.
کد خبر: ۲۵۰۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱ - 01August 2017
ساخت 67 فروند شناور بومی/ انواع پیشران‌های دریایی در داخل تولید می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «امیر رستگاری» رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی، دریانوردی، بنادر و تجهیزات وابسته که در منطقه آزاد انزلی برپا شده است، اظهار داشت: کشور ما به لحاظ ژئواستراتژیکی در حساس‌ترین آبراه جهانی قرار دارد و از موقعیت ممتازی برخوردار است.

وی افزود: ایران به واسطه تسلط بر سه تنگه هرمز، مالاکا و باب المندب بر جریان انرژی تسلط دارد. همچنین به دلیل حضور در شمال اقیانوس هند محل اتصال سه قاره جهان در یک موقعیت برتر ساز قرار دارد که باید با مدیریت صحیح از این موقعیت استفاده بهینه کرد.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع عنوان کرد: امروز دانش ما در راهسازی، جاده‌سازی و بسترسازی و استفاده شبکه‌ای از ظرفیت‌ها به بلوغ رسیده است و ما می‌توانیم به عنوان مرکز کریدور شمال به جنوب، و شرق به غرب قرار بگیریم.

وی ادامه داد: امروز در حوزه صنایع دریایی موفق شده‌ایم، 170 فروند از انواع شناورهای دریایی، یدک کش‌ها، نفربرها، هاورکرافت‌ها، لندینگ کرافت‌ها و... را ساخته که آخرین آن شناور اقیانوس شناس کاوشگر دریایی خلیج فارس بود که در بهمن ماه سال گذشته وارد چرخه دریایی کشور شد.

امیر رستگاری بیان کرد: در حوزه تجهیزات امروز به خودکفایی صد در صدی رسیده‌ایم و انواع پیشران‌ها، پروانه‌ها، شفت‌ها و سایر قطعات پیچیده و اساسی را در داخل می‌سازیم و در حوزه ساخت موتورهای دیزلی، دیزل 900 اسب بخار کاملا بومی را طراحی و تولید کردیم.
 
وی افزود: وزارت دفاع حوزه دیزل را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌ها دنبال می‌کند، چرا که حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و حمل و نقل دریایی و حمل و نقل نظامی ما نیازمند دیزل است. ژنراتور 400 کیلو ولت آمپری تمام ایرانی را ساخته‌ایم و امروز کشور ما در این حوزه نیاز خارجی ندارد.

رییس سازمان صنایع دریایی گفت: امروز در حوزه سامانه‌های راداری، اپتیکی، مخابراتی و ارتباطی دارای محصولات بومی و تمام ایرانی هستیم و آمادگی داریم دستاوردهای خود را در اختیار شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی بگذاریم. ما باید به سرعت تاسیسات و خدمات کشتی سازی را در شمال کشور راه اندازی کنیم، زیرا شناورهایی که در آب‌ها در رفت و آمدند، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

وی خاطرنشان کرد: با ساخت و سازهایی که در دستور کار داریم و همچنین ظرفیت‌های علمی و استعدادی که در اینجا وجود دارد، قطعا می‌توانیم شهرک صنعتی استان گیلان را فعال کنیم و چشم انداز حمل و نقلی و اقتصادی خوبی برای این مناطق متصور باشیم. 
 
امیر رستگاری خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد دریا و اقیانوسیه و بحث توجه به حمل و نقل از مباحث جدی است که نیازمند همکاری و تعامل بیشتر بازیگران عرصه دریا اعم از بهره برداران و بازرگانان است.

وی در پایان گفت: متاسفانه نظام بانکی ما نظام پشتیبان تولید نیست و بهره‌هایی که در این حوزه می‌دهد، بهره‌های بالایی است و تولید کننده قادر به تامین آن نیست. حاشیه سود در صنعت دریایی حدود 5 درصد است و اگر مطالعه کنید وضعیت کشورهایی که در حوزه دریا پیشرفت کرده‌اند و صنعت دریایی‌شان را تقویت کردند مثل برزیل و چین با حمایت دولت‌هایشان بوده است، لذا در این امر جدای از سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند مبلغی با بهره دو تا سه درصد بدهد تا صنعت دریایی کشور رشد پیدا کند. 
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار