نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

برای این همه غفلت از ادبیات دفاع مقدس باید شرمنده شهدا باشیم

محمدعلی گودینی گفت: باید شرمنده شهدا باشیم؛ چرا که کار ادبیات دفاع مقدس با غفلت ما، رفته رفته به دست نااهلان می‌افتد.
کد خبر: ۲۵۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ - 02August 2017
برای این همه غفلت باید شرمنده شهدا باشیم«محمدعلی گودینی» نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره شرایط فعلی ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: حقیقت این است که مسئولان فرهنگی و نویسندگانی امثال من باید شرمنده باشیم که در بحث دفاع مقدس کم کاری می‌‌کنیم. به نام دفاع مقدس ریخت و پاش‌های زیادی می‌شود. برخی بودجه‌های زیادی به عنوان دفاع مقدس دریافت می‎‌کنند؛ اما خرج این مسیر نمی‌کنند و نویسندگان را دلسرد می‌کنند. ناشران را از خود می‌رانند. شهدا مظلوم بودند و هستند و مظلوم هم خواهند ماند. به خاطر اینکه توجهی به این مقوله نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: ما باید از رزمندگان و جانبازان مصاحبه‌های مفصلی بگیریم و پیاده سازی کنیم، چه منتشر بشود چه نشود. حداقل برای نسل‌های آینده این اسناد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در دهه 60 همه درگیر وقایع جنگ و اتفاقات آن زمان بودند و امکان ثبت به این شکل نبود. برخی هم که اصلا میانه‌ای با انقلاب نداشتند که بخواهند کاری کنند. متاسفانه الان که وقت کار است، شرایط دارد برعکس می‌شود. کار با غفلت ما رفته رفته به دست نااهلان می‌افتد چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی و چه فرهنگی، برای همین است که باید شرمنده شهدا باشیم.

این نویسنده پیش‌کسوت ادبیات داستانی در توضیح راه‌حل این معضل بیان داشت: من نویسنده هستم و سرمایه‌ای برای چاپ و انتشار کتاب ندارم. من فقط باید بنویسم چرا باید کار من روی زمین بماند. نوشتن یک کتابی را پنج سال پیش تمام کردم دستمزد آن را هم گرفته‌ام اما کتاب منتشر نمی‌شود و چرایی آن هم معلوم نیست. مدیریت ضعیف عمل می‌کند، این عمده‌ترین مشکل در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. باید کنار بروند و کار را به دست اهل‌اش بسپارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناشرانی مثل «نارگل»، «روایت فتح» و... در حوزه دفاع مقدس موفق عمل کرده‌اند، گفت: این ناشران به سهم خودشان موفق هستند، اما کار را باید کلان دید. وسعت دفاع مقدس به قدری گسترده است که حرکت جمعی را طلب می‌کند. ما که درگیر جنگ بودیم هنوز دفاع مقدس را نمی‌فهمیم که چه عظمتی داشته است و اگر ما این سال‌ها را نمی‌دیدیم، جنگ تحمیلی را دروغ و افسانه تصور می‌کردیم حالا تصور کنید بعد از چهل سال چه اتفاقی خواهد افتاد.

 منتقد ادبی در ادامه افزود: جای کار بسیاری هست و ناشران محدودی که کار می‌کنند، فقط گوشه‌ای از آن را بیان می‌کنند. این ناشران درحال ایثار هستند. در مقابل ناشرانی هم هستند که نویسنده را استثمار می‌کنند. قرارداد می‌بندند 20 میلیون و به من نویسند 2 میلیون می‌دهند که متنی را بنویسم. متاسفانه در کار فرهنگی هم دلال بازی رواج گرفته است که تبعات آن بعدا مشخص می‌شود. اگر اعتراض هم کنی متهم به مخالف نظام بودن می‌شوی. من چند کتاب دارم که به انقلاب و دفاع مقدس مربوط می‌شود که روی دستم مانده است. این دردها را باید به چه کسی گفت. ناشران دفاع مقدس مثل «نشر شهیدکاظمی» هم در مضیقه هستند اما باز زحمت می‌کشند و کار می‌کنند.

گودینی درمورد تربیت نویسندگان دفاع مقدس گفت: با آموزش نمی‌شود نویسنده ساخت. باید استعدادیابی شود. اگر دو نویسنده هم وارد ادبیات داستانی شوند بهتر از این است که 50 نویسنده را آموزش بدهی که تسلطی بر دفاع مقدس ندارند. سختی کار در حوزه ادبیات دفاع مقدس زیاد است باید از زندگی و خانوده گذشت تا به نتیجه رسید.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار